Cinema Critica

CRÍTICA

Àngel Quintana

El sacrifici del futur geni

El títol Whi­plash prové d'una com­po­sició del saxo­fo­nista Hank Levis de l'any 1972 per a for­mació de big band. El terme anglès de whi­plash s'uti­litza també per defi­nir una fue­tada cer­vi­cal, és a dir una forta estre­bada que ens deixa amb con­trac­tu­res. De quina forma la música pot arri­bar a ser una fue­tada per qui l'escolta ? Aquesta és la gran qüestió que pro­posa aquesta sin­gu­lar, però dis­cu­ti­ble pel·lícula de Damien Cha­ze­lle que va tri­om­far al Sun­dance, va pas­sar per Canes i pot jugar la carta dels Oscar.

Damien Cha­ze­lle par­teix de la idea de que el gran jazz és aquell que és capaç de trans­for­mar l'experiència de l'oient pro­vo­cant-li una forta estre­bada emo­ci­o­nal. En un moment de la pel·lícula, el per­so­natge del pro­fes­sor Terence Fletc­her –J.K. Sim­mons– indica al jove bate­ria Andrew –Miles Teller– que el jazz con­tem­po­rani ha per­dut la capa­ci­tat d'anar al límit per què ja no hi ha música com Char­lie Parker, Dizzy Gilles­pie o John Col­trane. Davant d'aquesta situ­ació el repte dels mes­tres no és altra que el de crear nous genis dis­po­sats a anar fins al final.

Whi­plash és una pel·lícula sin­gu­lar perquè fun­ci­ona com acció de des­ple­ga­ment d'una idea sim­ple i con­cen­trada. Un mes­tre molt exi­gent dema­narà al jove alumne que vol ser un gran bate­ria que cada cop vagi més lluny. No n'hi a prou a domi­nar l'ins­tru­ment, cal trans­cen­dir-ne l'ús, tro­bar la geni­a­li­tat per redi­mir el pre­sent i tor­nar a la gran època clàssica. Tota la pel·lícula no és més que un tour de força entre el mes­tre i el pro­fes­sor. Quan l'alumne creu que ha arri­bat a dalt de tot, el pro­fes­sor l'escri­dassa perquè vagi encara més enllà. Aquesta dialèctica queda expo­sada des de les pri­me­res esce­nes i es desen­vo­lupa com si fos una pel·lícula en bucle. Es repe­teix la mateixa situ­ació, men­tre aug­menta la tensió. Damien Cha­ze­lle filma la pel·lícula de forma molt rígida, a par­tir d'un mun­tatge dialèctic entre mes­tre i alumne, opres­sor i opri­mit que a vega­des resulta agres­siu. En l'horitzó de la història s'apunta el tema de la trans­missió del conei­xe­ment però, també la idea del sacri­fici com a camí per poder arri­bar a la redempció dins del ter­ri­tori de les arts.

És per la forma com parla del sacri­fici que Whi­plash resulta una pel·lícula molt dis­cu­ti­ble. Per arri­bar a ser un geni, cal mor­ti­fi­car-se, cal que les mans del jove bate­ria sag­nin i que aquest des­tru­eixi tot el seu entorn en bene­fici de la música. Si el jove s'ena­mora ha de rebut­jar a la seva esti­mada i per arri­bar a la seva ple­ni­tud com a ins­tru­men­tista ha de supor­tar estoi­ca­ment que el seu pro­fes­sor el mal­tracti com si fos un tirà sor­git de les esfe­res més sinis­tres de l'exèrcit. Damien Cha­ze­lle jus­ti­fica l'agres­si­vi­tat i el sacri­fici com a camí cap a la per­fecció. El film rei­vin­dica el mite del sacri­fici com a camí cap a la puri­fi­cació, fet que implica que l'art sigui vist com una religió.

Whiplash
Direcció: Damien Chazelle Intèrprets: Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist, Paul Reiser Gènere: drama/musical Any: EUA, 2014


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia