Economia

Objectiu: reconversió

Nissan manté que no hi ha “cap solució viable de futur” per a les plantes catalanes però el govern insisteix que treballa per revertir aquesta situació

Els experts apunten a una reconversió de plantes i capital humà

“No és una decisió que prenem a la lleugera”, diu el CEO de Nissan

Per Nis­san, no hi ha camí de tor­nada. La direcció de la mul­ti­na­ci­o­nal japo­nesa va asse­gu­rar ahir que no hi ha “cap solució via­ble de futur” per a les plan­tes del grup a Bar­ce­lona, que vol tan­car abans del mes de desem­bre, i tot i que man­tindrà oberts els cen­tres de tre­ball d’Àvila i Cantàbria. La decisió dei­xarà sense feina uns 3.000 tre­ba­lla­dors dels cen­tres de tre­ball de Bar­ce­lona, Mont­cada i Rei­xac i Sant Andreu de la Barca; però afec­tarà també entre 20.000 i 22.000 més d’empre­ses que en depe­nen, auxi­li­ars que els sub­mi­nis­tren mate­ri­als i peces. Pimec cal­cula que el tan­ca­ment de Nis­san tindrà un impacte d’entre un 2,6% i un 3% del PIB, afec­tarà 425 empre­ses i eli­mi­narà entre 20.000 i 30.000 llocs de tre­ball.

El pre­si­dent de Nis­san Europa, Gian­luca de Ficchy, asse­gu­rava que el tan­ca­ment es deu a l’excés de capa­ci­tat de pro­ducció del grup per la cai­guda del mer­cat de fur­go­ne­tes, davant les mesu­res de mobi­li­tat adop­ta­des a mol­tes ciu­tats; així com al fet que Mer­ce­des optés per dei­xar de pro­duir la Classe-X a la planta de Nis­san el maig d’aquest any. Els sin­di­cats, però, feia temps que adver­tien que Nis­san havia dei­xat d’inver­tir als cen­tres de tre­ball cata­lans i que en pre­pa­rava el tan­ca­ment per falta d’interès empre­sa­rial.

El pre­si­dent i con­se­ller dele­gat de Nis­san, Makoto Uchida, asse­gu­rava des del Japó que “la pro­posta del tan­ca­ment de la planta de Bar­ce­lona és el resul­tat d’un extens estudi per miti­gar l’excés de capa­ci­tat de pro­ducció i millo­rar la com­pe­ti­ti­vi­tat. Aquesta no és una decisió que estem pre­nent a la lleu­gera, sinó que és per asse­gu­rar el futur més sòlid pos­si­ble per a la marca.”

“Nis­san està pre­nent mesu­res per asse­gu­rar un futur sòlid per a la com­pa­nyia, a Europa i a tot el món. Europa con­ti­nua sent una regió impor­tant per a Nis­san, i és per això que estem pro­po­sant pas­sos per millo­rar la nos­tra posició i la nos­tra ren­di­bi­li­tat en aquest mer­cat alta­ment com­pe­ti­tiu”, va defen­sar, con­fir­mant que la decisió és ferma. Frank Tor­res, exdi­rec­tiu de Nis­san Espa­nya, serà qui durà el procés de sor­tida.

Mal­grat la posició de Nis­san, els màxims res­pon­sa­bles del govern català insis­tien ahir en la neces­si­tat de rever­tir la decisió de l’empresa. El pre­si­dent Quim Torra i el vice­pre­si­dent Pere Ara­gonès no qüesti­o­na­ven la via­bi­li­tat de les plan­tes i mani­fes­ta­ven la seva deter­mi­nació a fer que Nis­san canviï d’opinió. “És una molt mala notícia i és una notícia injusta per al sec­tor indus­trial i per a l’eco­no­mia cata­lana”, va asse­gu­rar Torra, que va decla­rar que “el govern no dona la decisió per defi­ni­tiva”, sinó que farà “tot el que esti­gui a les nos­tres mans per evi­tar el tan­ca­ment anun­ciat pel desem­bre i per tro­bar sor­ti­des a la situ­ació actual”.

El pre­si­dent català es va entre­vis­tar telefònica­ment amb el pre­si­dent espa­nyol, Pedro Sánchez, amb qui va acor­dar ela­bo­rar un pla de tre­ball con­junt. El vice­pre­si­dent Pere Ara­gonès va asse­nya­lar els plans de l’exe­cu­tiu de crear de manera imme­di­ata una ofi­cina tècnica per al segui­ment de la situ­ació i de les pro­pos­tes de futur. Ahir a la tarda, Torra va rebre els tre­ba­lla­dors i, més tard, agents soci­als, sin­di­cats i patro­nals.

El pre­si­dent del Clúster de l’Auto­moció (CIAC), Josep Maria Vall, expli­cava a aquest diari que la desin­versió de Nis­san era una pos­si­bi­li­tat que feia temps que es conei­xia, però també “el pit­jor dels marcs traçats”. Valls dema­nava “con­ti­nuar tre­ba­llant per pre­ser­var la cul­tura indus­trial del país i el gran talent en capi­tal humà, que no es pot per­dre”. Quant a les pos­si­bles aju­des que podrien haver retin­gut Nis­san a Cata­lu­nya, Valls ho des­vin­cu­lava total­ment. “És una decisió total­ment cor­po­ra­tiva i no política. Quan es fan aquests plans indus­tri­als i d’estratègia pre­va­len les deci­si­ons dins les empre­ses, en aquest cas, dins Nis­san i Renault”, va dir. Per Vall, l’emplaçament que dei­xarà Nis­san pot atraure altres indústries de l’auto­moció tra­di­ci­o­nal o d’altres sec­tors. També el pre­si­dent de Foment del Tre­ball, Josep Sánchez-Lli­bre, defensa la “loca­lit­zació estratègica” de Nis­san, que la fa una “fac­to­ria idònia per a pro­duc­ci­ons de nínxols de mer­cat”.

El pre­si­dent de la patro­nal de fabri­cants, Anfac, José López-Tafall, insis­tia que el tan­ca­ment de Nis­san ha de supo­sar “un ine­lu­di­ble i dolorós toc d’atenció” per a totes les admi­nis­tra­ci­ons públi­ques sobre la indústria del motor. I va recor­dar que el sec­tor “ha estat l’únic que ha tin­gut tan­cada pràcti­ca­ment tota la cadena de valor durant més d’un mes i mig, i aquest impacte és inne­ga­ble”. Anfac cal­cula que durant l’any es dei­xa­ran de fabri­car 700.000 vehi­cles a Espa­nya.

LA XIFRA

25.000
treballadors
queden afectats pel tancament de Nissan. 3.000 són llocs de treball directes i la resta, indirectes.

LA FRASE

Hem d’evitar el tancament i buscar una solució a una sortida que afecta tantes persones
Quim Torra
President de la Generalitat de Catalunya

De Bosuga a Nissan passant per Ford i Motor Ibérica

La història de Nissan a l’Estat havia de marcar enguany la fita del centenari; una efemèride sense res a celebrar, donada la decisió de desinvertir al país. Malgrat que Nissan s’acabés instal·lant l’any 1980 a Catalunya i fabriqués el primer vehicle a la planta de la Zona Franca de Barcelona el 1983, el seu origen cal buscar-lo en la creació, l’any 1920, de la Ford Motor Company a Cadis. Tres anys més tard, la companyia nord-americana es traslladava a Barcelona i canviava el nom pel de Ford Motor Ibérica (amb la dictadura, Ford va marxar).

A les plantes de Sant Andreu de Palomar i Montcada i Reixac, però, l’origen és l’empresa dels anys cinquanta Carrosseries Bosuga SA, que rebia el nom dels seus tres fundadors, Bonet, Sunyer i Garriga, i que l’any 1966 va ser comprada per Motor Ibérica.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia