Còmic

la crònica

Revolucionar el còmic des de l’amor als seus clàssics

Chris Ware exposa al CCCB una mostra antològica de la seva innovadora obra

Reco­mano la mos­tra Dibui­xar és pen­sar, inau­gu­rada ahir al Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona (CCCB), des del més pur sub­je­ti­visme. Ho reco­nec, sem­pre he esti­mat Chris Ware des que el vaig des­co­brir tímida­ment els anys 90. Repre­sen­tava el resum de tota la moder­ni­tat que m’havia ali­men­tat fins ales­ho­res: L’under­ground ame­ricà i català, amb Shel­ton, Crumb, Max i Gallardo; la seva herència grunge amb el tre­ball de Peter Bagge, Daniel Clowes i els ger­mans Her­nan­dez, i les mera­ve­lles coetànies de Ware que ens pre­sen­tava el sin­gu­lar Seth.

Aquest amor el vaig refer­mar també als noranta en un viatge a Lon­dres quan després d’una visita al Bri­tish Museum vaig entrar a la lli­bre­ria espe­ci­a­lit­zada en còmics Gosh, que era a tocar (o pot­ser pri­mer vaig anar a veure còmics i després al Bri­tish). El cas es que em vaig tro­bar dife­rents números de The Acme Novelty Library, publi­cació on es pre­sen­ta­ven alguns dels seus per­so­nat­ges, com el nen amb apa­rença de vell o ancià que fa la fila d’un mar­rec Jimmy Cor­ri­gan i el ratolí Quimby. Tots dos els podem veure a la mos­tra, fins i tot en cinema d’ani­mació

Vaig com­prar tots el números dife­rents perquè entre altres vir­tuts Ware fa de cada publi­cació una obra dife­rent. No parlo de con­tin­gut, que seria una obvi­e­tat, sinó de for­mat: de les set o vuit peces que vaig com­prar cap era del mateix for­mat: diari tabloide, de comi-book, de mida de lli­bre de but­xaca... un tre­sor. La feliç situ­ació es va com­ple­tar amb un fet de casu­a­li­tat insòlita. A l’hora de fer cua per pagar a caixa, dar­rere meu es va situar un turista com jo que por­tava a les mans exac­ta­ment el mateix mate­rial que adqui­ria. Era Jesús Moreno, edi­tor de còmics, arqui­tecte i dis­se­nya­dor d’expo­si­ci­ons. Des d’aquell moment, gràcies a Chris Ware, va començar una relació que encara és ferma.

En aque­lles publi­ca­ci­ons vaig des­co­brir que a banda d’apor­tar “un nou llen­guatge al còmic”, com ahir va dir el comis­sari de la mos­tra, Jordi Costa, Ware tren­cava con­ven­ci­ons però des d’un gran amor al mitjà. Hi havia una prova clara en l’home­natge a les pàgines publi­citàries que acom­pa­nya­ven a les revis­tes de còmic ame­ri­ca­nes els anys cin­quanta i sei­xanta i que jo havia lle­git des de les revis­tes de l’edi­to­rial mexi­cana Novaro. A l’expo­sició es fa palès el res­pecte a les fonts ori­ginàries del còmic en l’apar­tat on podem veure tires ori­gi­nals i ele­ments gràfics de les sèries Krazy Kat, Gaso­line Alley i Polly and Her Pals.

Un aspecte que també des­taca de la seva obra és el caràcter arqui­tectònic que tenen les seves his­to­ri­e­tes, que tren­quen les con­ven­ci­ons del sen­tit de la lec­tura tra­di­ci­o­nal i pro­po­sen camins a seguir que gai­rebé pre­nen forma física. De fet, hi ha una edició en què l’obra és una caixa que conté plans i dife­rents alter­na­ti­ves de lec­tura que el lec­tor ha de res­se­guir. La seva obra es pot tro­bar publi­cada per Pen­guin Ran­dom House.

Citant el dibui­xant Max, la direc­tora del CCCB, Judit Car­rera, es va refe­rir que “en el còmic hi ha un abans i un després de Ware”. I així s’expressa a la mos­tra, en què tro­bem objec­tes, ori­gi­nals, repre­sen­ta­ci­ons gràfiques, dibui­xos ani­mats i un espai per poder fer gar­gots. Dibui­xar és pen­sar repre­senta una de les grans pro­pos­tes del 43è Comic Bar­ce­lona que s’inau­gu­rarà diven­dres al recinte firal de Montjuïc a Bar­ce­lona. Es tracta d’una col·labo­ració de Fico­mic, l’enti­tat pro­mo­tora del saló, i el CCCB .

La mos­tra ve acom­pa­nyada d’un catàleg que, entre altres sig­na­tu­res, hi ha la de Benoît Pee­ters, que també és un del màxim espe­ci­a­lis­tes inter­na­ci­o­nals de l’obra d’Hergé. Pee­ters acaba de publi­car al mer­cat francès el lli­bre escrit con­jun­ta­ment amb Jac­ques Sam­son Chris Ware, la bande des­sinée réinventée, en la mateixa línia de la tesi de la mos­tra, que apunta la seva reno­vació del llen­guatge de la his­to­ri­eta.

L’esta­tu­ni­denc Chris Ware (Omaha, 1967) va gua­nyar ahir el res­pecte de la premsa per la seva edu­cació i dis­po­ni­bi­li­tat per trac­tar els mit­jans de comu­ni­cació. També, en nom seu i de molta gent del seu país, Ware va dema­nar excu­ses per totes les incon­veniències que està cre­ant el pre­si­dent Donald Trump. “Aquí he tro­bat empa­tia, cosa que ha des­a­pa­re­gut al meu país”, va dir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia