Unió Europea
Multa multimilionària contra Apple i Meta per incomplir la Llei de Mercats Digitals
La Comissió Europea ha anunciat una multa de 500 milions d’euros a Apple i de 200 milions a Meta per infringir la Llei de Mercats Digitals europea. Es tracta de les dues primeres decisions adoptades per l’executiu d’Ursula von der Leyen en el marc de la normativa que va entrar en vigor el març del 2024 per regular la competència en el mercat digital a la Unió Europa.
La regulació afecta sis grans tecnològiques: Apple, la matriu de Google (Alphabet), Meta (propietària de Facebook i Instagram), Amazon, Microsoft i la matriu de TikTok (ByteDance), considerades per la Comissió Europea com a guardians dins el sector.
Segons informa l’ACN, Brussel·les acusa Apple d’incomplir l’obligació d’oferir als desenvolupadors d’aplicacions que distribueixen els seus productes a través de l’anomenada App Store la possibilitat d’informar gratuïtament els usuaris d’ofertes alternatives fora d’aquesta plataforma de compres i de dirigir-los a les ofertes i permetre’ls fer les compres amb ofertes més interessants.
“Apple va realitzar alguns canvis el març de l’any passat, però imposa encara restriccions tècniques i comercials que impedeixen als desenvolupadors beneficiar-se completament de canals alternatius. Els consumidors tampoc poden accedir plenament a ofertes més econòmiques”, expliquen des de la Comissió Europea. Segons l’executiu comunitari, Apple “no ha demostrat que les restriccions siguin necessàries ni proporcionals” i per això ha anunciat la imposició d’una multa de 500 milions d’euros i també ha ordenat a la companyia que elimini les restriccions que impedeixen redirigir als usuaris a ofertes de compra alternatives fora de l’App Store. L’executiu ha donat 60 dies a Apple per complir amb la decisió i, si no ho fa, s’exposa a multes coercitives periòdiques.
D’altra banda, l’executiu de Von der Leyen ha anunciat també una multa de 200 milions d’euros a Meta pel model publicitari introduït per la companyia el novembre de 2023 que oferia només dues opcions als usuaris de Facebook i Instagram a la UE: una subscripció mensual d’almenys deu euros a canvi d’una versió sense anuncis o una versió gratuïta de les aplicacions on l’empresa continua oferint anuncis personalitzats utilitzant les dades personals de cada usuari.
Meta va introduir el novembre de 2024, després de diversos intercanvis amb l’executiu comunitari, una nova versió del model gratuït amb publicitat personalitzada que oferia una nova opció que “suposadament” utilitza menys dades personals per mostrar els anuncis i que ara s’està analitzant en una investigació paral·lela. Com en el cas d’Apple, Europa dona 60 dies a Meta per corregir la infracció i, en cas que no ho faci, s’exposa d’igual forma a multes coercitives periòdiques.
Amb aquesta nova llei, Brussel·les pot imposar multes de fins al 10% de la facturació global de cada empresa en cas d’incompliment i de fins al 20% si es produeixen infraccions de forma reiterada.