Economia

Val Whatsapp14.000 milions?

Dels 13.851 milions d'euros que Facebook ha pagat per Whatsapp, un 80% és en accions

La companyia de missatges instantanis diu que no canviarà res per als usuaris

Una companyia que té un milió d'usuaris més al dia té un valor molt alt

Era o com­prar-la o per­dre el tren dels dis­po­si­tius mòbils, i Face­book s'ha esti­mat més pujar al tren ràpid de What­sapp pagant una de les tari­fes més altes en la com­pra d'una tec­nològica, 19.000 mili­ons de dòlars (uns 13.851 mili­ons d'euros). D'aquests, però, gai­rebé un 80% es faran a través d'acci­ons i la resta, uns 4.000 mili­ons de dòlars (2.916 mili­ons d'euros), en efec­tiu.

Quant a les acci­ons, Face­book va anun­ciar dime­cres a la mati­nada que farà un pri­mer desem­bor­sa­ment de 12.000 mili­ons de dòlars en acci­ons de la com­pa­nyia (8.750 mili­ons d'euros) i un segon de 3.000 mili­ons de dòlars (2.187 mili­ons d'euros) en acci­ons res­trin­gi­des per a fun­da­dors i plan­ti­lla.

La com­pa­nyia de mis­sat­ge­ria ins­tantània va ser cre­ada el 2009 per dos exen­gi­nyers de Yahoo, l'ucraïnès Jan Koum i el nord-ame­ricà Brian Acton, i en només qua­tre anys va asso­lir els 419 mili­ons d'usu­a­ris, atrets per la sim­pli­ci­tat i eficàcia del dis­po­si­tiu. Ara, els usu­a­ris actius sumen 450 mili­ons. A diferència de Face­book, What­sapp no gua­nya diners amb publi­ci­tat, ja que és de franc durant el pri­mer any i després fa pagar 0,89 euros l'any per con­ti­nuar amb la subs­cripció.

La intenció és man­te­nir aquesta filo­so­fia, segons va expli­car ahir el mateix Koum en l'últim comen­tari al blog de la com­pa­nyia. “Què can­viarà per a vosal­tres, usu­a­ris: res”, va con­tes­tar. “What­sapp vol con­ti­nuar sent autònom i ope­ra­ci­o­nal­ment inde­pen­dent”, els va dir.

I la pre­gunta que plan­teja una ope­ració d'aquesta enver­ga­dura és clara: pot cos­tar una com­pa­nyia tant com el deute extern d'un país com ara el Mar­roc?

Gai­rebé tots els experts con­sul­tats ho tenen clar, tot i els mati­sos. Pel con­sul­tor en xar­xes soci­als Enri­que San Juan, “una com­pa­nyia que creix a un ritme d'un milió d'usu­a­ris dia­ris ho val”, i recorda que l'ús que se'n fa és més inten­siu que amb cap altra apli­cació o en cap altra xarxa social.

“L'ús de What­sapp està molt estès, és més fàcil d'uti­lit­zar i imme­diat per a un gran seg­ment d'usu­a­ris que no pene­tra en les xar­xes soci­als, ja sigui gent gran o per­so­nes a les quals no agra­den els ordi­na­dors”, argu­menta. De fet, l'èxit de la com­pa­nyia rau en la trans­ver­sa­li­tat dels seus usu­a­ris i en el fet que ha nas­cut per al mitjà mòbil. Això –diuen– és el que ha por­tat Face­book a desem­bor­sar tants diners.

“Encara que la xifra és alta, no és una ope­ració molt arris­cada per la forma de paga­ment que s'ha triat, en acci­ons. A més, és una bona inversió en ter­mes econòmics, perquè només fent pagar 3 cèntims al mes a tots els usu­a­ris, l'empresa recu­pe­ra­ria la inversió en un any, i una inversió és bona quan s'ha recu­pe­rat en els pri­mers tres anys”, explica Àngels Roqueta, pro­fes­sora de finan­ces d'Eada.

Franc Car­re­ras, pro­fes­sor ads­crit al depar­ta­ment de màrque­ting d'Esade, opina que, més enllà de les xifres, aquesta és una “mani­o­bra efec­tiva i defen­siva”, i una “ope­ració que tenia molt de sen­tit per a Face­book”, de la qual diu que “està fent molt bé la tran­sició al mòbil” per man­te­nir-se com a refe­rent mun­dial.

Facebook s'adapta per nedar en el mitjà mòbil

La xarxa social fundada per Mark Zuckerberg, de 30 anys, viu una època de transformació, amb la compra d'Instagram i la sortida a borsa el 2012.

Google ja va comprar Youtube per 1.300 milions

El cercador web més usat, Google, també va protagonitzar una compra sonada el 2006, la del web de vídeos Youtube, per “només” 1.300 milions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia