cultura

a les fronteres de la teatralitat

Jordi bordes

La nua veritat commou més que la mort

Tren­cant la quarta paret o ten­sant els ele­ments menys nar­ra­tius, el Fes­ti­val Grec pro­posa obres de difícil defi­nició, a mig camí de la per­for­mance, de la ins­tal·lació, del die­tari vital o de l'espec­ta­cle mul­timèdia sense una nar­ració con­creta, amb un món abs­tracte que com­bina pro­gra­mari informàtic amb movi­ment d'inten­si­tat xamànica. La peça que ha remo­gut més l'espec­ta­dor són les opi­ni­ons dels ado­les­cents. Impac­tants.

‘2015 com a pos­si­bi­li­tat'

Una veri­ta­ble galleda d'aigua fresca a la cara. Un tea­tre docu­ment més que un docu­ment tea­tral. S'exposa una veri­tat orde­nada (i que també porta implícites con­tra­dic­ci­ons d'opi­ni­ons), sen­si­ble, res­pec­tu­osa amb la inti­mi­tat d'aquests nois que han deci­dit, amb un coratge exem­plar, dir el que pen­sen sense embuts. Amb noms i cognoms. Aquells que van pen­sar que el pano­rama d'Els Joglars a VIP és veri­tat (que els nens es con­ver­tei­xen en tirans per culpa d'una sobre­pro­tecció exa­ge­rada) hau­rien d'anar a veure 2015 com a pos­si­bi­li­tat. Res millor que posar el micròfon a un ado­les­cent per com­pro­var com pensa i què desitja. Aquells que van pen­sar que VIP era exa­ge­rat, se'n con­ven­ce­ran amb aquesta peça perquè els ado­les­cents ente­nen què és l'amor, la família, el deure i els drets sense la sim­pli­ci­tat dels més menuts. Saben a qui poden esti­mar, i a qui no (si més no, fins ara). Ente­nen que el futur és el pre­sent i que una de les majors pors és obli­dar (“com quan veus la mare a l'aero­port després d'anys de sepa­ració i no la reco­nei­xes”: fa pànic pen­sar-ho...) El que és evi­dent és que és un mun­tatge que tots els pares hau­rien de veure.

‘Hakanaï'

Hakanaï té molt mag­ne­tisme. La core­o­gra­fia inte­gra el vídeo en una pro­ducció que pro­jecta una nota­ble emoció càlida. Amb una dansa ben ten­sada, esta­bleix un diàleg amb les pro­jec­ci­ons audi­o­vi­su­als (estan cro­no­me­tra­des o bé la imatge apa­reix con­di­ci­o­nada pel ball?). Aques­tes, a més, tenen el mèrit de jugar a l'equívoc i d'apor­tar for­mes i movi­ment sobre superfícies pla­nes. La balla­rina inter­preta entre qua­tre pla­fons de pan­ta­lles per on van pas­sant les imat­ges d'un pla a l'altre. Segu­ra­ment, per la con­sistència de la balla­rina, que hi aporta una tensió i un aire que el vídeo no trans­me­tria. De fet, la peça en glo­bal recorda prou Entre dues plu­ges de la com­pa­nyia fran­cesa Ak Entrepôt, que es va poder veure en la dar­rera edició del fes­ti­val El Més Petit de Tots.

‘CaR­Rous­sel

'

La Reial Tea­tre explora. Des que es van donar a conèixer als pro­gra­ma­dors inter­na­ci­o­nals i al gran públic amb Kurva (Fira Tàrrega 2008) no han parat de pro­var noves fórmu­les. I, cer­ta­ment, no és fàcil atra­par l'espec­ta­dor profà, inex­pert. El micro­te­a­tre està sent el bateig per a joves perquè alterna la tro­bada amb els amics amb peti­tes càpsu­les tea­trals (a un preu molt com­pe­ti­tiu). Per això, aquesta fórmula del CaR­Rous­sel pretén ser molt atrac­tiva. Sobre­tot, tenint en compte la capa­ci­tat de fer inter­na­ci­o­nal les seves pro­duc­ci­ons. Per a Bar­ce­lona, han dema­nat la col·labo­ració a novel·lis­tes que, rara vegada, han entrat al món del tea­tre: és el cas d'Imma Monsó, Màrius Serra, Marta Rojals, Josep Maria Fona­lle­ras i Fran­cesc Serés. Tots cinc encàrrecs bus­quen la relació de con­duc­tors amb pas­sat­gers (a vega­des aquests són ben pre­sents, a vega­des veuen esce­nes ínti­mes, en què ells no podrien ser-hi). La raresa de la pro­posta és que el cotxe es con­ver­teix només en un recinte i no en un vehi­cle de trans­port.

‘L'últim caba­ret'

Kiku Mistu assu­meix un paper ceri­moniós, una mica dis­tant, com si es mostrés supe­rior a la resta de mor­tals en aquesta obra. Això fa que tot el que digui esclati en un cert aire de pedan­te­ria del per­so­natge que inco­moda l'espec­ta­dor. Sí que hi con­necta quan se'ls deixa pro­var els dife­rents taüts i quan arrenca el chill-out fúnebre amb el “Bésame mucho... como si fuera la última vez...” Geni i figura, sem­bla que hagi superat la seva etapa de xaman o de con­ta­dor d'històries nòmades (Històries per a homes i dones bons, Tàrrega 2007, i també Com­par­tim la llum, Tàrrega 2009) i, ara manté el seu gust per la ins­tal·lació (tant bar­roca com sur­re­a­lista) i per tru­far de per­so­nat­ges l'espai inci­tant a la par­ti­ci­pació i a la sor­presa.

2015 com a possibilitat
Didier Ruiz
Lloc i dia: Al CCCB, el dijous 9 de juliol.
hakanaï
Cie Adrien M / Claire B
Direcció: Adrien Morrot.
Intèrpret: Akiko Kajihara.
Lloc i dia: A l'Espai Lliure, el divendres 10 de juliol.
CARROUSSEL
La Reial
Direcció: Laia Alsina i Riera, Jordi Centellas.
Autors: Josep Maria Fonalleras, Imma Monsó, Marta Rojals, Francesc Serés, Màrius Serra.
Lloc i dia: A la plaça Margarida Xirgu, el divendres 10 de juliol.
L'últim Cabaret
Kiku Mistu
Direcció: Kiku Mistu.
Direcció musical: Roberto Kuczer.
Lloc i dia: Pati Manning, el divendres 10 de juliol.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia