cultura

novel·la

Xavier Cortadellas

Un munt de vides

Som a Edim­burg a començament dels anys trenta. Entre les noies de la colla Bro­die no hi ha “espe­rit d'equip, tenen molt poc en comú més enllà de l'amis­tat con­ti­nu­ada amb la Jean Bro­die”. Però hi ha unes quan­tes coin­cidències més que les unei­xen, deuen ser gai­rebé unes obvi­e­tats per a totes, però no pas per a nosal­tres, lec­tors i crítics: totes tenen onze anys, totes estu­dien a l'escola feme­nina Mar­cia Blaine, totes són a l'últim curs abans que l'any vinent, als dotze, pas­sin “de l'escola primària a la de secundària”, totes sis han estat esco­lli­des espe­ci­al­ment per la mateixa senyo­reta Bro­die perquè for­min part del que ja tot­hom conei­xia com la colla Bro­die, fins i tot abans que la direc­tora, la senyo­reta Mackay, els posés aquest nom “en to des­pec­tiu”. I, sobre­tot, encara no tenen aque­lla edat en què ja seran “capa­ces de sepa­rar la senyo­reta Bro­die de la seva faceta de pro­fes­sora”.

Entre­tant, gràcies a ella, totes sis estan “molt ben infor­ma­des sobre tot un seguit de matèries que no tenen res a veure amb el temari ofi­cial, com diu la direc­tora”. Una de les mol­tes coses de què els parla és del fei­xisme italià. Però no amoïna a ningú. Tam­poc no en parla tant. I tal com dirà ja de gran Sandy Gran­ger, una d'aque­lles noies, pot­ser la política no va aca­bar d'interes­sar la senyo­reta Bro­die. “Un interès secun­dari.”

Compto que ara algú de vostès ja haurà pen­sat que Jean Bro­die no és una més de les mes­tres d'aque­lles noies, sinó que és la Mes­tra. Un abso­lut. Totes elles saben, tal com ella mateixa els ha expli­cat, que és sol­tera perquè en Hugh Car­rut­hers, el noi que va esti­mar, va caure aba­tut per una bala durant la Pri­mera Guerra Mun­dial, una set­mana abans de l'armis­tici. I, sobre­tot, saben –perquè també els ho ha dit– que a cadas­cuna de les nos­tres vides hi ha una època de ple­ni­tud, “el moment per al qual tots hem nas­cut”, i que elles han tin­gut la sort de conèixer-la a l'època que la seva ple­ni­tud ha començat. Poden ser­vir-se'n. Ella està dis­po­sada a renun­ciar a totes les altres pas­si­ons perquè se'n ser­vei­xin. Ense­nyar, el seu objec­tiu, és sagrat, però no religiós. Senyo­reta estoica.

I tan­ma­teix, com que ho explica des d'un pre­sent llunyà, quan ja fa anys que la senyo­reta Bro­die és morta, la veu nar­ra­dora, a més d'expli­car les rela­ci­ons espe­ci­als entre una mes­tra i les seves sis alum­nes esco­lli­des, quan convé –i això és sovint– explica què pas­sarà en l'ado­lescència i en la vida de cadas­cuna d'elles, com les tras­bal­sarà el des­co­bri­ment del sexe i com totes ani­ran llui­tant ni que sigui ins­tin­ti­va­ment per assu­mir la seva indi­vi­du­a­li­tat, siguin com siguin, més pene­trants o no, que diria Bro­die. En tot cas, no pas sis alum­nes, sinó sis per­so­nes amb un pas­sat comú, però tan inde­pen­dents com sis mons. I prou. Ja no els explico gaire res més.

La ple­ni­tud de la senyo­reta Bro­die és un cant con­tra les mani­pu­la­ci­ons tan difícils de veure avui, quan l'ordre i la raó ja no són patri­mo­nis del fei­xisme o del comu­nisme, sinó del bé comú i de la ciència. És molt sub­til i gens inno­cent, aquesta novel·la plena de fide­li­tats i de traïcions, de veri­tats que són com men­ti­des és una ascensió als cims més llu­mi­no­sos de les grans fas­ci­na­ci­ons i una dava­llada als inferns ter­re­nals que som també, si més no amb segons qui i en segons quins moments, cadas­cun de nosal­tres.

La plenitud de la senyoreta Brodie
Muriel Spark
Traducció: Ferran Ràfols Editorial: Labreu Barcelona, 2016 Pàgines: 161 Preu: 17 euros


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia