Economia

Judicial

Litigi pel préssec de marca

L'Ajuntament d'Alfarràs i el sector fruiter volen portar al jutjat la disputa sobre la competència per explotar el nom “Préssec de Pinyana”

Al·leguen que la denominació és clau per obrir mercats i que és en mans d'un particular

L'Ajun­ta­ment d'Alfarràs, al nord del Segrià, i els pro­duc­tors de la vari­e­tat de préssec autòctona de la zona estan dis­po­sats a arri­bar als jut­jats per tal de recu­pe­rar la marca “Préssec de Pinyana”, que està regis­trada per un par­ti­cu­lar. Asse­gu­ren que recu­pe­rar la com­petència sobre l'explo­tació de la marca és clau per donar valor afe­git a la fruita, sobre­tot amb vista a exporta-la a la Xina.

Alfarràs dedica una fira a la vari­e­tat de fruita estel·lar del muni­cipi. L'any que ve el cer­ta­men com­plirà 25 anys i l'objec­tiu és arri­bar-hi havent posat fi a un litigi que fa anys que dura.

El de Pinyana és un préssec groc tardà, de carn dura i que és molt apre­ciat per la seva dolçor. Es cul­tiva a la zona for­mada pels muni­ci­pis llei­da­tans d'Alfarràs, Alme­nar, al Segrià, i Ivars de Noguera, així com Cas­te­llon­roi i Albelda, a la Lli­tera (Franja d'Aragó). És una vari­e­tat que es cull fins al mes d'octu­bre, quan la cam­pa­nya de la fruita de pinyol a la resta de zones pro­duc­to­res de Lleida ja pràcti­ca­ment s'ha aca­bat.

La marca “Préssec de Pinyana” es va uti­lit­zar de manera gene­ral fins que fa dues dècades un par­ti­cu­lar la va regis­trar al seu nom. Això va impe­dir que la resta de pro­duc­tors en pogués ven­dre sota aquesta deno­mi­nació. S'hi va inten­tar bus­car una alter­na­tiva amb el nom Préssec de la Riba­gorçana, però no va tenir èxit. Pas­sats els anys s'ha acon­se­guit que la marca Pinyana pugui donar nom a la fira, i també a pro­duc­tes deri­vats d'aquesta vari­e­tat de préssec (con­fi­tu­res, mel­me­la­des, préssecs con­ge­lats, etc.), però encara està vetat per a la comer­ci­a­lit­zació de la fruita fresca.

Obrir mer­cats

L'alcalde d'Alfarràs, Kle­ber Esteve, ha afir­mat que el litigi “fa massa anys que dura” i, per tant, “ens donem aquest any de marge –fins a la fira de l'any que ve– per recu­pe­rar-ne la marca, tant en el cas que arri­bem a un acord amb el pri­vat que se la va que­dar, com si anem a judici”. Per això, el cas ja és en mans d'un gabi­net d'advo­cats. L'alcalde ha recor­dat que el par­ti­cu­lar que la té regis­trada “no en fa ús” men­tre que “tenim dar­rere un ter­ri­tori, uns pro­duc­tors, que són els qui l'han d'apro­fi­tar”.

En aquest sen­tit, Esteve ha insis­tit en la neces­si­tat de dis­po­sar d'un nom amb pres­tigi per gua­nyar pes en el mer­cat esta­tal i inter­na­ci­o­nal. Un dels mer­cats que aca­pa­ren l'interès dels pro­duc­tors és el mer­cat xinès, ja que l'Estat espa­nyol acaba d'acon­se­guir els per­mi­sos per expor­tar-hi fruita i, de moment, és l'únic que pot fer-ho. A més, com que el de Pinyana és un préssec tardà que arriba al mer­cat més tard que la resta “pot cobrir un buit en la venda molt interes­sant”.

Per la seva banda, el pro­duc­tor i comer­ci­a­lit­za­dor d'Alfarràs Josep Maria Tomàs remarca que el sec­tor dóna suport a l'Ajun­ta­ment en la seva lluita per recu­pe­rar-ne la marca. Asse­gura que avui per avui el préssec propi d'aquesta zona ja és molt apre­ciat i està con­vençut que si s'acon­se­gueix el nom de Pinyana per a la comer­ci­a­lit­zació encara es valo­rarà més. Per aquest motiu, ho veu com una “aposta de futur” i fa una crida perquè els page­sos plan­tin encara més aquesta vari­e­tat autòctona. L'Ajun­ta­ment d'Alfarràs veu el préssec de Pinyana com un dels eixos de la pro­moció turística de la loca­li­tat.

Una marca que no es pot explotar
La denominació “Préssec de Pinyana” es va utilitzar de manera general fins que fa dues dècades un particular la va registrar al seu nom i va impedir que la resta de productors en puguin fer ús.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia