Llibres

novel·la

òscar montferrer

L'altre Nesbø

L'escrip­tor noruec Jo Nesbø va posar fil a l'agu­lla el 1997 amb una saga de novel·les poli­ci­als que va ence­tar amb L'home rat­pe­nat i que ja consta d'onze títols, el més recent dels quals és El fill. Tots ells tenen en comú el fet de tenir com a pro­ta­go­nista l'ins­pec­tor Harry Hole, una mena d'anti­he­roi a qui s'ha vist créixer pro­fes­si­o­nal­ment i patir en carn pròpia els efec­tes de tota mena de la mal­dat que es dedica a com­ba­tre des de la seva ocu­pació pro­fes­si­o­nal.

El lle­o­pard, la vui­tena de les novel·les de Hole, el pre­senta en un estat lamen­ta­ble, voluntària­ment allu­nyat de la seva terra en l'intent de gua­rir ni que sigui mínima­ment la pata­cada emo­ci­o­nal que prové del seu cas ante­rior, nar­rat a El ninot de neu.

Les referències a aquest cas són cons­tants –ser­vei­xen per enal­tir l'eficàcia del pro­ta­go­nista i inclo­uen la rea­pa­rició del psicòpata que el va des­en­ca­de­nar– i s'entre­cre­uen amb les apor­ta­ci­ons pròpies del cas nou, que es pre­senta embol­ca­llat d'incer­tesa fins que no es des­co­breix el fil con­duc­tor que enllaça vícti­mes que, a pri­mer cop d'ull, ben poca cosa tenen a veure entre elles.

Una de les coses bones dels ofi­cis és que se n'aprèn si se'ls posa en pràctica, i dis­set títols en dis­set anys –els onze de Harry Hole, els tres que con­for­men la sèrie Doc­tor Prok­tor i dues novel·les i un lli­bre de relats– demos­tren que l'autor està per la feina. Així, El lle­o­pard està escrita amb des­tresa i con­vida a pas­sar pàgines a bona velo­ci­tat fins i tot quan els ginys de la tra­moia nar­ra­tiva apa­rei­xen de manera massa evi­dent.

La con­ca­te­nació de sub­tra­mes es desen­vo­lupa amb eficàcia quan Nesbø passa dels aspec­tes poli­ci­als als per­so­nals, de la inves­ti­gació del cas a les topa­des amb els seus supe­ri­ors, del temps pre­sent al temps pas­sat... Amb una cons­trucció de manual, mai no s'hi està massa estona, en cap d'ells: hi inver­teix el temps just per posar la goteta de mel als lla­vis i pren­dre la mica d'embran­zida que cal per fer el sal­tiró a l'esce­nari següent.

El lle­o­pard és una màquina indis­cu­ti­ble­ment eficaç que, mal­grat això, no surt il·lesa de la com­pa­ració amb la pro­ducció de l'altre Nesbø, el de Head­hun­ters (Proa, 2012). En aquell text, de llar­gada mode­rada –244 pàgines–, el novel·lista va jugar la carta de la inten­si­tat a l'hora de crear uns per­so­nat­ges i unes cir­cumstàncies que col­pe­ja­ven amb punys d'acer.

Aque­lles 244 pàgines posen en evi­den­cia les 705 d'El lle­o­pard perquè per­me­ten jugar a ima­gi­nar com seria la novel·la si no s'hi hagués introduït el far­ci­ment.

Aquell Nesbø sobri i con­tun­dent exis­teix i coe­xis­teix amb aquest Nesbø comer­cial que, tot i el mes­tratge que ha asso­lit a l'hora de mun­tar una bas­tida vin­cu­lada al gènere del sus­pens, no acon­se­gueix esta­blir una marca per­so­nal amb prou empremta per dife­ren­ciar-se de tants altres autors que dei­xen de banda els tolls vene­ra­bles de la tra­dició euro­pea i beuen de les fonts un pèl cor­rup­to­res de l'estil fast-read que ha obert la para­deta amb pro­duc­tes impor­tats dels Estats Units.

El lleopard
Jo Nesbø
Traducció: Laia Font Editorial: Proa Barcelona, 2014 Pàgines: 705 Preu: 21,90 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia