Economia

Economia

Microturisme creatiu

Els cinc municipis del pla estratègic de l'Empordanet s'integren a la xarxa de destinacions de turisme creatiu, amb activitats de petit format, sostenibles i amb molta interacció amb la història, la cultura i la vida quotidiana del territori

Llancen la marca Visit Empordanet, que aglutina un programa d'activitats previst fins al desembre

Les activitats permeten el contacte amb la població i descobrir la cultura i l'estil de vida

Els muni­ci­pis de la Bis­bal d'Empordà, Corçà, Fora­llac, Ullas­tret i Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, agru­pats sota la nova marca Visit Empor­da­net , han acon­se­guit l'acre­di­tació inter­na­ci­o­nal com a des­ti­nació de turisme cre­a­tiu, una moda­li­tat emer­gent que va un pas més enllà del ves­sant cul­tu­ral i aposta per acti­vi­tats de petit for­mat, sos­te­ni­bles, i amb molta interacció entre els visi­tants i la població local, com ara arte­sans o pro­duc­tors agro­a­li­men­ta­ris. El segell l'atorga la xarxa Cre­a­tive Tou­rism Network, cre­ada el 2010 a Bar­ce­lona, i els cinc ajun­ta­ments de l'Empor­da­net són la segona des­ti­nació a Cata­lu­nya que asso­leix el dis­tin­tiu després de la ciu­tat de Bar­ce­lona. A l'Estat només hi ha una altra des­ti­nació cre­a­tiva: l'illa d'Eivissa. Entre els mem­bres hi ha des­ti­na­ci­ons tan diver­ses com alguns muni­ci­pis de la Pro­vença fran­cesa o del Que­bec, regi­ons com la Tos­cana o ciu­tats com Porto Ale­gre o Bangkok.

La direc­tora de la xarxa inter­na­ci­o­nal, Caro­line Cou­ret, que va lliu­rar el diploma d'adhesió als alcal­des, va posar l'èmfasi en la dimensió humana del turisme cre­a­tiu: “Cada cop més viat­gers dema­nen bar­re­jar-se amb la gent” per conèixer les tra­di­ci­ons, la història i la manera de fer autòcto­nes. L'Empor­da­net pot bene­fi­ciar-se de manera indi­recta de l'oferta de sol i platja dels muni­ci­pis del lito­ral, però per situar-se en el mer­cat es pot espe­ci­a­lit­zar i dife­ren­ciar en les acti­vi­tats de for­mat més íntim i reduït. Cou­ret va fer una crida a les empre­ses i comerços del ter­ri­tori a impli­car-se en l'oferta d'acti­vi­tats: “Tot­hom ha de pen­sar que té i pot ofe­rir quel­com que interessa al viat­ger.”

L'acte de pre­sen­tació del nou segell va ser­vir per llançar el nou web que con­cen­tra els paquets turístics, que van ence­tar l'any pas­sat amb sis iti­ne­ra­ris guiats –Pera­ta­llada, el poblat ibèric d'Ullas­tret, Sant Miquel de Cruïlles, el Ter­ra­cotta Museu de la Bis­bal, el nucli antic de Monells i una casa indi­ana de Corçà–, i que aquest any mul­ti­pli­quen fins a més de 40 pos­si­bi­li­tats. També hi incor­po­ren altres visi­tes ter­ri­to­ri­als, com ara al nucli antic d'Ullas­tret, a la necròpolis medi­e­val de Sant Esteve de Cana­post o a les pedre­res mil·lenàries dels Clots de Sant Julià. Però el gros de les nove­tats abunda en l'oferta de natura –peda­la­des per la plana, excur­si­ons a cavall o un vol en glo­bus– i el conei­xe­ment de la feina arte­sa­nal.

Tallers i tas­tos

D'altres acti­vi­tats per­me­ten entrar als espais de tre­ball d'arte­sans i artis­tes i ser partícips del procés d'ela­bo­ració de les peces a través de visi­tes guia­des. Entre les pos­si­bi­li­tats hi ha la feina dels bro­can­ters i inte­ri­o­ris­tes de la zona, per deco­rar una llar amb feso­mia empor­da­nesa, orfe­bre­ria de plata amb mate­ri­als de la natura, el Museu del Bon­sai de Corçà o diver­sos esta­bli­ments que ela­bo­ren ceràmica de la Bis­bal. I tam­poc es des­cuida el ves­sant gas­tronòmic, com ara les visi­tes a la botiga cen­tenària de Gale­tes Grau­pera, els pro­duc­tors d'oli de Can Soli­vera o l'obra­dor de Recuits Nuri, per veure com s'ela­bora la recepta arte­sa­nal a Ullas­tret.

L'any pas­sat, el con­junt de pro­pos­tes va atraure a la zona 1.500 visi­tants, una xifra que aquest any, mal­grat el crei­xe­ment de les pos­si­bi­li­tats, no espe­ren que creixi més d'un 25% perquè cer­quen més la qua­li­tat de cada experiència, amb grups molt reduïts, que no pas la quan­ti­tat. Aquest cop també han allar­gat el calen­dari pels dos extrems, des d'aquesta Set­mana Santa fins al 10 de desem­bre, en un intent d'afa­vo­rir la deses­ta­ci­o­na­lit­zació turística. La pro­gra­mació de les acti­vi­tats es pot tro­bar al web, són de paga­ment –amb preus reduïts o de franc per als menors– i cal ins­criure's prèvia­ment per la limi­tació de pla­ces.

A més, res­tau­rants del ter­ri­tori ofe­ri­ran el menú Esca­pada Empordà, que inclou un plat amb pro­duc­tes de pro­xi­mi­tat, postres locals, vi DO Empordà i vai­xe­lla de ceràmica de la Bis­bal. Més de 40 esta­bli­ments s'han adhe­rit a la cam­pa­nya, entre allot­ja­ments, res­tau­rants i empre­ses que ofe­rei­xen acti­vi­tats vin­cu­la­des al turisme.

40
propostes
diferents ha programat la campanya enguany, moltes més que les 6 que la van encetar l'any passat.
5
municipis
estan implicats en la iniciativa: la Bisbal, Corçà, Forallac, Ullastret i Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura.
8
mesos
s'allarga aquest any la programació, del 8 d'abril fins al 10 de desembre.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia