Gran angular

Deixar anar llast

El projecte de llei de simplificació administrativa permet que els ajuntaments suspenguin serveis no essencials

No ens agrada el procediment que
s'hi recull, vulnera l'autonomia local

Ha pas­sat bas­tant des­a­per­ce­but, però el text del pro­jecte de llei de sim­pli­fi­cació admi­nis­tra­tiva que el govern va apro­var al desem­bre pas­sat inclou la pos­si­bi­li­tat que els ajun­ta­ments sus­pen­guin la pres­tació de “ser­veis no essen­ci­als” sem­pre que es jus­ti­fi­qui la inca­pa­ci­tat finan­cera per con­ti­nuar pres­tant-los.

El títol IV del pro­jecte de llei espe­ci­fica que aquesta sus­pensió tem­po­ral es refe­rirà a “les com­petències atribuïdes per lleis sec­to­ri­als que els són apli­ca­bles”. Un exem­ple, la com­petència sobre el con­trol de la con­ta­mi­nació lumínica. “No és que aquest con­trol no sigui impor­tant igual que, per exem­ple, la neteja de camins rurals, però no és la pri­o­ri­tat dels muni­ci­pis en un moment en què les famílies t'estan dema­nant ajuda per arri­bar a final de mes”, des­taca el pre­si­dent de l'Asso­ci­ació Cata­lana de Muni­ci­pis (ACM) i alcalde de Premià de Mar (CiU), Miquel Buch.

De fet l'ACM i la la Fede­ració de Muni­ci­pis de Cata­lu­nya (FMC), situ­ada més en l'òrbita soci­a­lista, el 2011 ja van dema­nar al Par­la­ment que es tingués en compte la capa­ci­tat finan­cera dels ajun­ta­ments per assu­mir més com­petències abans d'apro­var lleis noves. “Durant els anys de bonança es cre­a­ven nous ser­veis que aca­ba­ven pagant els ajun­ta­ments i ara no és que vul­guem incom­plir cap llei sinó sen­zi­lla­ment que tenim altres pri­o­ri­tats de des­pesa”, hi afe­geix Buch.

En aquest sen­tit, el secre­tari gene­ral de la FMC, Juan Igna­cio Soto, es mos­tra d'acord a alleu­ge­rir la pressió finan­cera sobre els muni­ci­pis però és crític amb la fórmula que s'ha fet ser­vir. “Cre­iem que lesi­ona l'auto­no­mia muni­ci­pal”, des­taca.

Si bé el text del pro­jecte de llei parla de “pro­ce­di­ment volun­tari”, Soto denun­cia que aquest “com­porta una inter­venció de la Gene­ra­li­tat que no aca­bem d'enten­dre”. Con­cre­ta­ment, el pro­jecte de llei diu que caldrà “l'informe pre­cep­tiu dels depar­ta­ments de la Gene­ra­li­tat com­pe­tents” i hi afe­geix que en cas de dis­crepància el govern serà qui ho resoldrà. Soto pensa que la fórmula que s'ha triat “té alguns trets” de la llei esta­tal de raci­o­na­lit­zació i sos­te­ni­bi­li­tat de l'admi­nis­tració local (Lrsal), que el Congrés va apro­var fa un any amb els vots del PP i el PNB i que el món local ha por­tat davant el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal perquè con­si­dera que vul­nera la seva auto­no­mia.

El text apro­vat pel govern -que encara ha de superar el tràmit par­la­men­tari- esta­bleix que la sus­pensió no podrà ser supe­rior a dos anys tot i que obre la porta a pror­ro­gar-la.

El que no fa el text és enu­me­rar el tipus de ser­veis i com­petències que podrien entrar en aquesta sus­pensió voluntària. L'únic que deixa clar és que en cap cas no podran ser aquells ser­veis mínims esta­blerts en l'arti­cle 67 de la llei muni­ci­pal i de règim local, és a dir, l'enllu­me­nat públic, el cemen­tiri, la reco­llida de resi­dus, la neteja viària, l'abas­ta­ment domi­ci­li­ari d'aigua pota­ble, les cla­ve­gue­res, l'accés als nuclis de població, la pavi­men­tació i con­ser­vació de les vies públi­ques i con­trol d'ali­ments i begu­des, a banda d'altres d'específics per als muni­ci­pis de més de 5.000 habi­tants (bibli­o­teca, mer­cat, parc públic i trac­ta­ment de resi­dus) i de 20.000 habi­tants (pro­tecció civil, pres­tació de ser­veis soci­als, pre­venció i extinció d'incen­dis i ins­tal·laci­ons espor­ti­ves d'ús públic). A part d'aquest llis­tat de què queda exempt, Buch reco­neix que el text no con­creta res més i que, per tant, hi ha marge per a la inter­pre­tació. “En tot cas ningú està pen­sant a tan­car una escola de música o qual­se­vol ser­vei diri­git a les per­so­nes”, hi afe­geix. Amb tot, ni en l'ACM ni en la FMC no pre­ve­uen una allau de sol·lici­tuds d'ajun­ta­ments per dei­xar de pres­tar aquests “ser­veis no essen­ci­als”. Pel pre­si­dent de l'Asso­ci­ació, “no es tracta tant de pre­veure que hi haurà cua sinó que en cas que algun Ajun­ta­ment s'ho plan­tegi, compti amb un parai­gua legal per fer-ho”.

Men­tre el govern ha incor­po­rat aquest punt al pro­jecte de llei de sim­pli­fi­cació, la nova llei cata­lana de governs locals con­ti­nua col·lap­sada en la tra­mi­tació al Par­la­ment des de fa un any. A més, la lluita de bona part del món local con­tra la nova llei esta­tal con­ti­nua oberta. “Aquest és el veri­ta­ble punt crític pel món local català, molt més que el fet que la llei cata­lana encara esti­gui en tra­mi­tació”.

En aquest sen­tit, tant l'ACM com la FMC espe­ren que el Tri­bu­nal Cons­ti­tu­ci­o­nal resol­gui el recurs ràpida­ment. “Hem vist com quan el recurs ve d'un con­sell de minis­tres con­vo­cat amb urgència, el TC corre, però en canvi quan el recurs ve d'uns 2.500 muni­ci­pis de tot l'Estat que repre­sen­ten totes les sen­si­bi­li­tats polítiques, ales­ho­res res”, lamenta Buch.

La Paeria, també contra Ensenyament

L'Ajuntament de Lleida s'ha afegit a la demanda judicial col·lectiva contra el Departament d'Ensenyament de la Generalitat per reclamar el compromís del govern per finançar les escoles bressol.

La demanda, que de moment l'han signat prop d'una trentena de municipis -entre els quals Cerdanyola del Vallès, Montmeló, Tarragona, Sant Esteve Sesrovires i Viladecans-, demana el pagament de les subvencions atorgades i pendents de liquidació corresponents als cursos 2010-2011 i 2011-2012.

El no-cobrament d'aquestes subvencions ha provocat que en els últims cursos molts municipis hagin hagut de traslladar l'impacte de la manca de finançament a les famílies i, per tant, en la majoria de casos els consistoris han triat augmentar més o menys significativament les quotes que aquestes famílies paguen pel servei.

En el cas de l'Ajuntament de Lleida, la Generalitat sí que ha fet efectives les subvencions corresponents a aquests dos cursos, però en canvi no s'ha compromès a continuar finançant el manteniment d'aquestes escoles bressol durant els següents exercicis, i aquesta manca de compromís és el que ha fet que la Paeria s'hagi afegit a la demanda col·lectiva amb la resta de municipis.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia