patrimoni
Nou manifest: "Per què la Dama d’Elx i el Guernica no i Sixena sí?"
Nou manifest contra la sentència del Tribunal Suprem sobre les pintures murals de la Sala Capitular del monestir de Sixena avui conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). Deu institucions, d’entre les quals totes les universitats del país, demanen al museu del Palau Nacional i a la Generalitat que “esgotin totes les vies jurídiques possibles relatives a l’execució de la sentència per convèncer als jutges sobre la impossibilitat de la seva materialització i que no es dugui a terme.”
“La sentència de l’alt tribunal no entra a analitzar les qüestions tècniques sobre la conservació de les pintures i les conseqüències nefastes que el seu desmuntatge, trasllat i instal·lació al seu lloc d’origen poden comportar”, avisen en el text, que han signat la Reial Acadèmia Catalana de Belles Arts de Sant Jordi; la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona; la Reial Acadèmia de Bones Lletres; l’Institut Amatller d’Art Hispànic; l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural; el Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Barcelona; el Departament d’Art i Musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona; el Departament de Geografia, Història i Història de l’Art de la Universitat de Lleida; el Departament d’Història i d’Història de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili; i el Departament d’Història i d’Història de l’Art de la Universitat de Girona.
“No pot al·legar-se que la qüestió ja va tractar-se a la sentència del tribunal de primera instància d’Osca que va analitzar el cas (2016), atès que aquella sentència, que tenia 86 pàgines, dedicava al tema poc més d’una pàgina, cosa absolutament insuficient tenint en compte la rellevància de la qüestió, que és la més important de tot el plet (la conservació de les pintures)”, justifiquen. Segons les deu institucions, “les qüestions de propietat mai poden passar al davant de les qüestions de conservació, ja que la nostra obligació és llegar aquestes pintures a les generacions del futur, d’acord al que estableixen la Llei del Patrimoni Cultural Català, la Ley del Patrimonio Histórico Español i totes les directrius internacionals d’organismes com ara UNESCO, ICOM, ICCROM i ICOMOS.”
Per tot plegat, conviden a escoltar les veus dels experts que han alertat de la inviabilitat de l’operació, d’entre els quals Gianluigi Colalucci (1929-2021), màxima autoritat mundial en la matèria. Tots sense excepció “han advertit sobre les conseqüències negatives que la instal·lació d’aquestes pintures a Sixena pot comportar.” “No entenem que des del Ministerio de Cultura s’empri, amb bon criteri, l’argument de la conservació per desaconsellar el moviment d’obres com la Dama d’Elx (Museu Arqueològic Nacional, Madrid) o el Guernica de Pablo Picasso (Museo Nacional Reina Sofía, Madrid), i que el mateix argument no es pugui fer servir per les pintures murals de Sixena, que es troben en un estat de conservació molt més delicat i fràgil que les anteriors”, reblen.
Com a conclusió, expressen el seu “convenciment absolut, d’acord als criteris acadèmics, científics i tècnics” que les pintures murals de Sixena “romanguin al seu emplaçament actual, on podran ser gaudides, com fins ara, per milers i milers de persones sense la necessitat de córrer riscos innecessaris.”