Art

Mirador

El White Rabbit i els museus SL de Barcelona

La nova atracció ja ens avisa en el seu manifest que no vol ser un museu

Al pas­seig de Gràcia, ara que ja han tan­cat quasi totes les boti­gues històriques que hi que­da­ven, enmig de les mítiques cases moder­nis­tes (màqui­nes de fer diners) ha apa­re­gut per sor­presa, el 15 de maig, un no museu que fa honor al seu nom, White Rab­bit, ocu­pant una part del que havia estat el Bule­vard Rosa (1978-2018).

Els pro­pi­e­ta­ris del local són la família Vives Ybern i l’impul­sor del pro­jecte és Enri­que Vives i la Soci­e­tat Amu­seum Spain, SL, que a la vegada lloga l’espai a la seva família.

La nova atracció, entre dues boti­gues de moda i cosmètica, no té porta però sí dues per­so­nes de recepció i en el seu mani­fest ja ens avisa que no vol ser un museu: “De fet, per a mol­tes per­so­nes de l’àmbit cul­tu­ral i museístic ni tan sols seríem un museu. No com­plim amb la defi­nició tra­di­ci­o­nal de la paraula, ni amb les lògiques i ritu­als. No dema­nem als nos­tres visi­tants que facin silenci. O que no toquin res. No som un repo­si­tori de grans noms morts fa anys. No us direm com heu de fer les fotos.”

L’experiència comença amb un llarg pas­sadís groc llam­pant que ens remet al cau del conill blanc d’Alícia en terra de mera­ve­lles, i així comença l’aven­tura. És clara­ment un lloc on diver­tir-se i gau­dir d’espais màgics, és una bar­reja d’art pop, gra­fits, espais immer­sius, pes­se­bres, cap­gros­sos, cas­te­llers, dis­co­teca... En total, són deu espais temàtics amb diver­sos tòpics sobre la cul­tura cata­lana amb una mirada irònica, lúdica i molt bar­ce­lo­nina. Totes les expli­ca­ci­ons i rètols de l’expo­sició i del web són en català, cas­tellà i anglès.

Els artis­tes, dis­se­nya­dors i cre­a­dors es van suc­ceint pels dife­rents espais/ambi­ents de les deu sales: TVBOY, Mina Hamada, Car­les Piera, Enric Pla­nas, Play­mo­des, Oni­on­lab, Seeds XR, La Fura dels Baus & Vita­min Stu­dio.

Està pen­sat per pas­sar-hi una estona entre­tin­guda i, al final del recor­re­gut, et tro­bes la típica botiga d’objec­tes de record i una petita barra de cafès i gelats. Tot això, per un preu d’entrada que oscil·la entre 20 i 25 euros. Preu vari­a­ble en funció de l’horari i “l’oferta i la demanda”. Tenen mol­tes i bones crítiques a Goo­gle, més de 600, la majo­ria de cinc estre­lles. Les parau­les més repe­ti­des són “turisme”, “magnífica experiència”, “un museu dife­rent” i “un lloc on fer bones fotos”. Un visi­tant a les xar­xes explica que si fas una res­se­nya i la com­pa­tei­xes et rega­len una bola de gelat en aca­bar el recor­re­gut.

La meva visita va durar apro­xi­ma­da­ment una hora. Em va sor­pren­dre gra­ta­ment que durant el recor­re­gut hi hagi molts assis­tents de sala, per­so­nal jove i ama­ble que com­pleix dues fun­ci­ons: aju­dar i con­duir el visi­tant i també evi­tar que la gent es pugui fer mal amb alguns ele­ments mòbils o tren­car-los.

Les expli­ca­ci­ons són breus i con­ci­ses, miren de con­tex­tu­a­lit­zar cada espai/tema, però no apor­ten conei­xe­ment ni infor­mació relle­vant a un visi­tant que no cone­gui la cul­tura cata­lana; per exem­ple, l’ou com balla es queda amb l’anècdota de la màgia de l’ou ballant però no es rela­ci­ona amb l’euca­ris­tia, la pri­ma­vera i la fecun­di­tat...

L’àmbit dels cas­te­llers, ano­me­nat Enxa­neta, recrea amb espai immer­siu i ulle­res 3D la càrrega d’un cas­tell en un espai del Poble­nou de Bar­ce­lona sense públic i quasi sense pinya. Em sem­bla dece­be­dor, espe­ci­al­ment per a qual­se­vol per­sona que hagi par­ti­ci­pat en una diada cas­te­llera, ni que sigui com a públic.

Algú ja ha com­pa­rat el White Rab­bit amb el Moco Museum i el Museu Banksy. A aquest grup, hi afe­gi­ria el Museu de l’Eròtica i el des­a­pa­re­gut Museu del Mamut, que se situ­ava al car­rer Mont­cada i era d’una família russa en què el pare va fer for­tuna amb l’extracció de res­tes de mamut de la tun­dra de Sibèria. Part de la seva col·lecció la va expo­sar a Bar­ce­lona, fins que va tan­car el 2016.

Tots aquests cen­tres que por­ten la paraula museu en la seva deno­mi­nació són legal­ment soci­e­tats limi­ta­des, i això és sig­ni­fi­ca­tiu, ja que una SL és una de les figu­res societàries més ràpides i sen­zi­lles de crear, amb un capi­tal mínim de cons­ti­tució d’un euro i una res­pon­sa­bi­li­tat limi­tada al capi­tal social de l’empresa. Com a soci­e­tat limi­tada i CNAE 9102 (acti­vi­tat de museus), han de cobrar un 10% d’IVA, inclòs en el preu de l’entrada, cosa que no passa en els museus públics o decla­rats d’uti­li­tat social, en què l’IVA és zero.

Una altra carac­terística d’aquests cen­tres és que, quan visi­tes el seu lloc web, el pri­mer que hi tro­bes és la venda d’entra­des. La gestió auto­ma­tit­zada de les entra­des i la con­versió ràpida i fàcil en com­pra és fona­men­tal en soci­e­tats limi­ta­des que han de ven­dre entra­des per poder man­te­nir el negoci.

El sis­tema de gestió i venda d’entra­des és bàsic en els museus SL, tant és així que la taqui­lla clàssica en alguns casos des­a­pa­reix i cal com­prar l’entrada anti­ci­pa­da­ment o et tro­bes els vene­dors ambu­lants amb TPV o datàfons a la porta o al pati d’entrada al museu. El White Rab­bit fins i tot diu que millor “evi­tar paga­ments en efec­tiu per raons de segu­re­tat”, i segons l’impul­sor espe­ren rebre 100.000 visi­tes el pri­mer any.

Els museus SL és evi­dent que no són “una ins­ti­tució sense ànim de lucre, per­ma­nent i al ser­vei de la soci­e­tat, que inves­tiga, col·lec­ci­ona, con­serva, inter­preta i exhi­beix el patri­moni mate­rial i imma­te­rial...”, tal com diu la defi­nició de museu de l’ICOM.

Les soci­e­tats limi­ta­des són empre­ses de negoci que han de fer una bona gestió per sobre­viure, espe­ci­al­ment quan par­lem de museus. Qua­drar el pres­su­post de pèrdues i guanys en un museu SL, finançat exclu­si­va­ment amb les entra­des dels visi­tants, és molt difícil excepte si tens mol­tes entra­des o qua­dres el pres­su­post amb altres ingres­sos.

El Museu del Mamut pagava un llo­guer de 5.100 euros al mes i deia que tenien 15.000 visi­tes anu­als; evi­dent­ment, com a empresa era insos­te­ni­ble, i tal com va arri­bar va mar­xar.

*Museòleg i MBA



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia