Música

Crítica

‘El Mati’, emoció i art

Molt, pot­ser massa, es parla de fes­ti­vals a Bar­ce­lona i, massa poc, de pres­cripció i des­co­berta. Trans­for­mada la figura del pro­gra­ma­dor musi­cal en un mer agent de com­pra-venda de pro­duc­tes musi­cals, no és estra­nyar tro­bar-nos cons­tant­ment amb pro­gra­ma­ci­ons que són més del mateix. Per sort, ens que­den alguns oasi on encara s’hi pot reconèixer allò que és un fes­ti­val de veri­tat. El Ciu­tat Fla­menco, que enguany arriba a la seva 31ena edició i que impulsa el Taller de Músics, diri­git actu­al­ment per David Leiva, n’és un. És una excepció que deam­bula entre l’esmen­tada pres­cripció amb la tro­ba­lla d’una marca pròpia. No importa a quin con­cert s’assis­teixi. En cadas­cun d’ells hi ha una manera de com­pren­dre ja no única­ment l’art fla­menco, sinó l’art de veri­tat.

Va ser, així, com dimarts vam assis­tir a un dels seus con­certs, on el can­taor català Matías López ‘El Mati’, acom­pa­nyat del gui­tar­rista gadità Óscar Lago, va ofe­rir un con­cert d’alçada que va per­me­tre fer aflo­rar aquells ins­tants de ple­ni­tud artística que mani­fes­ten, ober­ta­ment, una ober­tura a la trans­cendència. Amb domini de l’ins­tru­ment vocal, d’àmplia i gene­rosa tes­si­tura a més de riquesa de colors, ‘El Mati’, durant gai­rebé durant dues hores, ens va por­tar cap al mis­teri de la ins­pi­ració, que, en argot del seu art, s’ano­mena duende. Amb poques con­ces­si­ons a un públic que va escol­tar-lo amb passió i silenci, l’artista va demos­trar un conei­xe­ment pro­fund i exhaus­tiu de dife­rents palos (mar­ti­ne­tes, segui­riya, cant miner) que van mar­car un abans i un després de l’audició. Que­dem-nos, doncs, amb aquest artista que, el 2019, es va empor­tar la Lámpara Minera del pres­tigiós fes­ti­val Inter­na­ci­o­nal del Cante de las Minas. El podran escol­tar, els pròxims dies, en l’elenc que acom­pa­nya la gran bai­la­ora Sara Baras, que dimarts va voler ser al Tea­tre-Estudi de l’Ins­ti­tut Tea­tre amb un públic on també s’hi tro­bava l’acti­vista inde­pen­den­tista Jordi Sànchez. I és que el fla­menco no n’hi entén, d’ide­o­lo­gies o fron­te­res, sinó d’emoció i art.

Matías López «El Mati» i Óscar Lago
31è Festival Ciutat Flamenco
Institut del Teatre (Barcelona), 22 d’octubre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia