cultura

Història / art

Fosos amb la història

La Foneria Artística Barberí, amb més de 450 anys d'antiguitat, descobreix part del seu ric llegat amb l'edició d'un llibre de Xavier Carmaniu que connecta les obres sortides del taller amb els avatars del país

Artistes com ara Llimona, Gargallo, Corberó o Tàpies han confiat les seves peces a l'obrador gironí

El 1950, un enorme Crist de quasi set metres i mig d'alt i 4.800 tones de pes va sor­tir d'Olot enfi­lat en un vell Pegaso i va tra­ves­sar mig Cata­lu­nya per les car­re­te­res pol­so­ses de la post­guerra, aixe­cant estu­por i admi­ració a cada poble per on pas­sava, fins a arri­bar al seu destí: el tem­ple expi­a­tori del Tibi­dabo de Bar­ce­lona. Aquest Sagrat Cor que encara avui es reta­lla majestuós al cel bar­ce­loní és una de les obres més espec­ta­cu­lars, per les seves dimen­si­ons i per l'expec­tació que va envol­tar el seu tre­ballós viatge, que han sor­tit de la Fone­ria Artística Bar­berí en els 450 anys d'història que l'acre­di­ten. Per­doni? Sí, fa basarda però la dada és exacta: pro­ce­dents d'Itàlia, els pri­mers Bar­berí, reco­ne­guts fabri­cants de cam­pa­nes des de la remota Edat Mit­jana, cons­ten esta­blerts almenys des de 1565 a Olot, a tocar dels vol­cans, on els seus des­cen­dents han man­tin­gut viva la for­nal fins que a mit­jan anys noranta del segle XX, ja sota la pro­pi­e­tat de la família Cas­tey, el taller es va tras­lla­dar a Riu­de­llots de la Selva (el taller històric d'Olot, con­ve­ni­ent­ment refor­mat, és avui el des­patx dels arqui­tec­tes Aranda, Pigem i Vilalta). És, doncs, la segona empresa més antiga de Cata­lu­nya, al dar­rere tan sols de les caves de Codorníu, però hi ha qui creu que el seu arre­la­ment olotí es podria ras­tre­jar des de força abans, si els fatídics aiguats de 1940, just aca­bada la guerra –sem­pre plou sobre mullat– no s'hagues­sin endut tor­rent avall bona part del valuós arxiu patri­mo­nial. Del seu taller han sor­tit obres impo­nents: el Sant Crist de Josep Lli­mona al san­tu­ari de Mont­ser­rat; la santa Helena que corona el cim­bori de la cate­dral de Bar­ce­lona; el monu­ment enco­ma­nat a Josep Clarà per hono­rar l l'indus­trial Joan Sallarès a Saba­dell; l'estàtua del bisbe Cam­pins al san­tu­ari de Lluc de Mallorca; la Gitana dels ger­mans Oslé per a la plaça de Cata­lu­nya; l'estàtua de Josep Vila­do­mat en home­natge a La República de la plaça Lluc­ma­jor; les Auri­gues de Gar­ga­llo al parc de Can Dragó, i més recent­ment, les escul­tu­res de Xavier Cor­beró, Jaume Plensa, Xavier Maris­cal, Joan Brossa, Antoni Tàpies, Juan Muñoz o Fran­cesc Tor­res escam­pa­des per tot el món, des de Tòquio i Aràbia Sau­dita al Cen­tral Park de Nova York. Però fem-ho curt: no hi ha cam­pana que repi­qui a Cata­lu­nya sense el permís d'aquest obra­dor, que s'enor­gu­llia de pro­duir les més per­fec­tes i sono­res del món, ni casa que no con­servi amb devoció la soferta olla de bronze on han posat a bullir l'escu­de­lla gene­ració rere gene­ració.

Història de la Fone­ria Artística Bar­berí, el lli­bre que aca­ben d'edi­tar els actu­als pro­pi­e­ta­ris, res­se­gueix les vicis­si­tuds d'aquest taller que ha mode­lat amb foc viu els canons de les guer­res car­li­nes, els monu­ments civils de la República, els sants de la post­guerra i alguns dels símbols de les grans refor­mes urbanísti­ques sor­gi­des de les expo­si­ci­ons uni­ver­sals de 1888 i 1929 i de la Bar­ce­lona olímpica de 1992. “Pots res­se­guir tota la història de Cata­lu­nya sense sor­tir de can Bar­berí”, asse­gura l'his­to­ri­a­dor Xavier Car­ma­niu, autor dels tex­tos del lli­bre, plan­te­jat com un àlbum de foto­gra­fies amb el seu cor­res­po­nent relat i del qual s'han imprès 2.000 exem­plars no venals, dis­po­ni­bles a bibli­o­te­ques i cen­tres públics i a través del web www.​articuina.​info.

La publi­cació coin­ci­deix, a més, amb l'expo­sició que el Museu de la Gar­rotxa d'Olot dedica aquests dies a revi­sar la història de la fone­ria que ha por­tat més lluny el nom de la ciu­tat.

L'edat prodigiosa
De la investigació de Carmaniu, sobresurt un esdeveniment determinant per a la internacionalització de la foneria: la medalla d'or obtinguda per les seves excel·lents campanes a l'Exposició Universal de Barcelona de 1888, aquell any dels prodigis que va donar a conèixer el talent dels Barberí a tots els racons del món i, en especial, a l'Amèrica del Sud.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia