Economia

JOSEP COLL

EMPRENEDOR I ADVOCAT, ARTÍFEX DE DUES START-UPS CONTRA LA PIRATERIA I PER DEFENSAR EL DRET A L’OBLIT DIGITAL, A MÉS DE MÚSIC

“Els emprenedors tenim un superpoder”

L’empresari guixolenc ofereix una jornada econòmica que barreja les lliçons sobre emprenedoria amb una actuació musical, dijous, al teatre de Sant Feliu

Pretenen fer aflorar nous empresaris després de la pandèmia

Un format optimista.
Com a músic i productor, prové del moviment punk, entre altres grups, a Discípulos de Otilia. Continua tocant com a Predicador JJ Bolton, i aprofita l’experiència en el directe per oferir una xerrada –dijous, al teatre guixolenc– perquè, a més d’escoltar els consells, el públic en surti més motivat.

Josep Coll torna a casa, a Sant Feliu de Guíxols, on va néixer el 1972 i dijous (12.45 h) clourà les jor­na­des d’empre­ne­do­ria amb una ponència trans­gres­sora, Rock and Busi­ness . Acom­pa­nyat pel seu soci, el també músic Coque Moreno, i sense dei­xar de cos­tat la gui­tarra elèctrica, pre­sen­ten per pri­mer cop a les comar­ques giro­ni­nes la seva fórmula d’èxit, amb què Coll va aixe­car, pri­mer, Red Points –start-up cen­trada en la defensa dels drets d’autor i la lluita con­tra la pira­te­ria, que ja no diri­geix– i ara, amb Moreno, pilo­ten RepS­can, una altra ini­ci­a­tiva per defen­sar el dret a l’oblit digi­tal i per pro­te­gir la repu­tació d’empre­ses i per­so­nes.

De xer­ra­des per a empre­ne­dors se n’han fet mol­tes, però la inno­vació de ‘Rock and Busi­ness’ és que la fan com a con­cert...
Som dos nois que tocàvem en grups de música, jo, ganxó, i en Coque, de Bada­lona. I hem enge­gat pro­jec­tes empre­sa­ri­als, jo, sense saber a penes anglès ni gai­res lleis. Arran d’això, també vaig aca­bar estu­di­ant dret. Ens adre­cem, sobre­tot, a per­so­nes que volen empren­dre, o als que han començat i tenen difi­cul­tats. En el meu cas, després de fun­dar Red Points, vaig haver de recom­prar l’empresa dos cops, i hipo­te­car l’herència dels pares en vida. Però avui està entre les 10 start-ups cap­da­van­te­res de l’Estat i dona feina a 300 tre­ba­lla­dors. Ja només en soc soci i ara estem aixe­cant RepS­can.
Com els va amb el dret a l’oblit, amb RepS­can?
Ja som 11 tre­ba­lla­dors en només 8 mesos i hem tan­cat pràcti­ca­ment la pri­mera fase d’inversió. Aju­dem a eli­mi­nar fotos, vídeos, notícies fal­ses o dades per­so­nals. Els cli­ents són sobre­tot empre­ses, on hi ha molts llocs de tre­ball en joc, però també per­so­nes que han estat jut­ja­des, en presó pre­ven­tiva, i final­ment han estat absol­tes. Un dels casos que ens estem tro­bant ara amb freqüència són empre­sa­ris o empre­ne­dors que han hagut de ple­gar per la pandèmia.
La legis­lació euro­pea fun­ci­ona?
A escala de la Unió Euro­pea s’ha començat a regu­lar, i estem més avançats que per exem­ple als Estats Units. Hi ha bases per defen­sar la pro­pi­e­tat intel·lec­tual, les dades per­so­nals o detalls pri­vats com ara la con­dició sexual de cadascú. Però caldrà més legis­lació en el futur.
El pro­blema, però, deu ser més el volum de ras­tres que anem dei­xant arreu d’inter­net...
Sí, hi ha mol­tes dei­xa­lles vir­tu­als. Cada minut, a inter­net ens tro­bem 700.000 noves entra­des d’Ins­ta­gram, 200.000 piu­la­des més a Twit­ter o es repro­du­ei­xen 12 mili­ons de vídeos a Tik Tok. Cada dia es creen 1,3 mili­ons de per­fils nous de Face­book. I cal ges­ti­o­nar tot això.
Vostè, que també ve del món de la música, com veu el pre­sent digi­tal?
Ha can­viat tot, és un nou moment amb les seves coses dolen­tes, com ara la venda de dis­cos físics, que està molt tocada. Però també bones, perquè amb un Mac i una càmera petita pots fer mera­ve­lles. O el con­tacte amb els fans. Has de saber afi­nar el tar­get, l’objec­tiu.
I pel que fa al ves­sant soli­dari, pensa repe­tir acci­ons com ara viat­jar en moto de Sant Feliu fins a Nova Zelanda per recap­tar diners con­tra el càncer?
Tinc 49 anys i després d’haver cre­uat el món en moto ja estic bas­tant saciat d’aven­tu­re­tes. Però vull anar fins a Ate­nes a cavall, per donar visi­bi­li­tat a l’asso­ci­ació Anita [en record a la seva mare], que vam pro­moure per donar suport a la lluita con­tra la malal­tia. Estem finançant, per exem­ple, la musi­co­teràpia per a nens ter­mi­nals en pal·lia­tius de Sant Joan de Déu. Els empre­ne­dors tenim un super­po­der per inven­tar, però també l’obli­gació de des­ti­nar part dels bene­fi­cis a acci­ons solidàries.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia