Economia

Paulig opta per créixer a Berga pel bloqueig de la nova fàbrica

L’empresa decideix augmentar capacitat amb una nova línia de producció al lloc del magatzem que costarà 12 milions d’euros

Queda aturat el projecte de nova planta que el grup finès d’alimentació volia aixecar aquest any amb una inversió de 42 milions

La filial del hòlding té l’origen en l’empresa catalana Liven, que va ser adquirida l’any 2022

Paulig ampliarà la capacitat de la fàbrica de Berga a costa del magatzem –que externalitzarà– per instal·lar-hi una nova línia de producció “d’alt rendiment”, segons explica Verónica Ballesteros, portaveu de la filial espanyola del grup d’alimentació finès, especialitzada en els aperitius per a clients industrials. La decisió, que suposarà una inversió de 12 milions d’euros, s’ha pres pel bloqueig del projecte d’una nova planta que la direcció de Paulig havia previst aixecar aquest any perquè estigués operativa el 2026.

Ballesteros explica, sense entrar en detalls, que “la ubicació escollida exigeix un seguit d’adaptacions i canvis que lluny de progressar favorablement han portat el projecte a un dic sec”. En vista d’aquesta situació, la companyia està buscant alternatives en les proximitats dels dos centres productius que té a Catalunya, tots dos al Berguedà: el més gran, de 20.922 m² i 244 treballadors, és al polígon de la Valldan, a la capital de la comarca, i l’altre, de 4.479 m² i 72 treballadors, a Puig-reig. “Ens sentim molt arrelats al territori”, respon quan se li pregunta per la recerca d’ubicacions.

La decisió té lloc quan la divisió catalana del grup ha incorporat una nova categoria de productes: el pèl·let de snacks, que és la base per fer els aperitius (les anelles de ceba, les rodes de patata o les cotnes) abans de passar pel forn o la fregidora i que té un aspecte similar a la pasta italiana seca. Vendre el producte semielaborat presenta diversos avantatges respecte a fer-ho acabat: d’una banda, com que es redueix el volum, baixa el cost del transport i, d’una altra, s’allarga la vida del producte, ja que s’acaba d’elaborar en la destinació. Tots dos factors fan créixer el mercat potencial, ja que es pot arribar més lluny.

Amb un 54% de les exportacions, el canal industrial és el més important de Paulig Spain, que va facturar 84,6 milions d’euros el 2024. Però també tenen la marca pròpia Zanuy, de productes tex-mex, com ara tortillas, nachos i altres articles, destinats al consumidor final. Aquesta marca serà una de les palanques del grup Paulig per créixer en els productes de cuina mexicana i asiàtica, categoria en què aspiren a ser líders en els països on són presents. En aquest sentit, el hòlding finès ja compta amb dues fàbriques a Bèlgica, on també produeix articles d’alimentació tex-mex sota la marca Poco Loco. En total, Paulig fabrica cada any 2.500 milions de tortillas de blat. D’altra banda, les darreres compres corporatives han estat orientades a incorporar fabricants de productes de la cuina asiàtica, especialment de l’Índia.

La catalana Liven

El que avui és Paulig Spain té el seu origen en el proveïdor industrial d’aperitius Liven, que el 2022 va ser adquirit per la companyia familiar finesa d’aliments i begudes. Els propietaris de Liven no trobaven relleu generacional per al negoci, mentre que Paulig, que estava en una posició compradora des de feia més d’una dècada, cercava una adquisició que complementés el seu catàleg amb la categoria dels snacks: “Després de la pandèmia és una de les tendències que més creix”, comenta Ballesteros.

La digestió de Liven es va fer molt ràpid. Pauling acumulava experiència en la integració d’empreses d’altres països i havia desenvolupat una sensibilitat i una manera d’actuar –amb un protocol que detecta bretxes culturals– que han facilitat les coses, fins al punt que la filial catalana va demanar accelerar el procés, que finalment es va donar per tancat al cap d’un any i mig. “Dos factors han facilitat les coses: el fet que totes dues empreses són familiars i l’aposta per la sostenibilitat des de l’origen”, diu la portaveu de Paulig Spain, que finalment reconeix: “Som tan diferents que ens complementem.” Amb relació a la sostenibilitat, Paulig s’ha marcat objectius climàtics per assolir el 2045 un zero en les emissions netes de gasos d’efecte d’hivernacle en tota la cadena de valor, des del productor de matèria primera a la logística. De moment ja les ha reduït un 34% en relació amb el 2018.

La història de Paulig arrenca el 1876, quan Gustav Paulig va obrir una botiga a Hèlsinki per vendre cafè, espècies i altres productes. El creixement l’ha fet a partir del cafè i avui dia és una marca molt coneguda a Finlàndia. El grup té 14 fàbriques en sis països europeus. A l’Estat espanyol, té les dues de Catalunya, la de Berga i la de Puig-reig –on es fabriquen les crispetes per a microones–; oficines a Sant Cugat del Vallès, i un centre de distribució a Ocaña (Castella-la Manxa).

Paulig
El grup tenia 42 milions d’euros per invertir en una nova planta productiva.
84,6
milions d’euros de facturació té Paulig Spain
356
treballadors
1876
any de fundació del grup Paulig


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia