Art

ART

La Fundació Dalí compra un oli surrealista i l’exposa pels 50 anys del teatre museu

La Fun­dació Dalí ha com­prat una pin­tura de l’artista empor­danès del 1932 que forma part de la seva etapa sur­re­a­lista. Es tracta d’El nai­xe­ment de les angoi­xes líqui­des i repre­senta un xiprer de la base del qual raja una font, en pri­mer terme, un dels ele­ments recur­rents del pin­tor, que el va fer ser­vir en diver­ses obres, amb el pai­satge empor­danès de fons, inter­pre­tat de manera enigmàtica. Feia temps que la fun­dació tenia la volun­tat d’adqui­rir alguna altra obra de Sal­va­dor Dalí per enri­quir el seu fons, però no n’hi havia cap que li acabés de fer el pes, segons ha expli­cat la direc­tora dels museus dali­ni­ans, Montse Aguer, fins que va sor­tir la pos­si­bi­li­tat de com­prar aquesta peça en una sub­hasta a Chris­tie’s de Lon­dres. L’obra, que com­pleta la col·lecció de pin­tura sur­re­a­lista des de la com­pra de Car­retó fan­tasma (1933) el 2013, ja està pen­jada al Tea­tre Museu de Figue­res, en una de les tres expo­si­ci­ons que s’han pre­sen­tat aquest dilluns amb motiu de la cele­bració dels 50 anys de la cre­ació del museu.

La pro­gra­mació de l’ani­ver­sari la com­po­nen l’audi­o­vi­sual El Tea­tre-Museu Dalí. Història de l’art breu, però clara, per Sal­va­dor Dalí, que ofe­reix una nova lec­tura del museu tot res­se­guint la tra­jectòria artística de Dalí i reve­lant la seva inter­pre­tació per­so­nal de la història de l’art, i les expo­si­ci­ons El Tea­tre-Museu Dalí: un orga­nisme viu, L’apa­rell fotogràfic tou: una visió dali­ni­ana i Els meus pin­tors pre­di­lec­tes: Velázquez, Ver­meer, Rafael.

En la pri­mera, que serà per­ma­nent a par­tir d’ara, s’hi mos­tra una selecció de 50 peces, entre les quals hi ha 7 dibui­xos, 43 repro­duc­ci­ons fotogràfiques del seu amic i col·labo­ra­dor Meli (són còpies actu­als rea­lit­za­des pel seu fill Jordi Casals) i una peça audi­o­vi­sual de 5 minuts de durada amb fil­ma­ci­ons d’època en què s’observa Dalí inter­ve­nint en la cons­trucció del seu museu. Pre­sen­tada de manera cro­nològica, des de l’inici del plan­te­ja­ment del museu fins a la seva inau­gu­ració l’any 1974, inclou un apar­tat dedi­cat a inter­ven­ci­ons poste­ri­ors, on dibui­xos, foto­gra­fies i fil­ma­ci­ons d’època mos­tren al visi­tant de quina manera Dalí es va invo­lu­crar en la cre­ació de la seva última gran obra. Entre els dibui­xos pre­pa­ra­to­ris, des­taca una adqui­sició de l’any 2023 pro­ce­dent d’una col·lecció par­ti­cu­lar.

A L’apa­rell fotogràfic tou: una visió dali­ni­ana, comis­sa­ri­ada, com l’ante­rior, per Rosa M. Mau­rell i per Clàudia Galli, es pre­sen­ten 27 repro­duc­ci­ons fotogràfiques orga­nit­za­des cro­nològica­ment segons artis­tes o eta­pes de la història de l’art, excepte l’últim apar­tat, que agrupa refe­rents de Dalí, les obres dels quals for­men part de la seva col·lecció par­ti­cu­lar i que es poden veure a la Sala d’Obres Mes­tres del museu. També s’hi poden des­co­brir algu­nes imat­ges inèdites: les foto­gra­fies de Gala i Dalí al Museu del Louvre (Atlan­tic Press), adqui­ri­des per la Fun­dació Dalí, i d’altres de poc cone­gu­des com les que Sil­vio Durante va fer de Dalí davant l’obra d’Anto­ne­llo da Mes­sina; la foto­gra­fia de l’artista al Metro­po­li­tan de Nova York al cos­tat de l’oli L’illa dels morts de Böcklin, una de les seves pas­si­ons, o la de Dalí sota el fresc de l’Aurora de la col·lecció par­ti­cu­lar de Max Sche­ler.

A més d’explo­rar una ves­sant poc cone­guda de l’artista com a visi­tant ell mateix de museus, aborda la for­mació de la mirada de Dalí, que defi­nia l’ull jus­ta­ment com a “apa­rell fotogràfic tou”. Aquest con­cepte per­met con­nec­tar amb la dar­rera expo­sició, Els meus pin­tors pre­di­lec­tes, i el nou qua­dre adqui­rit, on l’empremta de Ver­meer és evi­dent. Comis­sa­ri­ada per Carme Ruiz i Lucia Moni, la mos­tra pre­senta 13 pin­tu­res, algu­nes de les quals de les sales de reserva i poc vis­tes, i la gra­vació d’un holo­grama. L’expo­sició es divi­deix en tres àmbits, cadas­cun dels quals par­teix d’un auto­re­trat del mateix Dalí o, excep­ci­o­nal­ment, de Dalí iden­ti­fi­cat com a Ver­meer, en una obra que repre­senta, en sen­tit metafòric, una al·lego­ria de la història de la pin­tura. També hi ha una inter­pre­tació dali­ni­ana de Las Meni­nas i un espai sobre Rafael, el pin­tor en qui més s’emmi­ra­llava.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia