Economia

Quadern d'Economia

Francesc Cabana Vancells

Geopolítica de Catalunya

Geo­política és la relació que hi ha entre un espai geogràfic i l’estruc­tura econòmica i social que l’ocupa. Dit d’una manera més sen­zi­lla: la situ­ació geogràfica con­di­ci­ona, i molt, l’estruc­tura social i econòmica d’un país. La República Cen­tre­a­fri­cana, el cen­tre de la Sibèria russa o Bolívia tenen una pèssima geo­política. Una altra cosa és que aquests ter­ri­to­ris puguin tenir recur­sos mine­rals cobe­jats, com el petroli, el gas o mine­rals rars.

Es diu que Car­les I, el que va morir al mones­tir de Yuste, va dir al seu fill Felip: si vols con­ser­var el teu imperi, posa la capi­tal a Bar­ce­lona; si el vols ampliar, posa-la a Lis­boa; si el vols per­dre, posa-la a Madrid. Ales­ho­res tenia la seva lògica. Bar­ce­lona era una capi­tal medi­terrània, abo­cada al món antic; Lis­boa era el port que mirava el nou món. Madrid tenia una geo­política des­as­trosa. Els ambai­xa­dors del nord d’Europa viat­ja­ven per mar fins a San­tan­der i ales­ho­res els tocava fer un llarg i pesat viatge fins a Madrid, una ciu­tat que tenia més ove­lles que ciu­ta­dans. L’avió canvià el futur de Madrid fa 70 anys. Lis­boa va per­dre en bona part la seva capi­ta­li­tat dels països ame­ri­cans, tot i que deixà la seva llen­gua al Bra­sil.

La geo­política de Cata­lu­nya ha millo­rat força en els dar­rers dos segles. El mar antic, el Medi­ter­rani dels jueus, grecs i romans, encara con­ti­nua essent el cen­tre del món en alguns aspec­tes –i guer­res, per desgràcia–. Jeru­sa­lem és la capi­tal de les tres grans reli­gi­ons mono­teis­tes, el juda­isme, el cris­ti­a­nisme i l’Islam.

Cata­lu­nya té 300 quilòmetres de costa. Si un país no té costa, la seva eco­no­mia patirà. El comerç marítim és encara tan impor­tant com a l’època dels feni­cis: el trans­port per mar és el de més bon preu, i les ope­ra­ci­ons comer­ci­als inter­can­vien per­so­nes i mer­ca­de­ries. Mon­si­eur Les­seps –pro­nun­cieu-ho en francès, si us plau–, con­sol a Bar­ce­lona amb pis a la Ram­bla, va acon­se­guir el canal de Suez, que ins­pirà l’òpera Aïda a Verdi, però que dona un accés i una sor­tida a les mer­ca­de­ries cata­la­nes que van o venen dels grans impe­ris asiàtics. Per a aques­tes mer­ca­de­ries, els ports de Bar­ce­lona, Mar­se­lla i Gènova són les tres entra­des o sor­ti­des dels països de l’Europa del nord. És una llàstima que l’Estat espa­nyol, tan favo­ra­ble als interes­sos cata­lans, no hagi inver­tit més en l’enllaç fer­ro­vi­ari de Bar­ce­lona amb França i hagi patro­ci­nat el túnel de Can­franc, que no engresca a ningú i no porta enlloc.

Cata­lu­nya és i podrà ser un gran cen­tre tec­nològic si sap explo­tar la seva experiència. Totes les grans des­co­ber­tes del segle XX van arri­bar al que eren ales­ho­res les Espa­nyes per Cata­lu­nya: des del telèfon i el fer­ro­car­ril fins a la vacuna con­tra la verola –gràcies a un metge de Puig­cerdà–, la malal­tia més mor­tal fins a començaments del segle XX.

En el temps que vivim, convé recor­dar els actius de què dis­posa Cata­lu­nya. És el que faré en les pro­pe­res set­ma­nes. La geo­gra­fia cata­lana afa­vo­reix el desen­vo­lu­pa­ment econòmic i social. El d’Ams­ter­dam és millor, per posar un exem­ple, però no es pot tenir tot. I qui can­vi­a­ria viure a Cata­lu­nya per un país ric i civi­lit­zat com els Països Bai­xos però que no té sol, no s’hi pot esquiar ni pren­dre el sol i men­jar en una ter­rassa a l’aire lliure nou mesos a l’any? La geo­política cata­lana mereix un nota­ble.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia