cultura

traspàs generacional

maria palau

Deutors de Català-Roca

La Fundació Setba de Barcelona fa dialogar en una exposició el llegat del mestre amb deu fotoperiodistes actuals que se senten deixebles seus

La mostra és un recital fascinant de retrats

Fran­cesc Català-Roca no es va aca­bar d'enten­dre mai amb Sal­va­dor Dalí. No dub­tava que era un geni, però el des­con­cen­trava, i sobre­tot el des­con­cer­tava, cada vegada que li volia fer un retrat. “No podré amb aquest mons­tre!”, refle­xi­o­nava, sense malícia. L'artista empor­danès no parava de donar-li ins­truc­ci­ons. Impos­si­ble fer-li una foto­gra­fia espontània, com a Català-Roca li agra­dava. Dalí sem­pre en tenia una de pre­pa­rada per fer-la grossa davant la càmera. Eren dos caràcters dife­rents i la seva relació va ser, lògica­ment, breu.

Tot el con­trari que amb Miró. Amb ell sí que va con­ge­niar. Miró, un home que no acos­tu­mava a par­lar gaire, es dei­xava por­tar per Català-Roca. Van tenir un vin­cle tan fort, van col·labo­rar en tantíssims pro­jec­tes, que va deri­var en una gran amis­tat de tota una vida.

Ves per on que tots tres han estat con­vo­cats en una mateixa cita. Una expo­sició a la Fun­dació Setba, Ben­vol­gut mes­tre Català-Roca (fins al 23 de juny), amb molts ele­ments d'interès. El pri­mer, i el més impor­tant, és el que dóna sen­tit al títol: insis­tir en la importància que ha tin­gut Català-Roca en múlti­ples foto­pe­ri­o­dis­tes cata­lans que se sen­ten dei­xe­bles seus. Des­a­com­ple­xa­da­ment. Amb entu­si­asme. Si els ho dema­nen, ho cri­den als qua­tre vents.

La direc­tora de l'espai, Cris­tina Sam­pere, va tenir la pen­sada de tru­car a la porta de deu autors de reco­ne­gut pres­tigi per pro­po­sar-los un joc: un diàleg entre la seva obra i la de Català-Roca. Sam­pere va comp­tar amb la com­pli­ci­tat de Núria Gil, la con­ser­va­dora de l'Arxiu Català-Roca (200.000 nega­tius, que aviat és dit), que des del 2007 cus­to­dia el Col·legi d'Arqui­tec­tes de Cata­lu­nya. Totes dues van esco­llir deu foto­gra­fies del mes­tre, una per a cada autor con­tem­po­rani. Es van decan­tar per retrats de per­so­nes anònimes: una flo­rista de la Ram­bla, un pagès de la Cer­da­nya, un músic de cobla, un sali­ner eivis­senc... Només Colita hi va posar pegues. Ella volia tre­ba­llar sobre una per­sona cone­guda. Li van pro­po­sar Dalí. Un Dalí que Català-Roca, segu­ra­ment fent un sobre­es­forç per tallar de soca-rel les seves bou­ta­des, va cap­tu­rar en la seva ple­ni­tud amb una can­di­desa extrema. El Dalí de Colita és ja un Dalí cre­pus­cu­lar, l'any 1980, però també ten­dre, serè i repo­sat. Vet aquí quin diàleg més fas­ci­nant.

Els deu fotògrafs que han accep­tat el repte han esta­blert con­ver­ses molt dife­rents. Uns han bus­cat paral·lelis­mes amb la forma, d'altres amb el fons. Tots s'han ser­vit de mate­rial antic, és a dir, que han pre­fe­rit no fer expres­sa­ment una nova foto­gra­fia. Una manera de dir que a Català-Roca ja el duen a dins de manera natu­ral, que no neces­si­ten forçar cap con­nexió. I tots, menys un, han optat per foto­gra­fies en blanc i negre, que és com més conei­xem i reco­nei­xem Català-Roca –per bé que a finals dels anys sei­xanta també hi va entrar, en el món del color. “De fet, ell no par­lava de foto­gra­fies en blanc i negre sinó acromàtiques”, matisa Núria Gil–. Tots menys un que és, curi­o­sa­ment, el seu fill, Andreu Català, con­ti­nu­a­dor de la saga.

San­dra Bal­sells, Pepe Enci­nas, Joan Guer­rero, Kim Man­resa, Jordi Pol, Leo­poldo Pomés, Txema Sal­vans i Tino Sori­ano són, junt amb Colita i Andreu Català, els par­ti­ci­pants en aquest pro­jecte fotogràfic col·lec­tiu que esco­dri­nya els valors dels retrats de Català-Roca. Per ser jus­tos, no hauríem de par­lar de retrats perquè aquest con­cepte no for­mava part del voca­bu­lari del fotògraf. “Ell pre­fe­ria par­lar de per­so­nat­ges, perquè no li agra­dava fer retrats d'encàrrec. La idea de retrat com a posat pre­pa­rat estava molt lluny dels seus interes­sos. Detes­tava qual­se­vol inter­ferència, com una llum arti­fi­cial. No va uti­lit­zar un plató ni tan sols per a les seves foto­gra­fies publi­citàries. Ell volia retra­tar la gent en el seu entorn quo­tidià, sense afe­gir-hi res”, explica Gil.

La major part d'imat­ges que s'han aple­gat a Setba van ser­vir per il·lus­trar tex­tos del set­ma­nari Revista, la capçalera del qual va ser dis­se­nyada per Dalí. Però a Dalí aquesta expo­sició ja li ha donat prou pro­ta­go­nisme. Miró s'imposa a la recepció de la Fun­dació Setba en una foto­gra­fia que li va fer Català-Roca a l'entrada de la cate­dral de Tar­ra­gona –es pensa que podria ser el pri­mer Miró retra­tat per Català-Roca–. Una foto­gra­fia que, a més, fa de pont amb l'altre bloc de l'expo­sició: dues gale­ries de retrats d'escrip­tors i d'artis­tes. Jean Coc­teau, Ana María Matute o Josep Pla, d'una banda; Antoni Clavé, Josep Gui­no­vart, Modest Cui­xart o Antoni Tàpies, de l'altra. Gai­rebé totes, imat­ges molt poc cone­gu­des i que paga la pena explo­rar sense pres­ses. En aquest cas, els llei­da­tans van ser els pri­mers afor­tu­nats a des­co­brir-les, ja que aquest reci­tal de retrats de gent de cul­tura va far­cir una expo­sició, el 2014, del museu d'art Jaume Morera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia