Art

PORT. FRANC

jaume vidal

Amants de la creació

Vivim en l'era –o potser, microera– Verkami, la plataforma de micromecenatge. Primer va ser la música, però ara els projectes artístics han trobat una bona forma de finançament que aprofita que encara hi ha qui estima l'art per l'art

El món de la cre­ació no para de pen­sar per on pot anar la per­vivència de l'art pel que fa a la mínima capa­ci­tat d'ende­gar pro­jec­tes artístics o de pro­duir obra. Aquest pro­blema és comú a tots els àmbits cre­a­tius. Una ima­gi­na­tiva solució ha estat la posada en marxa del pro­jecte Verkami de micro­me­ce­natge a través d'inter­net. Una idea que va néixer a Mataró, de la ini­ci­a­tiva pri­vada d'un pare i dos fills: en Joan, l'Adrià i en Jonàs Sala, un biòleg, un his­to­ri­a­dor de l'art i un físic. Units, com diuen ells, “per la passió per la cre­a­ti­vi­tat, l'art i la inves­ti­gació. I poder aju­dar a fer rea­li­tat peti­tes mani­fes­ta­ci­ons d'allò que més esti­mem, del que ens (com)mou”. És a dir pro­moure l'art des de l'esti­mació a l'art. Ini­ci­al­ment, els pro­jec­tes musi­cals van copar les coman­des d'ajut, però cada cop són més els pro­jec­tes artístics que dema­nen suport a la xarxa. L'actual expo­sició de Perico Pas­tor a la gale­ria Anquin's de Reus n'és un exem­ple.

Els diners que s'obtin­guin per la mos­tra Revi­si­tar For­tuny ani­ran des­ti­nats a l'edició d'una lito­gra­fia de Pas­tor, que els mece­nes podran adqui­rir a un preu espe­cial. Segons la quan­ti­tat també s'obtindrà de franc catàlegs i postals sig­na­des o una visita guiada amb l'artista.

Les ini­ci­a­ti­ves de Verkami són també ins­ti­tu­ci­o­nals. No fa gaire, l'Ajun­ta­ment de Bar­ce­lona posava en marxa una cam­pa­nya per res­tau­rar les pin­tu­res murals de la cape­lla de Sant Miquel del mones­tir de Pedral­bes. Aques­tes pin­tu­res són un refe­rent mun­dial per a l'estudi i el gaudi de la pin­tura medi­e­val. L'obra s'atri­bu­eix al taller de Fer­rer Bassa i es con­serva gai­rebé com­pleta i intacta mal­grat que hagin trans­cor­re­gut prop de 700 anys des de la seva exe­cució. En aquest pro­jecte s'han obtin­gut 30.875 euros de 25.000 que es dema­na­ven.

La Porta, orga­nit­za­dora al llarg de diver­ses tem­po­ra­des de les Nits Sal­vat­ges, al Cen­tre de Cul­tura Con­tem­porània de Bar­ce­lona, va acon­se­guir que les per­for­man­ces fetes en un qua­drilàter blanc tro­bes­sin una fixació perpètua amb l'edició d'un lli­bre i 3 DVD. Van acon­se­guir 3.150 euros de 3.000 que en dema­na­ven.

Però no tot són èxits. Alguns del fra­cas­sos demos­tren que els mece­nes solen tenir cri­teri a l'hora de donar suport a ini­ci­a­ti­ves. Mile­niu­mUno, un pro­jecte que es venia com a artístic, con­sis­tent en “una càpsula del temps enter­rada amb un milió de vídeos”, només va acon­se­guir 62 euros de 12.000 que en dema­nava. Quan un pro­jecte no asso­leix el seu objec­tiu, no rep cap quan­ti­tat. Trans­for­mar en obra gràfica un dibuix de Pas­cal Come­lade tam­poc va reei­xir.

Una altra pro­posta

El cinema docu­men­tal rela­ci­o­nat amb l'art pot ser una altra de les pro­pos­tes. Així ho van pen­sar els res­pon­sa­bles de Reconèixer Bor­rell, un viatge per la tra­jectòria artística del pin­tor Alfons Bor­rell. Es neces­si­ta­ven 5.000 euros per a la fase d'edició i se'n van obte­nir 5.085.

A Verkami també es detecta com els micro­me­ce­nes saben dis­tin­gir la bou­tade del pro­jecte sin­gu­lar. Jordi Abelló va obte­nir 1.350 euros dels 1.000 que dema­nava pel pro­jecte Bank, una sèrie de pin­tu­res sobre el món de la banca i dels ban­quers. El pro­jecte con­sis­teix a rodar un vídeo amb vol­tors sal­vat­ges de Nonasp, als quals l'artista ofe­rirà els seus retrats pin­tats per a l'ocasió perquè hi interactuïn. En vista de la poca presència de mece­nes, els micro­me­ce­nes pre­nen el relleu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.