Economia

La marca que millora el rendiment del Girona FC

L’empresa produeix suplement alimentari a la planta que té a Torelló i el ven a través de canal especialitzat

El fundador és un nutricionista que, cansat d’haver de prescriure producte que no el convencia, va decidir crear el seu

La companyia negocia amb el sector de gran consum per comercialitzar a través de supermercats

Durant la temporada 2022/2023 els responsables de nutrició del Girona FC van donar a provar a Stuani un suplement alimentari de proteïna que s’afegeix al iogurt i al cafè. Es tracta d’un complement que ajuda a recuperar massa muscular després de sessions d’esport intensives. A l’uruguaià li va agradar tant que el club va decidir incorporar-lo en els àpats postentrenament que fan a la ciutat esportiva. I fins avui.

Aquest complement alimentari es produeix a uns 70 km de la ciutat esportiva on s’entrenen els de Míchel. En concret a Torelló, Osona, en una fàbrica que va aixecar del no res Toni Solé, dietista nutricionista i un dels primers llicenciats en aquesta disciplina a l’Estat. Solé va arrencar Protein Gastronomy durant la pandèmia, en un moment en què l’activitat a la consulta va quedar pràcticament aturada. Amb una inversió inicial d’uns 300.000 euros, finançada en part amb fons ICO i en part amb capital propi i moltes hores de dedicació, van construir les instal·lacions productives. “Fabricar in-house era una decisió arriscada, però necessària per garantir el control del procés i la qualitat del producte al qual aspiràvem”, assenyala el fundador.

Els primers anys van estar marcats per la consolidació del procés productiu i per l’obtenció dels permisos sanitaris. Des de pràcticament el primer dia de tenir-ho tot en ordre, els productes es van començar a vendre a través del canal en línia, així com directament a diferents clubs esportius, a més del Girona, centres d’entrenament i hotels.

El cas és que la proteïna és un nutrient essencial, però la seva presència en forma de productes envasats ha estat històricament associada a l’àmbit del culturisme o de la dietètica esportiva. Aquesta percepció comença a canviar, i Solé va veure que Protein Gastronomy podia contribuir a una nova interpretació: la de la proteïna com a aliment funcional d’ús quotidià i transversal.

Toni Solé, que venia d’una trajectòria que combina consultoria clínica i esportiva, docència universitària i desenvolupament de tecnologia mèdica, va detectar la manca de productes de proteïna que complissin uns criteris de qualitat estrictes. “Quan havia de recomanar suplements a pacients o esportistes, sovint em trobava amb productes que no em generaven confiança”, explica. “Vaig decidir explorar la possibilitat de fer-ne un de propi que fos ecològic, sense gluten i sense additius per poder-lo recomanar amb totes les garanties.”

La companyia entra ara en una etapa de creixement. Després d’haver operat durant quatre anys en canals especialitzats, l’empresa es prepara per entrar al sector de gran consum. De fet estan en procés de tancar acords amb diferents grans supermercats de l’Estat. “Els hàbits del consumidor han canviat i creiem que el moment és adequat per fer aquest pas”, confessa Solé. Així que amb la tendència del mercat al seu favor, el fundador preveu que podran multiplicar per quatre la facturació actual, situada al voltant dels 120.000 euros anuals.

Així que vist que el mercat estatal és cada cop més receptiu a aquest tipus de productes, i avança que l’entrada al mercat europeu –on la cultura del complement proteic està més arrelada– el podran abordar a mitjà termini.

En paral·lel als seus plans de creixement per la via de la comercialització, l’empresa ha començat a treballar en la diversificació, com a nova palanca d’enlairament. Així ha buscat aliances amb altres fabricants del sector alimentari. L’objectiu és incorporar la seva proteïna funcional en formats convencionals, com ara galetes o altres elaborats, sota la seva marca o a través d’acords de transferència tecnològica. Un dels primers exemples és el projecte conjunt amb Galetes Trias, que busca integrar aquest tipus de proteïna en un producte tradicional com són les galetes.

També han establert col·laboracions amb figures com el cuiner mediàtic Marc Ribas, que actua com a ambaixador extern que a més els ajudarà a desenvolupar productes amb criteris organolèptics i nutricionals compatibles amb una alimentació quotidiana.

F a un parell d’anys, Protein Gastronomy ja va identificar el valor de diversificar. Després d’una anàlisi del perfil del seu client, van identificar que un segment rellevant de la demanda provenia de persones grans, sovint fora del públic objectiu inicial. Aquest fet va derivar en la creació d’una nova empresa, Protein Senior, enfocada exclusivament al canal farmacèutic.

La nova marca compta amb un disseny i posicionament adaptat al públic sènior i a persones amb necessitats nutricionals específiques. L’objectiu per al primer any és arribar a unes 300 farmàcies, amb una previsió de facturació situada entre els 600.000 i 800.000 euros, segons el pla de negoci. A curt termini, s’ha previst una xarxa de punts de demostració a les farmàcies, amb dispositius que permeten mesurar l’efecte dels productes i reforçar l’adherència del pacient.

Així mateix, tant Protein Gastronomy com Protein Senior disposen de la seva pròpia aplicació digital, una eina gratuïta orientada a pacients i professionals sanitaris. Aquestes aplicacions permeten monitorar la ingesta i l’efectivitat dels productes, fer tests de seguiment i avaluar la resposta digestiva. Un component tecnològic que aporta valor afegit al producte, en àmbits clínics i esportius. Solé destaca que aquestes aplicacions poden operar de manera autònoma, més enllà de la marca, i que podrien tenir recorregut propi com a eines digitals de suport nutricional.

Ara com ara, l’empresa manté una estructura petita, amb tres persones en plantilla i col·laboradors externs. Tot i això, es preveu una ampliació de l’equip per fer front a la nova etapa de creixement. Per finançar l’expansió, planegen l’entrada de capital extern o socis estratègics, sempre que comparteixin la filosofia pròpia.

Protein Gastronomy
Tot i que en uns inicis eren dos socis, ara com ara l’empresa és propietat exclusiva del fundador Toni Solé
120.00
facturació
3
treballadors
2020
any de fundació


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia