Art

art

El MNAC ingressa una escultura de Parvine Curie

L’escul­tura Première mère (1969-1970), de Par­vine Curie (Nancy, 1936), ha entrat al Museu Naci­o­nal d’Art de Cata­lu­nya (MNAC) gràcies a la donació que n’ha fet el col·lec­ci­o­nista Anto­nio Sag­nier per con­tri­buir a enri­quir la col·lecció d’art català de post­guerra i segona avant­guarda, que s’està con­for­mant.

És una peça en bronze carac­terística de l’estil de Curie en ple­ni­tud. En la línia de l’abs­tracció d’Oteiza, Chi­llida o Bar­bara Hepworth, l’artista explora el poten­cial expres­siu de l’objecte tri­di­men­si­o­nal: volum, massa, superfície i buit. Curie li aporta la dimensió simbòlica amb la referència a la mater­ni­tat a través d’estruc­tu­res arqui­tectòniques que són com cases que pro­te­gei­xen el seu nucli inte­rior.

Recent­ment, l’obra de Curie s’ha incor­po­rat a la col·lecció per­ma­nent del Cen­tre Pom­pi­dou de París, que l’ha inclòs a l’expo­sició Elles font l’abs­trac­tion. També dar­re­ra­ment el MNAC ha ingres­sat diver­ses obres seves: una sèrie de tres escul­tu­res de ceràmica, a través de la Col·lecció Naci­o­nal d’Art Con­tem­po­rani de la Gene­ra­li­tat, i una sèrie de dibui­xos donats per la mateixa cre­a­dora. En ambdós casos es tracta de tre­balls cor­res­po­nents a la seva pri­mera època, quan vivia a Cata­lu­nya i encara sig­nava amb el nom d’Arlette Martí, el cognom del seu pri­mer marit, l’escul­tor català Mar­cel Martí (1925-2010).

Fran­cesa d’ori­gen iranià, Par­vine Curie va viure, tre­ba­llar i esta­blir vin­cles pro­funds amb Cata­lu­nya, on va arri­bar el 1956. Aquesta part de la seva car­rera va que­dar soter­rada pel fet que va fer les seves pri­me­res expo­si­ci­ons amb el nom d’Arlette Martí, que can­viarà poste­ri­or­ment per Par­vine Curie. És la des­co­berta de l’art romànic el que la va por­tar a fer un viatge per Cata­lu­nya i a ins­tal·lar-se a Bar­ce­lona. La influència del romànic de Sant Pere de Rodes és cab­dal per a aquesta artista, que va mun­tar el seu pri­mer estudi a la Vasa de les Pun­xes i va tenir-ne un segon just davant de l’església de Santa Maria del Mar.

Amics fotògrafs com Xavier Mise­rachs o Colita la van foto­gra­fiar i, a través de les seves imat­ges, queda constància d’un espe­rit cre­a­tiu par­ti­cu­lar, amb màsca­res en ceràmica i mate­ri­als tro­bats de caràcter ima­gi­na­tiu i mons­truós.

El 1969 s’ins­tal·la a París i a par­tir d’aquest moment la seva obra i la seva car­rera adqui­ri­rien ple­ni­tud. Curie ha man­tin­gut un vin­cle cons­tant amb Cata­lu­nya. A par­tir dels anys sei­xanta passa els estius a Cadaqués, on l’arqui­tecte Lan­franco Bom­be­lli li va dis­se­nyar el seu taller. El seu fill, el poeta i artista David Martí (1960-2007), va ser una figura de la bohèmia del poble empor­danès.

El 1999 es va pre­sen­tar una expo­sició de Curie al Mones­tir de Pedral­bes i a la gale­ria Maeght. El MNAC ha expo­sat les seves obres en ocasió de les expo­si­ci­ons Mater­na­sis (2022) i Quina huma­ni­tat? (2023).

El Punt Avui la va entre­vis­tar l’estiu del 2023. Podeu lle­gir-la aquí .



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia