Cinema

Crítica

El culte al cos crea monstres

Des de fa uns quants anys, diver­ses direc­to­res donen una doble volta de gènere al cinema de ter­ror, tan pro­cliu a mos­trar dones tor­tu­ra­des, assas­si­na­des, esquar­te­ra­des i tros­se­ja­des. N’han sub­ver­tit els codis amb pel·lícules que, des d’un femi­nisme que pot des­con­cer­tar, mos­tren per­so­nat­ges feme­nins que es ven­gen dels homes que han exer­cit sobre elles una forma de violència. Una d’aques­tes és direc­to­res és Cora­lie Far­geat, que, a l’any 2017, va apor­tar Revenge: una dona, abu­sada bru­tal­ment per tres homes que cre­uen haver-ne dei­xat el cadàver en un desert, “retorna” per exe­cu­tar una ven­jança impla­ca­ble.

Set anys després, Far­geat pro­posa The subs­tance, un altre film que sub­ver­teix els codis del cinema de ter­ror. En aquest cas, per denun­ciar de manera explícita l’eda­tisme i la reducció dels cos­sos feme­nins a un objecte, que passa pel cinema mateix (com a pro­jecció de les “fan­ta­sies mas­cu­li­nes”, de manera que Far­geat fins s’atre­veix a qüesti­o­nar Ver­tigo fent pre­sent un frag­ment de la banda sonora del film de Hitch­cock) i tota altra mena d’imat­ges. Com es desen­vo­lupa argu­men­tal­ment el tema a la pel·lícula? Una antiga estre­lla de Hollywood (Eli­za­beth, encar­nada per Demy Moore, de manera que un aspecte interes­sant d’aquesta ficció és que du dins seu un docu­ment sobre l’actriu) s’ha recon­ver­tit en l’ani­ma­dora d’un pro­grama tele­vi­siu d’aeròbic. Quan, a causa de la seva edat, n’és aco­mi­a­dada, cedeix a un pacte fàustic pro­po­sat per una soci­e­tat secreta: pre­nent una “substància”, de dins del seu cos en sor­tirà un altre de més jove (Mar­ga­ret Qua­lley) que tri­omfa de manera ful­gu­rant en el món de l’espec­ta­cle. És l’inici d’un mal­son, d’un com­bat entre les dues: Sue exis­teix a costa d’Eli­za­beth, que, amb el cos cada cop més defor­mat com si fos el retrat de Dorian Grey, resta inerta fins que rea­pa­reix per pren­dre de nou la substància quan se’n per­den els efec­tes. La ficció inventa les seves regles, però es pos­si­ble pre­gun­tar-se quin bene­fici en treu Eli­za­beth si la seva cons­ci­en­cia escin­dida no li per­met gau­dir de la “vida de somni” del seu doble. D’altra banda, Sue és un “mons­tre” ori­gi­nat en el culte al cos i a una imatge acor­dada al desig i les fan­ta­sies mas­cu­li­nes que, com es repe­teix al film, exi­geix a les “joves boni­ques que som­ri­guin sem­pre”. Tan­ma­teix, com és que el cos de Qua­lley es filmi també com un objecte? És una manera d’evi­den­ciar allò que es crítica o una para­doxa en relació amb un dis­curs femi­nista? Final­ment, com es sub­ver­teix el gènere quan, a par­tir d’un moment, s’esdevé una explosió d’imat­ges bru­tals en una esca­lada gro­tesca i sen­sa­ci­o­na­lista?

La sustancia (The substance)
Director: Coralie Fargeat. Intèrprets: Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid
GB-EUA-França, 2024


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia