cultura

Crítica

clàssica

L'explosió romàntica

Amb l'arri­bada del clas­si­cisme, la música de cam­bra i l'ús de les cor­des solis­tes i del piano es con­ver­tei­xen en les for­mes més impor­tants d'expressió musi­cal. Beet­ho­ven, a qui con­si­de­rem el pre­cur­sor del Roman­ti­cisme i el pri­mer dels romàntics, va pro­vo­car, amb els seus quinze quar­tets de corda, l'arri­bada a la lli­ber­tat expres­siva total. Si en els seus pri­mers quar­tets ja hi tro­bem els indi­cis inti­mis­tes del movi­ment, és pot­ser a par­tir de l'Opus 18 que veiem que aquest camí ens porta al cim més alt que sig­ni­fi­quen els seus dar­rers quar­tets. Crec que l'últim movi­ment del sisè, en si bemoll, és pot­ser el que revela millor l'inici deci­dit d'aquesta lli­ber­tat expres­siva. Es tracta del pri­mer músic total­ment lliure, tot i que, molt abans, Bach, en el silenci del seu ferm pen­sa­ment religiós, ja va asso­lir la lli­ber­tat gai­rebé total que es podia per­me­tre. En Beet­ho­ven ens sorprèn una línia de pen­sa­ment que indica clara­ment que s'està obrint un camí cap al futur. El Quar­tet Zem­linsky ha sabut tro­bar aquest camí, aquest intent alli­be­ra­dor, afron­tant amb valor, amb força, les idees que exis­tei­xen en el magnífic movi­ment que tanca l'obra, amb aquests dos ada­gis pro­di­gi­o­sos que obren i inter­rom­pen l'alle­gro final.

S'ha dit infi­ni­tat de vega­des que Schu­mann no tenia conei­xe­ments musi­cals sòlids, i sorprèn que encara ara exis­tei­xin aquests pre­ju­di­cis. Con­fesso que el seu Quin­tet per a piano i corda m'ha exi­git força temps i reflexió per com­pren­dre'l ple­na­ment. Avui puc con­fes­sar que ha estat en aquesta magnífica versió del Quar­tet Zem­linsky i Josep Colom que he arri­bat al fons del pen­sa­ment musi­cal schu­mannià. Calia treure amb valen­tia tot el que de crit angoixós tan­ca­ven els qua­tre movi­ments de l'obra. Haver pogut escol­tar la magnífica versió que ens van ofe­rir aquests cinc grans músics –tot i els pro­ble­mes de so inhe­rents al local– ha estat per mi un autèntic regal que no obli­daré mai.

Zemlinsky Quartet i Josep Colom
Festival de Músiques de Torroella de Montgrí, dissabte, 4 d'agost


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.