ECONOMIA
L’empresariat turístic del Maresme revalida la marca Costa de Barcelona
Renoven per deu anys més el segell nominatiu i creen una nova marca col·lectiva a nivell de l’Estat
Defensen l’aposta per l’excel·lència i la sostenibilitat de la destinació
Deu anys després de la creació de la marca turística Costa de Barcelona, gestada en el Maresme i el Garraf i que posteriorment englobaria quatre comarques més, la seva validesa no es posa en dubte. Ans el contrari, des del Gremi d’Empresaris d’Hostaleria Comarca del Maresme avui han anunciat no tan sols la revalidació per deu anys més de la marca, sinó la creació d’una nou segell col·lectiu a nivell de l’Estat “amb la finalitat de distingir els productes o serveis dels membres del gremi dels membres d’altres associacions o gremis i amb l’objectiu d’ordenar i regular l’ús d’aquesta marca en el tràfic econòmic”. “La marca nominativa, registrada sota l’epígraf 43 de la Classificació de Niça, engloba els serveis d’hostaleria i restauració, les reserves d’allotjaments temporals i els serveis de reserva d’allotjaments turístics, dins l’àmbit geogràfic de la Costa de Barcelona, donant protecció per a tot el territori de la Unió Europea i el Regne Unit, com a conseqüència del Brèxit”, ha precisat l’advocat del gremi, Xavier Lòpez Giralt, que ha afegit que la marca col·lectiva, d’abast estatal, permet fer-ne ús a persones o entitats fora del gremi amb productes o serveis similars “però sempre sota conveni”.
“La marca preserva la nostra identitat com a gremi perquè quan no existia al Maresme s’ens ubicava erròniament a la Costa Daurada o a la Costa Brava”, recorda la presidenta del gremi, Isabel Mallol que assegura que l’aparició de Costa de Barcelona “ens va ajudar a aconseguir els nostres objectius”. Objectius que per Mallol es basen en el foment de la qualitat turística en el territori “centrada en la sostenibilitat”. En aquest sentit, des de l’entitat es fomenta entre els socis que aconsegueixin el certificat Biosphere, atorgat per l’Institut de Turisme Responsable (ITR) –organisme vinculat a la UNESCO– i una de les distincions més valorades a escala mundial en el sector del turisme sostenible.
D’altra banda, des del sector turístic del Maresme es mostren crítics amb el nou registre de viatgers fomentada pel Ministeri de l’Interior. “La Confederació Espanyola d’Hotels i Allotjaments Turístics (CEAHT) ja ha fet un seguit d’al·legacions en aquest sentit perquè es crea una inseguretat jurídica en el sector al qual se li obliga a recopilar unes dades personals que tindrem moltes dificultats per gestionar i que no sabem segur si ens n’hem de fer responsables”, es lamenta Isabel Mallol. En aquest mateix sentit es manifesta Santiago García Nieto, president de la Confederació Empresarial d'Hostaleria i Restauració de Catalunya (CONFECAT) i vicepresident de la CEHAT. “Amb el client espanyol no passa res, perquè amb el DNI ja hi ha la informació necessària, però en el cas d’un client estranger li haurem de demanar l’adreça, el telèfon, el mètode de pagament que pot incloure el número de compte corrent...és excessiu es miri com es miri”, apunta i afegeix “els caps de setmana tenim hotels que tenen entre 300 i 400 entrades d’habitacions. Algú es pot imaginar la quantitat de feina que suposa omplir el formulari amb les noves dades?”. Per Santiago García-Nieto als check in eterns s’hi haurà d’afegir la gestió posterior de totes les dades que s’hauran d’entregar a la policia. “És absolutament il·lògic i si l’objectiu es enganxar algun delinqüent segur que aquests seran els primers a no donar cap tipus d’informació personal”, insisteix.