Cinema

Estrenes de cinema

Zombis amb zeta de zen

La cineasta noruega Thea Hvistendahl se salta les normes del cinema de morts vivents amb ‘Descansa en paz’

“Volem viure més, però sense tenir en compte les conseqüències”, reflexiona

El pare del cinema de zom­bis George A. Romero, direc­tor de La noche de los muer­tos vivi­en­tes (1968), els va ima­gi­nar amb movi­ments lents, però hi ha una certa tendència del cinema i la tele­visió con­tem­po­ra­nis a crear morts vivents que es mouen a gran velo­ci­tat, com els de Guerra Mun­dial Z o The walking dead. La majo­ria tenen en comú que men­gen carn humana. En canvi, la jove cine­asta noru­ega Thea Hvis­ten­dahl, a la pel·lícula que avui s’estrena Des­cansa en paz , els ha ima­gi­nat ben dife­rents: tam­poc par­len, més aviat fan sons gutu­rals, però no són antropòfags ni agres­sius, es mouen len­ta­ment i en algun moment sem­blen recor­dar, com si tin­gues­sin un breu reflex a la memòria de la seva vida pas­sada. Això sí, l’estat de semi-putre­facció en què es tro­ben els dona un aspecte bas­tant des­a­gra­da­ble.

Des­cansa en paz va gua­nyar el premi Espe­cial de Jurat de Sun­dance i es va pre­sen­tar al recent BCN Film Fest, on vam poder entre­vis­tar l’autora. Par­teix d’una novel·la d’un vell cone­gut dels afi­ci­o­nats al cinema fantàstic cata­lans: l’escrip­tor John Ajvide Lindq­vist, guio­nista de Déjame entrar, millor pel·lícula de Sit­ges 2008. “He lle­git molts lli­bres seus i volia fer una pel·lícula d’un que es titula La petita estre­lla (The litt­les­tar), però els drets no esta­ven dis­po­ni­bles –comenta la cine­asta–. El meu pro­duc­tor va con­tac­tar amb els seus agents i van dir que esta­ven lliu­res els drets de Des­cansa en paz i els van com­prar. M’agrada molt com plan­teja el rea­lisme amb un com­po­nent sobre­na­tu­ral, però cen­trant-se en els per­so­nat­ges, que tenen una bar­reja entre les seves emo­ci­ons i una mena de des­as­sos­sec.”

La cine­asta admira molt l’escrip­tor, però ha mar­cat diferències res­pecte al text: “La diferència amb el lli­bre és que no és una mena de virus que s’ha estès. Parla d’un grup gran de morts vivents, i de com la classe política, el pri­mer minis­tre, trac­ten tota aquesta situ­ació.” Sí, que recull, en canvi, una certa mirada de l’escrip­tor sobre els zom­bis: “Quan escri­via el lli­bre, l’autor s’ima­gi­nava a si mateix com si hagués mort i tornés a des­per­tar, i creu que no es dedi­ca­ria a men­jar-se altres per­so­nes, però segu­ra­ment actu­a­ria molt per ins­tint. No volia fer una història de zom­bis clàssica.”

La pel·lícula trans­pira una certa melan­co­lia. Un dels temes que posa damunt la taula és el dol, la difi­cul­tat per dei­xar mar­xar els morts, la por de nosal­tres matei­xos a morir. Els pro­ta­go­nis­tes són dues famílies i una pare­lla que patei­xen una pèrdua molt dolo­rosa (un fill petit, una mare, la pare­lla) i es retroba cadas­cuna, ines­pe­ra­da­ment, amb el seu ésser esti­mat. Des­cansa en paz també fa pen­sar en les inves­ti­ga­ci­ons per acon­se­guir la immor­ta­li­tat i en l’allar­ga­ment arti­fi­cial de les vides, gràcies als avenços de la medi­cina, fins gai­rebé con­ver­tir-nos en vege­tals. “He inves­ti­gat bas­tant sobre com volem allar­gar la nos­tra vida –comenta la direc­tora–. És com si fos una con­questa, una de les poques coses que no hem acon­se­guit encara, i per això ens fa por. Sim­ple­ment el que volem és viure més però sense tenir en compte les con­seqüències. I tenia en ment no només la por que tenim a la mort, sinó també què se sent quan mor algú que esti­mem. No volem par­lar-ne o a vega­des no volem accep­tar-ho.”

Thea Hvis­ten­dahl con­si­dera el cinema fantàstic com una gran eina per explo­rar la huma­ni­tat. “El que m’agrada dels fets sobre­na­tu­rals o la màgia és que per­met esta­blir con­ne­xi­ons amb dife­rents meca­nis­mes humans. Em fa l’efecte que és més fàcil par­lar de segons quins temes sense ser rea­lista. M’agrada quan hi ha mis­teri o des­as­sos­sec, alguna cosa que des­co­nei­xem i no sabem com reac­ci­o­nar-hi.” George A. Romero, David Lynch i Víctor Erice són alguns dels cine­as­tes que l’han influ­en­ciat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia