cultura

El festival que va obrir nous camins

La revista ‘Enderrock' publica un especial sobre el Canet Rock amb les imatges inèdites que es poden veure en l'exposició de l'Antiga Fàbrica Damm

El festival va ser idea de gent amb inquietuds, com la promotora Pebrots i la
sala Zeleste
El Canet Rock 2014 no té un esperit nostàlgic: hi actuen els grups de pop rock actual

El Canet Rock del 1975 va ser un expe­ri­ment de lli­ber­tat que va superar tota expec­ta­tiva. El ball de xifres té poca importància; hi havia 15.000 per­so­nes? 25.000? No hi fa res, les imat­ges par­len soles. Va ser el fes­ti­val a l'aire lliure més mul­ti­tu­di­nari de l'Estat espa­nyol, en un moment en què la joven­tut volia tren­car tots els esque­mes. El fotògraf Fran­cesc Fàbre­gas recorda molt bé la sen­sació d'aire fresc d'aque­lla marató de “12 hores de música i follia”. Té les imat­ges guar­da­des als rodets i a les reti­nes. “El Canet Rock va ser un petit espai de lli­ber­tat en què la gent podia res­pi­rar.” El públic va apos­tar fort per aquell car­tell històric, amb l'Elèctrica Dharma, Maria del Mar Bonet, Pau Riba i Tete Mon­to­liu, entre d'altres. I van pro­tes­tar amb força per la pro­hi­bició de Sisa. Pocs mesos després d'aquell 26 de juliol del 75, per fi, va sor­tir el sol. Però pot­ser no era el sol que ima­gi­nava la mul­ti­tud engres­cada del Canet Rock.

Després de la pri­mera edició, n'hi va haver encara tres més, fins al 1978. Però fins a aquest any ningú havia tor­nat a desen­ter­rar aquell espe­rit de boge­ria. La revista Ender­rock dedica el número d'aquest mes a cele­brar el 40è ani­ver­sari del Canet Rock (fa 39 anys, però aquest estiu també s'enfoca com un pre­ludi al canvi). El dia 5 de juliol, el Pla d'en Sala de Canet de Mar serà l'esce­nari d'una ree­dició que apunta alt. “Serà molt romàntic per als que hi vam ser.” Fàbre­gas va seguir de prop els fes­ti­vals a la mítica revista Vibra­ci­o­nes, amb Àngel Casas, i ara ha impul­sat l'expo­sició Canet Rock 1975-2014, comis­sa­ri­ada pel Grup Ender­rock i impul­sada per Sun Music, pro­mo­tora del fes­ti­val d'enguany. Una història fotogràfica que beu també de les imat­ges inèdites del cane­tenc Oriol Arnau, l'arqui­tecte Pere Riera i el tècnic de so Joan Solà. Es poden veure a l'Antiga Fàbrica Damm fins al 24 de juny, i després s'expo­sa­ran a Arenys de Mar, coin­ci­dint amb el Canet Rock 2014. Fàbre­gas recorda el fes­ti­val com un pro­jecte ambiciós d'un grup de gent que tenia inqui­e­tuds i ganes d'inno­var. “La idea del Canet Rock es deu a la feina feta per la pro­mo­tora Pebrots, vin­cu­lada a La Trinca, i per la sala Zeleste, la lla­vor de l'actual Razz­ma­tazz –explica Fàbre­gas–, i penso que no se'ls ha reco­ne­gut prou.”

Un car­tell actual

La joven­tut d'ales­ho­res mirava cap a Europa, amb la referència dels fes­ti­vals de l'illa de Wight (al sud d'Angla­terra), del 1968 al 1970, i el de Woods­tock, el 1969 a Nova York. Un espe­rit que va reco­llir el mateix Fàbre­gas, amb Àngel Casas i Fran­cesc Bell­munt, en el docu­men­tal sobre la pri­mera edició del Canet Rock. “Vaig estar tre­ba­llant com a foto­fix, i vaig viure molt de prop les actu­a­ci­ons, la vida dins l'esce­nari, i també la manera de fer del públic”, recorda el fotògraf.

Ender­rock va publi­car una edició espe­cial del film l'any 2004, per cele­brar el número 100 de la revista, i es va esgo­tar de seguida. Coin­ci­dint amb el nou fes­ti­val, Lluís Gen­drau, direc­tor del grup Ender­rock, explica que “la Bibli­o­teca de Cata­lu­nya n'ha fet una còpia res­tau­rada que inclou les actu­a­ci­ons i les entre­vis­tes que es van fer”. Ender­rock n'ha impul­sat la ree­dició amb un con­tin­gut extra amb el títol El Woods­tock català, 30 anys després. Els nostàlgics pot­ser no tro­ba­ran el que bus­quen al Canet Rock, o pot­ser sí. El fes­ti­val torna amb el mateix nom i la mateixa filo­so­fia: ser un fes­ti­val jove, a l'aire lliure i amb un car­tell d'artis­tes de referència. Hi haurà rock dels noranta amb Els Pets, Brams, Gerard Quin­tana i Gos­sos, i el mains­tream català, amb Els Amics de les Arts, Manel, Txa­rango, Joan Dausà, Mis­hima i Blau­mut. Hi haurà espai també per a l'electrònica de The Pinker Tones, la fusió de Delafé y las Flo­res Azu­les i el pop dels Love of Les­bian. L'actu­ació de Caïm Riba, que aga­farà el relleu del seu pare, és l'única con­nexió de l'edició del 2014 amb la del 1975. Fàbre­gas creu que el pai­satge “deu haver can­viat molt”, però està con­vençut que el Canet Rock con­ti­nua sent molt espe­cial. “Vivim un altre moment històric, però crec que és la millor època del pop rock català.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia