Llibres

llibres

Lluís Llach publica ‘El llibre daurat’, sobre les remeieres

El can­tau­tor Lluís Llach (Girona, 1948) ha publi­cat el seu sisè títol, El lli­bre dau­rat (Uni­vers), que posa el focus en temes com el conei­xe­ment ances­tral, la lluita per la super­vivència i la savi­esa oculta de les dones en una soci­e­tat domi­nada pels homes. Ambi­en­tada entre els segles XIII i XVI, la novel·la res­se­gueix una història que comença amb l’Arnau Fei­ner i el seu fill Genís, i la seva volun­tat de curar malalts com­bi­nant els remeis tra­di­ci­o­nals que conei­xen les reme­ie­res amb el nou saber mèdic que s’obre pas a les uni­ver­si­tats. “El pri­mer racisme de l’ésser humà és envers la seva mateixa raça, que és la dona”, explica Llach a l’ACN. “El racisme no comença a la pell, sinó en el sexe.”

Llach viatja en el temps en una ficció històrica –divi­dida en tres parts– que comprèn qua­tre gene­ra­ci­ons de per­so­nat­ges i que narra una història cen­trada en Genís Fei­ner i la seva relació amb diver­ses dones que qüesti­o­nen l’statu quo de l’època.

L’autor explica que la idea d’escriure el lli­bre va sor­gir pre­ci­sa­ment d’un des­co­bri­ment, que el va por­tar a “lle­gir i docu­men­tar” que la famosa inqui­sició només va matar brui­xes durant uns anys molt pre­ci­sos i que, a més, “l’Església havia defen­sat dones que es volien cre­mar”. Aquesta “curi­o­si­tat” li va ofe­rir la pos­si­bi­li­tat d’apro­fun­dir en el tema i mirar d’enten­dre tots aquests “meca­nis­mes soci­als de poder”.

No ho va fer des de l’assaig ni des d’una forma més acadèmica, sinó que va optar per endin­sar-se en aquest món a través de la novel·la, amb uns per­so­nat­ges que “viuen, patei­xen i expli­quen coses”. “No vull fer pas­sar el lli­bre com una defensa de les dones, perquè ja es defen­sen soles”, insis­teix.

La trama trans­corre a Mon­talt, un com­tat fic­tici en què les dones tenen un paper fona­men­tal en la trans­missió del conei­xe­ment i la curació dels malalts, per evi­tar que la seva tasca cai­gui en l’oblit. El que no s’ima­gi­nen és que el seu propòsit topa amb les ins­ti­tu­ci­ons mèdiques de l’època, que, deci­di­des a posar fi a la tra­dició reme­iera, llui­ten pel poder i per­se­guei­xen durant segles les dones sàvies.

De fet, el motiu prin­ci­pal pel qual les reme­ie­res eren odi­a­des, segons Llach, era la seva “lli­ber­tat”, eren dones que no depe­nien de ningú. “Mol­tes eren sol­te­res i amb certa inde­pendència econòmica; això va fer que, de cop i volta, fos­sin les cul­pa­bles de tots els mals.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia