cultura

Un inèdit de Capa

Surt a la llum una nova imatge de la Retirada que s'atribueix al fotògraf hongarès i completa la sèrie que va realitzar al Voló, al Rosselló, el 29 de gener del 1939

Robert Capa va ser un dels nom­bro­sos fotògrafs inter­na­ci­o­nals que van cobrir la Guerra Civil espa­nyola i l'èxode mas­siu dels repu­bli­cans per la fron­tera fran­cesa a par­tir de l'hivern del 1939, quan Bar­ce­lona va caure en mans dels fran­quis­tes el 26 de gener. Es tracta de la pri­mera crisi huma­nitària que va ser coberta pels foto­pe­ri­o­dis­tes, que van retra­tar per tots cos­tats l'esde­ve­ni­ment. De Capa són algu­nes de les imat­ges més famo­ses d'aquells anys, com ara el milicià espa­nyol aba­tut en ple com­bat, que deixa caure el fusell, o –ja de la Reti­rada– el batalló de sol­dats que avança per les plat­ges de Sant Cebrià cus­to­di­ats per un gen­darme, per­ta­nyent al con­junt de l'ano­me­nada La maleta mexi­cana.

Doncs bé, ara acaba de sor­tir a la llum una nova foto­gra­fia l'auto­ria de la qual no està cer­ti­fi­cada ofi­ci­al­ment, però que tot apunta que és del mateix Capa. És una imatge que va ser dis­tribuïda per una agència nord-ame­ri­cana, Wide World Photo for The New York Times, i publi­cada el 1939 en algun diari nord-ame­ricà. Mos­tra un con­junt de dones refu­gi­a­des amb infants: “Està molt ben cons­truïda i reflec­teix tres gene­ra­ci­ons de dones que s'han vist sac­se­ja­des per la guerra”, comenta l'his­to­ri­a­dor de l'art i col·lec­ci­o­nista de la Cata­lu­nya del Nord Eric For­cada, que va adqui­rir la foto­gra­fia recent­ment en una sub­hasta.

Segons For­cada, aquesta foto­gra­fia per­tany a la sèrie que Capa va rea­lit­zar al Voló, a pocs quilòmetres de la fron­tera, el 29 de gener del 1939. “Tenim constància que Capa estava pre­sent en aquesta zona des del 28 de gener i seria molt pro­ba­ble que en fos l'autor.”

Un ele­ment més tan­gi­ble per recol­zar aquesta hipòtesi és el fet que Capa va rea­lit­zar altres tirat­ges en el mateix indret, i que estan reco­llits en l'obra Robert Capa. La Collec­tion (Phai­don, 2013). Un dels clixés mos­tra la mirada de la població ros­se­llo­nesa davant dels refu­gi­ats, que també apa­rei­xen retra­tats en una altra foto­gra­fia. Altres dos clixés de la sèrie mos­tren els banys del Voló, on els nens espe­ra­ven ser vacu­nats. La foto­gra­fia retro­bada cor­res­pon a un detall de l'escena dels refu­gi­ats fent cua davant de l'edi­fici de les dut­xes, avui des­a­pa­re­gut.

La foto­gra­fia està ara en tràmits d'auten­ti­fi­cació a l'ICP (Inter­na­ti­o­nal Cen­ter Pho­to­graphy) de Nova York, res­pon­sa­ble del lle­gat de Capa. Pro­pe­ra­ment inte­grarà l'expo­sició De la cai­guda a la reti­rada, comis­sa­ri­ada per For­cada. Produïda per la Casa de Per­pinyà a la Gene­ra­li­tat, la mos­tra recull 42 tirat­ges ori­gi­nals de Robert Capa, David Sey­mour, Chim, i Agus­tin Chau. El catàleg De la cai­guda de Bar­ce­lona a la Reti­rada (Mare Nos­trum) recull gran part d'aquest mate­rial, entre el qual dos clixés de Capa en què es pot veure l'edi­fici dels banys del Voló (un d'ells reproduïts a la pàgina ante­rior) fins fa poc també inèdits. L'expo­sició es va poder veure el maig al Memo­rial Democràtic de Bar­ce­lona, i ara viat­jarà a la Mater­ni­tat d'Elna, al Ros­selló, on s'inau­gu­rarà dis­sabte.

Extractes del diari de Capa

“El gener del 1939, quan Barcelona havia caigut en mans dels feixistes, els 150 quilòmetres de carretera que separen Barcelona de la frontera francesa havien estat envaïts per una munió de persones que fugien de les legions estrangeres de Franco. Intel·lectuals i obrers, pagesos i comerciants, mares, dones i mainada havien seguit o passat al davant dels darrers vehicles de l'exèrcit republicà a la desbandada. Carregant els seus farcells a l'esquena i amb la roba feta parracs, els seus peus els havien portat cap a la França de la llibertat democràtica.

Els periodistes havien escrit els seus articles, jo havia fet fotos, però això no interessava ningú o gairebé ningú, i alguns anys més tard, milers d'altres éssers humans que fugien havien recorregut milers d'altres carreteres i havien perdut la vida davant les mateixes tropes i les mateixes creus gamades.” Extracte del diari de Capa, ‘Ligeramente desenfocado' (La Fábrica Editorial, 2009).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia