Economia

PAU GALIANA

PROFESSOR DE LA URV I COORDINADOR DE L’ÍNDEX DE CLIMA EMPRESARIAL DE LES TERRES DE L’EBRE

“Per a les Terres de l’Ebre seria dolent un altre ‘boom’ de la construcció”

El fosc túnel de la crisi econòmica deixa entrar rajos de llum. Els empresaris, sempre prudents, són optimistes. El repte és no repetir errors i saber gestionar el creixement

L
a pro­ducció de les empre­ses de les Ter­res de l’Ebre va créixer de forma gene­ra­lit­zada al llarg del segon semes­tre del 2017, a excepció del sec­tor turístic. Així ho cons­tata l’informe semes­tral de l’Índex de Clima Empre­sa­rial que ela­bora la Càtedra d’Eco­no­mia Local i Regi­o­nal de la URV, un estudi qua­li­ta­tiu a par­tir de les res­pos­tes obtin­gu­des d’una mos­tra repre­sen­ta­tiva de 130 empre­ses. El turisme és una palanca d’impuls per a l’eco­no­mia a tot el país i, en canvi, a les Ter­res de l’Ebre fla­queja?
S’ha de tenir en compte que l’informe està basat en dades qua­li­ta­ti­ves, no numèriques ni con­tras­ta­des quan­ti­ta­ti­va­ment. Els resul­tats que obte­nim sur­ten de fer enques­tes a l’empre­sa­riat i, en aquest sen­tit, sí que és cert que revela un decrei­xe­ment del turisme. Però cal posar-ho entre come­tes perquè hi ha fac­tors que alte­ren la per­cepció.
Quins fac­tors?
D’una banda, l’esta­ci­o­na­li­tat. Pre­gun­tant sobre el segon semes­tre de l’any ja sabem que s’hi inclou la tar­dor i l’hivern i, per tant, podem obte­nir uns resul­tats més flui­xos, sense símpto­mes de crei­xe­ment res­pecte de la pri­mera part de l’any. A més, un altre fac­tor és la incer­tesa econòmica que pro­voca el con­text polític a Cata­lu­nya. Els empre­sa­ris turístics de les Ter­res de l’Ebre repre­sen­ten nego­cis més petits que els grans com­ple­xos de la Costa Dau­rada i no és estrany que reac­ci­o­nin una mica pit­jor davant esce­na­ris d’incer­tesa.
Són més pes­si­mis­tes?
Pot­ser no són pes­si­mis­tes però sí que són més sen­si­bles als can­vis, tenen més temor dels efec­tes que pugui pro­vo­car una situ­ació d’ines­ta­bi­li­tat.
L’informe econòmic que vostès ela­bo­ren par­teix de sen­sa­ci­ons per­so­nals, més que no pas de xifres con­cre­tes. És una base prou fia­ble per treure’n con­clu­si­ons?
Ells tenen a la mà les xifres i els resul­tats de la seva empresa en aquell període con­cret que estem ana­lit­zant. No obs­tant això, hi ha un com­po­nent de per­cepció, és cert. Les enques­tes per ava­luar el segon semes­tre les pas­sem a finals de febrer i prin­ci­pis de març i, per exem­ple en el cas del sec­tor turístic, és pos­si­ble que al cap hi tin­guin que el segon semes­tre equi­val a tar­dor i hivern, i que no tin­guin tan pre­sent que juliol i agost també són mesos que cor­res­po­nen a la segona mei­tat de l’any.
En canvi, el sec­tor agroin­dus­trial i la cons­trucció expe­ri­men­ten els incre­ments de pro­ducció més des­ta­cats.
Sí, l’agroin­dus­trial és qui millor valo­ració dona. La cons­trucció també, però s’ha de tenir en compte un matís: a les Ter­res de l’Ebre el sec­tor de la cons­trucció va tocar fons i par­teix de molt avall. Té un crei­xe­ment però ve d’unes dades que eren molt nega­ti­ves. Hem de pen­sar que hi havia muni­ci­pis de la zona del Delta, com per exem­ple Del­te­bre, Camar­les, Sant Jaume d’Enveja o fins i tot Amposta, on el per­cen­tatge de tre­ba­lla­dors que depe­nien de la cons­trucció estava entre el 20% i el 40%, i la pun­xada va ser molt dolo­rosa i dramàtica.
Si ara el sec­tor remunta, és pos­si­ble arri­bar als nivells dels anys d’esplen­dor de la cons­trucció?
Impos­si­ble i, a més, per a les Ter­res de l’Ebre seria dolent un altre boom de la cons­trucció, aquell mono­cul­tiu no és salu­da­ble. Les xifres d’ocu­pació es van recu­pe­rant però han gua­nyat pes el sec­tor de ser­veis, bàsica­ment el turisme i el comerç, i les indústries ali­mentària i manu­fac­tu­rera.
El crei­xe­ment de la indústria agro­a­li­mentària és reflex de la sin­gu­la­ri­tat econòmica de les Ter­res de l’Ebre?
Res­pon a la mateixa sin­gu­la­ri­tat del ter­ri­tori. Si bus­quem qui­nes són les deu empre­ses de més fac­tu­ració de les Ter­res de l’Ebre, ben segur que més de la mei­tat són del sec­tor agro­a­li­men­tari. I ja no només per fac­tu­ració, també pel nom­bre de tre­ba­lla­dors que ocu­pen. És lògic perquè s’apro­fita el pro­ducte del ter­ri­tori i és posi­tiu perquè, en temps de crisi, l’empresa agro­a­li­mentària és la que millor es com­porta perquè tot­hom ha de seguir men­jant. D’altres coses te’n pots estar, però de men­jar, no. Un tema a part és si es podria donar més valor afe­git al pro­ducte, perquè a les Ter­res de l’Ebre no s’està com­pe­tint en valor afe­git, sinó que es com­pe­teix en preu.
La inno­vació costa diners.
I exi­geix llui­tar pel con­cepte de marca i enfor­tir la xarxa de comer­ci­a­lit­zació. Però si ofe­rei­xes un pro­ducte dife­ren­ciat, també tens més marge. El crei­xe­ment és pos­si­ble si s’aposta per la trans­for­mació del pro­ducte, més que no pas per la venda a una altra indústria inter­mediària. El cítric s’exporta però és la indústria com­pra­dora qui marca el preu de mer­cat. Amb l’arròs, en canvi, s’està inten­tant obrir el mer­cat de pro­duc­tes dife­ren­ci­ats: licor d’arròs o begu­des per als espor­tis­tes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia