Llibres

poesia

d. sam abrams

Dibuixar la figura del dubte

Aquest any en fa vint de l'inici de la car­rera poètica de Joan-Elies Adell.  Des del pri­mer lli­bre, La matèria del temps (1994), ha anat des­ple­gant una sòlida obra que es carac­te­ritza per l'ori­gi­na­li­tat, la huma­ni­tat i l'exigència. Sovint la cali­desa del to de l'obra ha sig­ni­fi­cat un autèntic entre­banc perquè la sin­ce­ri­tat emo­ci­o­nada ha induït els crítics a creure que esta­ven davant una obra des­ar­mada, fruit de la imme­di­a­tesa. 

Si no et tinc ja és el vuitè poe­mari de l'autor. El títol del lli­bre ens remet al penúltim poema que va escriure Agustí Bar­tra en vida, un bri­llant poema dedi­cat a Anna Murià, en què el poeta reve­lava que la seva veu depe­nia direc­ta­ment del sen­ti­ment amorós.  Adell uti­litza aquests dos eixos temàtics, l'experiència amo­rosa de l'alte­ri­tat i l'auto­re­flexió del dis­curs poètic, per fona­men­tar i ver­te­brar el seu nou lli­bre. I cap als dos pols temàtics redi­rec­ci­ona una sèrie de refe­rents poètics que van des d'Unga­retti fins a Ash­bery, pas­sant per Frost, Bis­hop, Tei­xi­dor i Mira­lles.

En defi­ni­tiva, Si no et tinc és un bell lli­bre sobre la pro­funda unió entre vida i poe­sia, la vida a la seva màxima inten­si­tat i la poe­sia a la seva tes­si­tura més alta. Però la pro­posta de l'autor no acaba aquí, sinó que va més enllà per asso­lir un punt de vista inno­va­dor des d'on explo­rar la vida i la poe­sia:  la tran­sició o la tran­si­to­ri­e­tat, l'estat d'estra­nyesa de tro­bar-se entre rea­li­tats dife­rents, rea­li­tats geogràfiques, cul­tu­rals, lingüísti­ques, pro­fes­si­o­nals, vitals, per­so­nals i rela­ci­o­nals.  Des d'aquest estat assu­mit de veri­ta­ble impasse i imper­manència, Adell con­tem­pla l'existència i l'art de la paraula, amb tot el que tenen de fràgil, ines­ta­ble i volu­ble.

Des d'aquest angle par­ti­cu­laríssim, el poeta explora el sen­tit dels límits i la volun­tat de car­to­gra­fiar la vida i l'art.  Suc­ces­si­va­ment, va inves­ti­gant la lli­ber­tat, la consciència, la feli­ci­tat, la puresa, l'hones­te­dat, la sal­vació, la redempció, la bon­dat, la cer­tesa, la segu­re­tat, la memòria, la vida com­par­tida i els seus con­tra­ris.   Trans­ver­sal­ment va apro­fun­dint en una sèrie de qüesti­ons:  la qua­li­tat de les cate­go­ries del temps:  hores, dies, mesos, esta­ci­ons, pre­sent, pas­sat i futur; la funció, el sen­tit i l'abast de l'art poètic, amb les seves dues eines prin­ci­pals: la llen­gua i la cog­nició; la volun­tat o neces­si­tat de l'equi­li­bri entre inte­rior i exte­rior, dis­curs i silenci, ori­gi­nal i represa; estats espe­ci­als com ara la sus­pensió i l'inco­ne­gut.

Un lli­bre sòlid i nodri­dor.

Si no et tinc
Joan-Elies Adell
Editorial: Pagès Lleida, 2013 Pàgines: 86 Preu: 12 euros
L'apunt
Joan-Elies Adell (Vinaròs, 1968) és un poeta i filòleg valencià, membre del grup dels Imparables. Acumula un total d'onze premis de poesia, entre els qual el que va rebre per Si no et tinc, el 25è premi de poesia Parc Taulí del 2012. A més dels vuits poemaris, ha publicat quatre assajos sobre temes musicals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia