Arts escèniques

Narcís Puig substituirà Salvador Sunyer al Temporada Alta vinent

Sunyer ha estat el director de festival des de la primera edició, que ha situat Salt i Girona en el mapa de teatre internacional

Enguany, s’han sumat 66.557 espectadors, amb un 92% d’ocupació

Sal­va­dor Sunyer, cofun­da­dor i direc­tor del fes­ti­val Tem­po­rada Alta durant 33 anys, dei­xarà el càrrec a finals d’aquest any i pas­sarà el relleu a Narcís Puig, adjunt de direcció, des del 2010. Sunyer pas­sarà en segon terme per fer algu­nes acci­ons pun­tu­als dins de l’empresa ges­tora del Tem­po­rada Alta, Bitó Pro­duc­ci­ons rela­ci­o­na­des amb la for­mació i la reflexió. Ja no haurà de dir “nos” als artis­tes, diu amb iro­nia. L’encara direc­tor ha asse­gu­rat que el fes­ti­val man­tindrà “les línies mes­tres” que s’han seguit fins ara, com és man­te­nir la seu a la demar­cació de Girona, aposta per inter­na­ci­o­na­lit­zar l’escena cata­lana i acos­tar les arts escèniques als nous públics.

La decisió ja es venia par­lant des de feia més d’un any. Ara s’ha anun­ciat i es farà efec­tiva a par­tir del mes de gener. Narcís Puig té el repte de man­te­nir un fes­ti­val que ja està con­nec­tat a Europa i que res­pon molt bé als seus objec­tius d’inter­na­ci­o­na­lit­zar les com­pa­nyies cata­la­nes; por­tar mun­tat­ges de referència euro­pea a Cata­lu­nya; i també pro­duir i copro­duir mun­tat­ges que faran vida a Cata­lu­nya, poste­ri­or­ment. El seu quart objec­tiu és el de man­te­nir arre­lat el Tem­po­rada Alta als muni­ci­pis de Salt i Girona. Un exem­ple: Dels 56 ins­ti­tuts dels dos muni­ci­pis, 55 han dema­nat poder par­ti­ci­pat en algu­nes de les acci­ons del fes­ti­val a través del pro­grama A Tempo. Totes aques­tes acti­vi­tats es fan en horari lec­tiu, són gratuïtes i són finançades per patro­ci­nis. Tot i això, només el 12% dels giro­nins van a veure tea­tre l’any, el que sig­ni­fica que encara hi ha una nota­ble feina de cap­tació, adver­teix.

En els 33 anys de car­rera, Sunyer admet que han anat acos­tu­mant els públics a espec­ta­cles amb sobre titu­lació o d’una cre­ació con­tem­porània menys nar­ra­tiva que els tea­tres con­ven­ci­o­nals. Tot i això, el fes­ti­val pensa en regis­tres molt amplis de públic. De la pro­ducció actual, lamenta que s’hagi cen­trat massa en un tea­tre que diu què s’ha de pen­sar (“i no tant en con­vi­dar que cadascú pensi el que vul­gui”) i es per­cep que estan deca­ient les grans pro­duc­ci­ons inter­na­ci­o­nals. Això és degut al fet que una part de la nòmina dels direc­tors de referència han sal­tat a l’òpera i que no hi ha un relleu gene­ra­ci­o­nal. Segons Puig, tot i els intents de cen­tres de pro­ducció a França i Ale­ma­nya, es cons­tata que les noves direc­ci­ons pre­fe­rei­xen mun­tat­ges d’un afo­ra­ment mitjà.

La 33a edició d’engany ha sumat fins a de 66.557 assis­tents entre els espec­ta­dors de sala (60.436), els par­ti­ci­pants en el pro­jecte A Tempo (3.808) i els que han par­ti­ci­pat a acti­vi­tats com­ple­mentàries (2.313). El Tem­po­rada Alta es manté en la franja alta d’ocu­pació (92%), amb 23 espec­ta­cles amb entra­des exhau­ri­des en totes o algu­nes de les seves fun­ci­ons.

Al llarg de les 12 set­ma­nes que ha durat el fes­ti­val, s’han pre­sen­tat 110 espec­ta­cles en 191 fun­ci­ons entre Salt, Girona i les 8 sub­seus escam­pa­des pel ter­ri­tori. Enguany, com en la dar­rera edició, es va tor­nar a acon­se­guir una molt bona arran­cada de venda d’entra­des: un 35% de les entra­des venu­des a la fi del pri­mer dia de venda gene­ral. A més, 5.833 per­so­nes han com­prat entra­des per pri­mera vegada pel fes­ti­val; un 12,60% han sigut menors de 30 anys; i un 26,2% de fora de les comar­ques giro­ni­nes.

Amb trenta-tres edi­ci­ons a l’esquena, el fes­ti­val s’ha con­ver­tit en un dels prin­ci­pals agents del país pel que fa al suport a la cre­ació i 12 de les pro­duc­ci­ons o copro­duc­ci­ons d’aquest any han acon­se­guit una gira o tem­po­rada en tea­tres dins o fora del país. És el cas per exem­ple de Gola, d’Oriol Pla i Pau Matas, que està fent tem­po­rada al Tea­tre Naci­o­nal de Cata­lu­nya (aquest cap de set­mana serà un dels títols que pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals podran veure per a pro­gra­mar-lo); Toten­tanz-Mor­gen ist die Frage, que s’ha pogut veure al Tea­tre Lliure o Un sublime error, de Jan Lauwers, que s’està exhi­bint al Heart­break Hotel de Bar­ce­lona, i poste­ri­or­ment, ini­ciarà al Tea­tro de la Abadía de Madrid una gira inter­na­ci­o­nal. També 38 de les copro­duc­ci­ons d’edi­ci­ons ante­ri­ors seguei­xen repre­sen­tant-se anys després de la seva estrena.

Tem­po­rada Alta ha pro­gra­mat 23 espec­ta­cles d’artis­tes inter­na­ci­o­nals de 17 països, des­ta­cant la presència d’Isa­be­lle Hup­pert a Girona per pre­sen­tar Bérénice, una nova adap­tació del clàssic de Racine diri­gida per Romeo Cas­te­llucci. Pre­ci­sa­ment aquesta repre­sen­tació ha tin­gut lloc en el marc del Big Bang – Set­mana de Pro­gra­ma­dors, que enguany ha adop­tat un nou nom i ha aco­llit 75 pro­fes­si­o­nals naci­o­nals i inter­na­ci­o­nals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia