cultura

Belleses mortíferes

La historiadora de l'art Cristina Ribot penetra en l'obra d'Anglada Camarasa des d'un punt de vista feminista i desvetlla els seus prejudicis i estereotips en una tesi

Fidel a l'ideari de la seva època, l'artista català representa la dona com un ésser maligne

El 1913, un grup de dones que llui­ta­ven pel sufragi uni­ver­sal van irrom­pre en els museus de Lon­dres per agre­dir qua­dres cèlebres, com la Venus del mirall de Velázquez. No va ser un atac indis­cri­mi­nat: el seu objec­tiu eren les obres que deni­gra­ven la dona.

Unes dècades després, als anys vui­tanta, els car­rers de Nova York van aparèixer empa­pe­rats de car­tells que feien aquesta pre­gunta: han d'anar des­pu­lla­des les dones per poder entrar al Museu Metro­po­li­tan? Les Guer­ri­lla Girls, artífexs d'aquesta cam­pa­nya mítica del movi­ment femi­nista, denun­ci­a­ven que men­tre menys del 5% de les obres que s'expo­sa­ven eren de dones artis­tes, prop d'un 85% dels nus eren feme­nins.

Her­men Anglada Cama­rasa (1871-1959) no en va pin­tar gai­res, de nus, però tant és: la seva pin­tura bull d'este­re­o­tips i pre­ju­di­cis sexis­tes, clas­sis­tes i racis­tes. La his­to­ri­a­dora de l'art Cris­tina Ribot (Llam­bi­lles, 1985) l'ha ana­lit­zat i n'ha escrit una tesi, excel·lent cum laude per la Uni­ver­si­tat de Girona. El seu tre­ball s'entronca en els cor­rents his­to­ri­ogràfics que, des d'una pers­pec­tiva femi­nista, mar­xista i post­co­lo­ni­a­lista, estan rees­cri­vint el relat de l'art. Les valen­tes sufra­gis­tes de prin­ci­pis de segle, que la soci­e­tat falocràtica va fer pas­sar per delinqüents, sabien el que es feien: no hi ha res d'inno­cent en la manera com s'ha repre­sen­tat la dona en l'art.

“Anglada Cama­rasa no és un cas únic, però sí molt evi­dent”, exclama Ribot, que fa una pre­cisió. Si l'ha esco­llit a ell és perquè sem­pre l'ha fas­ci­nat. No hi ha ànim de voler-se car­re­gar la seva repu­tació artística. Sen­zi­lla­ment, ha fet una inter­pre­tació amb una mirada inèdita.

Any 1894. Anglada Cama­rasa arriba a París, la capi­tale des plai­sirs. “Si vie­ses tú los tra­jes que lle­van estas zor­ras, que­darías admi­rado; yo quedé con un palmo de boca abi­erta cuando me lle­va­ron al Casino de París...” Les filles de la nit, les cocot­tes, es con­ver­tei­xen en el gran tema de la seva obra. Per ell, són objec­tes per al gaudi eròtic i visual de l'home. Les repre­senta “belles i coque­tes, sen­su­als i temp­ta­do­res”, però alhora també “fatals, bes­ti­als i demoníaques, vici­o­ses i letals”, asse­nyala Ribot.

Les seves cocot­tes són “d'una bellesa mortífera. Tris­tes, arti­fi­ci­als i malal­tis­ses, de pell marmòria i ros­tres que esgla­ien”, des­criu. No és, defensa l'experta, una ico­no­gra­fia ino­fen­siva, ben al con­trari: té la clara intenció de donar una imatge malèfica de la dona, “de la que surt de la moral catòlica, la que tot just es començava a eman­ci­par. La dona havia sor­tit de l'espai domèstic i a l'home li feia por”.

Més mis­sat­ges encrip­tats. “En aquest intent de des­hu­ma­nit­zació de la dona cor­te­sana, Anglada Cama­rasa fa ser­vir el recurs, emprat en el sim­bo­lisme, d'asso­ciar-la amb l'ani­mal, pre­ci­sa­ment en una època en què la pri­mera antro­po­lo­gia, la soci­o­lo­gia i la bio­lo­gia van començar a difon­dre la idea que la dona era un ésser deni­grant”. Per exem­ple, a La dame de l'aigrette, l'equi­para amb una garsa. “La dona que tria és de pell negra, com
a forma de doble sub­al­ter­ni­tat, en un moment en què les negres eren un reclam en els bor­dells com a símbols d'exo­tisme”.

Per Ribot, tot ple­gat revela la dèria de l'artista per remar­car la diferència de clas­ses i d'ètnia: “Repre­senta el món de la pros­ti­tució de les altes esfe­res del París del 1900 i arra­cona la pros­ti­tuta dels bai­xos fons. Només li va interes­sar el món del luxe, l'osten­tació, l'elegància i el refi­na­ment.”

La seva visió de les clas­ses soci­als bai­xes l'ofe­rirà pin­tant gita­nes i folklòriques espa­nyo­les, per satis­fer l'ele­vada demanda que hi havia d'aquests temes i, per tant, per enri­quir-se. A la gitana “la tracta de manera gro­tesca, cari­ca­tu­rit­zada i ridi­cu­lit­zada”. Dansa gitana (1901) és una tela il·lus­tra­tiva d'aquesta posició de domini des de la qual pinta l'artista: la balla­rina, amb un ric­tus sinis­tre, “sem­bla una figura diabòlica que l'únic que vol és embrui­xar els homes”.

L'art d'Anglada Cama­rasa és, per tant, indub­ta­ble­ment miso­gin i racista, “en sin­to­nia amb l'ide­ari de l'època i de l'estètica sim­bo­lista”. Ribot insis­teix que no és un cas aïllat i que el que cal fer és des­xi­frar l'obra d'altres artis­tes per mos­trar la veri­ta­ble dimensió del trac­ta­ment humi­li­ant que ha rebut la dona en la història de l'art. La crítica d'ori­en­tació femi­nista ja té un recor­re­gut a nivell inter­na­ci­o­nal. Aquí fem tard, però les noves for­na­des d'estu­di­o­ses s'hi han posat. Dins del cap de Ribot ja s'esbos­sen futurs pro­jec­tes de recerca a l'entorn d'Isi­dre Novell i de les dones artis­tes que han repre­sen­tat dones.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia