Cinema Estrena

estrena

Xavier Roca

Duels verbals i de gènere

L'ori­gen de Todas las muje­res no deixa de ser curiós; ori­ginària­ment es trac­tava d'una idea cine­ma­togràfica que es va con­ver­tir en sèrie de tele­visió (per al canal TNT). Final­ment, aquesta sèrie ha estat remun­tada i con­ver­tida en pel·lícula.

Això explica l'estruc­tura episòdica d'una obra que, para­do­xal­ment, és una de les millors pel·lícules de Mari­ano Bar­roso, que repe­teix amb Edu­ard Fernández, amb qui ja havia tre­ba­llat a Los lobos de Was­hing­ton (1999) i Hor­mi­gas en la boca (2005), i que s'eri­geix aquí en pro­ta­go­nista abso­lut.

Una de les vir­tuts de Todas las muje­res és la seva habi­li­tat per anar evo­lu­ci­o­nant d'un regis­tre genèric que comença com un thri­ller i acaba tran­si­tant –i pro­vo­cant un agra­da­ble des­con­cert– pel drama, la tra­gi­comèdia i l'humor negre. La trama arrenca a par­tir de la història d'un home que traça un pla per dei­xar la seva dona –i fugir amb la seva amant– i robar cinc bous al seu sogre; quan això surt mala­ment, emprèn una fugida enda­vant en la qual demana ajut, suc­ces­si­va­ment, a la seva mare, la seva cunyada, la seva antiga xicota advo­cada i una psicòloga.

L'estruc­tura del guió, per tant, agafa cos a par­tir de llargs diàlegs a dos: en cada un dels capítols, el per­so­natge pro­ta­go­nista manté un duel ver­bal amb una opo­nent feme­nina, que acaba mos­trant les dife­rents capes d'una per­so­na­li­tat com­plexa i con­tra­dictòria.

Per aguan­tar tota la bas­tida de la pel·lícula cal un gran actor. I, en aquest sen­tit, Edu­ard Fernández ofe­reix un esplèndid reci­tal inter­pre­ta­tiu en la pell d'un per­de­dor pel qual l'espec­ta­dor no sap exac­ta­ment si sen­tir sim­pa­tia o repulsió. Un per­so­natge men­ti­der, mise­ra­ble, ego­ista, però també fràgil, vene­dor de motos i ensar­ro­na­dor, vul­ne­ra­ble en el seu pate­tisme i final­ment com­mo­ve­dor. Cal dir que totes les actrius del repar­ti­ment –Mic­he­lle Jen­ner, Petra Martínez, Marta Lar­ralde, Nat­ha­lie Poza, María Mora­les– donen a Fernández la rèplica a l'altura del seu talent.

Todas las mujeres
Direcció: Mariano Barroso Int.: Eduard Fernández, Nathalie Poza. Gènere: Tragicomèdia País: Espanya, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.