Cinema

cinema / Animació

‘La llum de l’Aisha’: els secrets de l’alquímia i la màgia dels contes orientals

No hi ha ningú millor que una cine­asta ori­en­tal per il·lumi­nar-nos sobre la riquesa de les cul­tu­res àrab i ori­en­tal, font d’ins­pi­ració de La llum de l’Aisha . Aquesta pel·lícula ani­mada que arriba avui als cine­mes és una copro­ducció cata­lana, ale­ma­nya i de Sin­ga­pur, diri­gida per la ira­ni­ana Shadi Adib. És ella que ens parla de l’ima­gi­nari que evoca el film: “Tant l’alquímia com els focs arti­fi­ci­als tenen pro­fun­des arrels històriques al món àrab. L’alquímia va ser una pràctica impor­tant a l’edat d’or islàmica, espe­ci­al­ment en ciu­tats com Bag­dad i el Caire, on els eru­dits van com­bi­nar els conei­xe­ments grecs, per­ses i indis per desen­vo­lu­par les pri­me­res bases de la química moderna.”

La pro­ta­go­nista de la pel·lícula, Aisha, està fas­ci­nada pels focs arti­fi­ci­als i l’alquímia. Viu en una ciu­tat ima­ginària a la vora del mar, que podria ser d’al-Ànda­lus en la seva època d’esplen­dor. “La ciu­tat d’Aisha és una bar­reja visual de múlti­ples influències –explica la cine­asta a El Punt Avui–. Tot i que l’Alham­bra de Gra­nada, la Mes­quita de Còrdova i altres llocs emblemàtics anda­lu­sos van ser impor­tants fonts d’ins­pi­ració, també ens vam ins­pi­rar en altres influències arqui­tectòniques i cul­tu­rals del món àrab, inclo­ent-hi ele­ments del Mar­roc, Sevi­lla i fins i tot els obser­va­to­ris de l’Índia, Àsia, Síria i Pèrsia.” La idea era crear una ciu­tat “que trans­metés una història rica, però també una atmos­fera sobre­na­tu­ral, amb una con­nexió única amb el món natu­ral, espe­ci­al­ment amb el cel i el mar; és una ciu­tat de conei­xe­ment, màgia i bellesa”.

El film com­bina el drama amb les aven­tu­res de pira­tes i la tra­dició asiàtica d’acció amb robots. Aisha somia a con­ver­tir-se en una gran pirotècnica, però el seu pare insis­teix que segueixi la tra­dició fami­liar de la cal·ligra­fia. Quan un alqui­mista l’enga­nya per robar un perillós lli­bre cus­to­diat pel seu pare, Aisha ini­cia un seguit d’aven­tu­res tre­pi­dants.

Shadi Adib es va sen­tir atreta per la síntesi d’ele­ments clàssics i moderns d’aquesta història: “Com­bina les qua­li­tats atem­po­rals del folk­lore, com la sen­sació de sor­presa i aven­tura que es troba a Les mil i una nits, amb temes moderns d’empo­de­ra­ment per­so­nal i rup­tura de les nor­mes soci­als. Aisha és una noia valenta que no només lluita pels seus som­nis, sinó també pel seu dret a ser escol­tada en un món que sovint silen­cia els qui són com ella. La bar­reja de l’antic i el nou dona a la història un aire nostàlgic i con­tem­po­rani.”

El guió és de Xavier Romero i Llo­renç Español, a par­tir d’una història de Shadi Adib i Mar­tin Guido. La pel·lícula s’ha produït amb la tècnica de l’stop-motion, en seqüències rea­lit­za­des a Ter­rassa, com­bi­nada amb altres tècni­ques d’ani­mació.Shadi Adib explica que a moments va ser com­pli­cada la comu­ni­cació d’un equip inter­na­ci­o­nal amb mem­bres euro­peus i asiàtics. “No sem­pre va ser fàcil –recorda–. Durant una gran part del pro­jecte, vaig ser l’únic mem­bre de l’equip que no par­lava català ni espa­nyol.” Però ella, que viu a Ale­ma­nya, també ha tro­bat com­pli­ci­tats: “De vega­des vaig sen­tir una con­nexió més forta amb les meves arrels per­ses, espe­ci­al­ment després d’haver-me adap­tat ja a la cul­tura ale­ma­nya. Tre­ba­llar amb l’equip espa­nyol em va recor­dar molt el meu país d’ori­gen.”

Con­nexió amb el guió
També va tro­bar ele­ments d’iden­ti­fi­cació amb el guió: “Vaig con­nec­tar a l’ins­tant amb Aisha. D’ado­les­cent, m’atre­ien pro­fun­da­ment les històries d’aven­tu­res sobre la tran­sició a l’edat adulta com aquesta; cap­ta­ven amb força la passió i la urgència de la joven­tut.” La direc­tora creu que fan falta més històries com aquesta: “Sin­ce­ra­ment, tro­bava a fal­tar aquest tipus de pel·lícules. Així que, quan em van donar l’opor­tu­ni­tat de donar vida a aquest guió, vaig sen­tir que era una opor­tu­ni­tat no només de revi­far aquesta espurna per al públic més jove, sinó també de reviure l’emoció que vaig sen­tir a la meva ado­lescència.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia