Reportatge

‘in memoriam'

marc romera

Més enllà de la paraula És la sang la que escriu

Els poetes i editors Marc Romera i Roger Costa-Pau recorden el desaparegut Francesc Garriga Barata

El reconeixement va arribar tard a Francesc Garriga, amb l'obtenció del premi Carles Riba del 2012

El buit que ha deixat Garriga sobrepassa el d'altres fars
La singularitat d'aquesta veu és allò que ara el fa gran, inimitable

“no hi hem pogut fer res. / irre­ve­rents, les hores / ens han pas­sat per sobre», insis­teix, sense majúscu­les, Fran­cesc Gar­riga des de Swing, el seu lli­bre-comiat, on es con­firma el veri­ta­ble tema de la seva poètica, aquesta queixa, o con­fir­mació, que el pas ine­xo­ra­ble del temps ens acara amb el fracàs de no haver sabut bur­lar els enganys que limi­ta­ven el radi d'acció que han difi­cul­tat o negat la satis­facció del desig. El pas del temps, la mort, la insa­tis­facció, la sen­sació d'estafa, la lúcida mirada cap a un món que a través del canvi es fa més estrany i més inas­so­li­ble per a qui no ha per­dut les ganes però sí les for­ces, són ele­ments que han anat impo­sant-se lli­bre a lli­bre en l'ascen­dent tra­jectòria cre­a­tiva d'aquest per­so­natge que va supe­di­tar la cons­trucció d'una obra immensa a la pri­o­ri­tat d'aju­dar els altres a cons­truir la seva.

Si el buit enorme que ha dei­xat Fran­cesc Gar­riga sobre­passa el d'altres fars que ens han dei­xat amb molta més pompa i esce­ni­fi­cació ins­ti­tu­ci­o­nal, és perquè, a diferència d'altres poe­tes, la presència de Gar­riga no enri­quia només per la seva obra sinó per la seva acti­tud de mes­tratge, tan difícil de tro­bar avui en dia.

En algun mitjà s'ha arri­bat a afir­mar la bes­ti­esa que Gar­riga havia dei­xat molts dei­xe­bles en el món de la pin­tura, el cinema, la foto­gra­fia, el peri­o­disme, però que no havia dei­xat una empremta visi­ble entre els poe­tes que l'han sobre­vis­cut. Sense saber si hi ha mala fe en aquesta afir­mació, cal dir que Gar­riga ha estat un poeta essen­cial en aquest canvi de segle, perquè dese­nes de poe­tes joves, i alguns no tan joves, han begut del seu mes­tratge d'una o altra manera, i la pri­mera cosa, i segu­ra­ment la més impor­tant, que han après amb ell, ha estat la neces­si­tat de tro­bar una veu pròpia.

Una veu pròpia és, pre­ci­sa­ment, la pri­mera qua­li­tat amb què ens ve a bus­car la poe­sia de Gar­riga. Una veu que ha estat i és tan sin­gu­lar que en el seu moment ningú no va saber eti­que­tar-la, i això, afe­git a la inco­mo­di­tat que les veri­tats des­vet­llen en els cer­cles nobles dels qui es cre­uen impor­tants –veri­tats que el per­so­natge Gar­riga no tenia incon­ve­ni­ent a dei­xar anar sense com­ple­xos–, el va rele­gar sem­pre a una existència secundària reser­vada, sobre­tot, als qui no es poden eti­que­tar i fan nosa.

La sin­gu­la­ri­tat d'aquesta veu és allò que ara el fa gran, i el segueix fent dife­rent, i el fa, sobre­tot, ini­mi­ta­ble. I això vol dir que no podem espe­rar gene­ra­ci­ons de poe­tes, o un sol poeta, escri­vint a la manera de Gar­riga, perquè si algú imita Gar­riga la imi­tació esdevé tan evi­dent que el delata a l'ins­tant, raó per la qual la seva influència no és la de qui genera segui­dors-imi­ta­dors de l'obra sinó la de qui ha après a mirar el món d'una manera, la de qui no deixa des­can­sar l'ull crític i la incon­for­mi­tat, la de qui s'exi­geix ser reco­ne­gut en el seu llen­guatge intrans­fe­ri­ble. I és en aquest sen­tit que Gar­riga ha esde­vin­gut el poeta viu més influ­ent en les gene­ra­ci­ons joves.

Hi ha una opinió gene­ra­lit­zada, i molt com­par­tida aquests dies, que Màrius Sam­pere i Fran­cesc Gar­riga eren els dos més grans poe­tes cata­lans vius. I va ser a propòsit de la mort del segon que el pri­mer s'hi aco­miadà amb unes parau­les sàvies: «Fins ara; i, entre poe­tes, la mort no és impor­tant». I aquesta és la lliçó de Swing, la mort que s'apropa des­proveïda de valor, perquè el valor és en tot el que la pre­ce­deix, i per això cal viure, cal enga­nyar l'engany, per poder afir­mar, al final, que «m'aver­go­nyeix haver de con­fes­sar / que mal­grat tot vaig ser feliç.» I és que només des de la feli­ci­tat es pot haver donat tant com ha donat Fran­cesc Gar­riga a la lite­ra­tura cata­lana i a l'exèrcit de lec­tors, amics, admi­ra­dors, alum­nes, dei­xe­bles i fills adop­tius que segui­ran fent-lo viure a través de la majus­cu­la­ri­tat de la seva poe­sia fidel a la minúscula..


Deia el poeta Agustí Bar­tra: “La poe­sia es fa amb la tota­li­tat de l'home, de l'home que s'atura davant dels enig­mes del món i se sent reque­rit a par­lar amb la joven­tut de les pre­gun­tes i la vellesa de les res­pos­tes.” Aquesta és una divisa que he fet ser­vir més d'un cop quan he hagut de par­lar de bona poe­sia, de poe­sia d'alt vol­tatge, vull dir. Doncs això: també aquí hi ets tu –ja ho saps–, amic i poeta immens Fran­cesc Gar­riga Barata. Pel que has escrit i per com ho has escrit. I també pel que no has escrit i pel que has vol­gut dei­xar d'escriure. Per tot, és clar que sí... Vaig conèixer Fran­cesc Gar­riga a través d'Ester Xar­gay i Car­les Hac Mor. Això devia ser un dotze o tretze o catorze d'un agost calorós d'ara deu fer quinze o setze anys, a Sant Feliu de Guíxols, a casa d'ells, amb la com­pa­nyia de molta més gent. Car­les Hac Mor –aquest poeta del roig, que és com m'agrada dir-li, que en tot el que escriu sem­pre hi ha l'horitzó d'un revés ben col·locat i ser­vit a favor de l'alli­be­ra­ment de l'escrip­tura– ja em va adver­tir que aquell dia tin­dria i tindríem la sort de conèixer el gran poeta Gar­riga o, millor dit i de manera més fami­liar, el senyor Gar­riga. L'Hac té una finesa espe­cial en aques­tes coses i en mol­tes d'altres. De manera que va tor­nar a ser sub­til i precís: “El senyor Gar­riga és un poeta amic nos­tre; no ens tenim recels ni l'ombra de cap envenja. Entre altres coses, perquè no hi ha cap signe de cosa que s'assem­bli a cap sen­tit de com­petència entre nosal­tres, només fal­ta­ria...” En efecte, el senyor Gar­riga era tan sin­cer com afa­ble, i vam fer-nos amics de seguida; sobre­tot pel sen­tit de la iro­nia i algun detall més de mor­da­ci­tat amb relació a segons qui­nes coses. Després ens vam lle­gir l'un a l'altre i això va tenir uns fruits. Ens allar­garíem, però una de les últi­mes coses que li vaig sen­tir dir (al senyor Gar­riga) conté, cer­ta­ment, una més que sàvia veri­tat: “L'ànima no ens aban­dona mai, per això ens fa tanta por. Ens parla direc­ta­ment al cor, i ens fem el dis­tret quan ens inter­roga [...]. No és que només hàgim dei­xat de lle­gir poe­sia; hi ha una gra­ve­tat major, i és la d'haver-hi renun­ciat.” Doncs sí: aquesta és la cru­esa... Espriu sabia que sal­var els mots volia dir sal­var-ho tot. Des de la fondària i la res­pon­sa­bi­li­tat del viure. Espriu ho sabia i Rai­mon encara ho canta... Si mai salvéssim els mots (ara para­fra­sejo unes parau­les que havia com­par­tit amb el senyor Gar­riga i que em ve de gust de repro­duir) i fóssim fecunds i ens pro­curéssim aquesta ple­ni­tud gua­nyada, lla­vors la inde­pendència urgentíssima (i més coses) ja l'hauríem tota, i seria plena, i abraçant, perquè ens seria intrínseca. I les inclou­ria totes, les inde­pendències... Ja se sabia que l'abandó dels poe­tes no ens con­dui­ria a cap començament veraç de res. I aquest país fa una colla d'anys que ha aban­do­nat els seus poe­tes. Junt amb un enorme gra­pat d'altres pro­pul­si­ons... No és pas l'única, és clar, però la de Fran­cesc Gar­riga Barata és una molt bona poe­sia. Lle­giu-la sen­cera sense con­ces­si­ons, de dalt a baix!



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia