Cultura

El Caldes ideal

La Fundació Palau presenta la mostra ‘Presències i Desaparicions' del gran paisatgista Joan Vila-Puig

El pai­satge entès com a lli­gam amb una terra que can­via, que tan sols queda fixat en una tela gene­rosa amb allò que mos­tra. Pin­tu­res que recor­den espais que ja no hi són però que hi van ser. Tan reals com els d'ara. I segur que igual d'efímers. Joan Vila-Puig (Sant Quirze del Vallès, 1890 - Bella­terra, 1963) va arri­bar a Cal­des d'Estrac seguint l'estela de l'ena­mo­rada i poste­rior esposa, Maria Codina, que hi feia estada perquè la família no li per­me­tia el pro­me­tatge amb un artista. Aque­lles ana­des i vin­gu­des amb tren, a prin­cipi dels anys vint, li fan des­co­brir els car­rers cos­te­ruts, les cases pin­ta­des de blanc, els pins i les alzi­nes arra­pa­des als mar­ges, les bar­ques vara­des a la platja i els horts curulls de fruits. És en aquest pai­satge ideal, que no ide­a­lit­zat, on Vila-Puig per­fec­ci­ona la tècnica de l'oli i dibuixa indrets, car­rers, jar­dins, masos i l'església.

Presències i Des­a­pa­ri­ci­ons, que ocupa dues plan­tes a la Fun­dació Palau, des­tina la pri­mera a fer un tas­tet de l'obra de l'artista, amb pai­sat­ges de la seva tra­jectòria vital. La segona planta cor­res­pon a Cal­des. Una relació començada el 1920 i que cul­mi­narà amb el tras­llat de Vila-Puig per esta­blir-s'hi, entre el 1934 i el 1936.

Del pin­zell a la càmera

Com a com­ple­ment de l'obra de Vila-Puig, s'han posi­ti­vat un seguit de foto­gra­fies de la col·lecció de la seva dona, Maria Codina. Codina va retra­tar indrets però també per­so­nes i ofi­cis, com ara la seqüència d'una barca de pes­ca­dors arri­bant a la platja. El catàleg edi­tat recull tex­tos de Pere­jaume, Fran­cesc Font­bona, San­ti­ago Vila-Puig i Site­size.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.