Art

art

Descobreixen un retrat de la mare de Miró amagat a l’obra ‘Pintura’

Les noves tecnologies permeten investigar més enllà de la superfície dels quadres sense posar en perill l’obra. Això ha possibilitat la descoberta d’una bona col·lecció de pintures reciclades, en el sentit que els artistes van fer servir el suport d’un quadre –propi o d’un altre pintor– per pintar-ne un altre al damunt. El darrer cas descobert és el d’una obra de Joan Miró.

Els investigadors de la Fundació Joan Miró han descobert un retrat de Dolors Ferrà Oromí, mare de l’artista, sota l’obra Pintura (1925-1927), un oli sobre tela que Miró va regalar al seu amic Joan Prats. El descobriment s’ha fet gràcies a un estudi científic-tècnic amb tecnologia no invasiva innovadora, que ha permès obtenir una imatge del retrat subjacent i identificar-lo com la mare de Miró, informa ACN.

La identificació s’ha fet amb informació radiogràfica, fotografia infraroja i l’aplicació de la imatge hiperespectral. Per explorar en detall a aquest retrat subjacent i les innovacions tècniques que l’han descobert, la fundació ha produït el documental El secret de Miró i l’exposició Sota les capes de Miró.

L’amic de Miró, Joan Prats, va conservar a casa seva Pintura fins al 1975, que va passar a formar part de la col·lecció de la Fundació. En un informe del 1978 es descrivia el mal estat de conservació de l’obra per la presència de petites pèrdues i clivellats. Una radiografia ja revelava la presència d’un retrat subjacent, que llavors no es va poder identificar.

Amb aquesta informació, l’equip d’investigadors liderat per la cap de Conservació preventiva i Restauració de la Fundació Joan Miró, Elisabet Serrat, ha dut a terme recentment un nou estudi científic mitjançant tècniques no invasives per l’estudi del patrimoni cultural. El procés ha comptat amb la col·laboració d’entitats com el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla, la Fundació Mas Miró i la Fundació Miró Mallorca.

L’estudi ha permès concloure que quan Miró va pintar Pintura va utilitzar com a suport un llenç amb un retrat pintat per un altre artista. No es tracta de l’única obra de Miró en què reutilitza pintures d’altres professionals per pintar-hi damunt, ja que entre els any 1940 i 1950 ho va fer damunt de retrats i entre ela 1960 i 1970 ho va fer damunt de paisatges. En tots aquests casos va deixar un rastre de pintures subjacents, pintures acadèmiques que sempre deixa parcialment al descobert per fer evident la seva postura crítica contra aquest tipus de pintura que Miró considerava buida de continguts.

Durant la investigació, amb l’ús de llum rasant es van detectar certs relleus visibles en la superfície de l’obra, que s’han pogut identificar com el fermall i les arracades del retrat de la mare. Són uns relleus que Miró hauria pogut eliminar fàcilment, però, que va decidir conservar com a manifestació de la matèria que sorgeix de sota. “Tot i que la reutilització d’aquesta tela podria respondre només a un fet pràctic, la voluntat de Miró de cobrir deliberadament la pintura acadèmica fa que ens preguntem sobre la seva intenció de posar en qüestió la pintura de cavallets”, han exposat des del museu.

Per la semblança amb un altre retrat que es troba a Son Boter, tant en l’àmbit estilístic com tècnic, aquest retrat de la mare de Miró el podria haver pintat Cristòfol Montserrat Jorba (Vilanova i la Geltrú, 1869 – Barcelona, 1935).

Suports afegits

El procés d’investigació ha estat filmat i s’ha produït el documental El secret de Miró, dirigit per Lluís Jené. El treball aprofundeix en aquest enigma i explora les possibles raons que van portar Miró a ocultar la imatge de la seva mare. La producció s’estrena aquest dijous a la plataforma CaixaForum+ i als canals de la fundació.

A més hi ha l’exposició Sota les capes de Miró, que es podrà veure fins al 29 de juny. La mostra explica el procés d’investigació i recerca, compta amb el Retrat de Dolors Ferrà i Oromí, de Cristòfol Montserrat, dibuixos preparatoris que va fer Miró, anotacions i detalls com les imatges obtingudes per fotografia infraroja i altres tècniques innovadores.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia