Economia

El turisme respon a l'agost

Alemanys, francesos, holandesos, britànics i danesos sumen el gruix de visitants al litoral del Maresme, però no compensen la caiguda del turista rus

Els hotelers diuen que el juliol ha estat bo i confien en el setembre

L'Alt Maresme, inclòs dins la marca Costa de Bar­ce­lona, ha tin­gut un bon agost pel què fa a ocu­pació turística superant en alguns casos de llarg el 90% i gràcies a la res­posta obtin­guda pels mer­cats ano­me­nats tra­di­ci­o­nals, com són l'ale­many, el francès, l'anglès, l'holandès i el danès, prin­ci­pal­ment. Els visi­tants cen­tre i nor­deu­ro­peus, però, no han pogut com­pen­sar la dava­llada bru­tal del turista rus que aquest 2015 es cal­cula que arri­barà al 50% res­pecte a l'any pas­sat. El pre­si­dent del Gremi d'Hos­ta­le­ria del Maresme, l'empre­sari San­ti­ago Gar­cia-Nieto situa en un 88% l'ocu­pació mit­jana del mes pas­sat als muni­ci­pis turístics mares­mencs “molt sem­blant a la del mateix període del 2014”. “Qui con­fi­ava en el visi­tant rus ha patit força, en canvi el mer­cat anglès ha pujat en gene­ral a nivell català un 10% i pen­sem que aquí haurà pas­sat el mateix”, apunta.

Al cos­tat dels britànics, que tor­nen tímida­ment a esca­lar posi­ci­ons en el rànquing de naci­o­na­li­tats amb més presència als esta­bli­ments hote­lers, els ale­manys con­ti­nuen tre­pit­jant fort i el per­fil es repe­teix a la majo­ria de des­ti­na­ci­ons: família amb fills, al vol­tant d'una set­mana d'estada, platja diària com­bi­nada amb com­pres i cada cop més altres acti­vi­tats com­ple­mentàries i un o dos dies fixos de des­plaçament a Bar­ce­lona. “El mitjà de trans­port habi­tual és l'avió i encara som terra d'auto­car amb un tant per cent molt ele­vat de per­so­nes que arri­ben per car­re­tera”, asse­nyala Gar­cia-Nieto que con­fia que el turista rus es recu­peri amb el temps “i torni a tenir la moneda forta, superi els con­flic­tes del seu país i con­tinuï apos­tant per la nos­tra costa”.

Des de la vete­rana Cale­lla, la pre­si­denta de l'Asso­ci­ació Turística de Cale­lla (ATC), Isa­bel Mallol, recorda que el juny va ser “des­astrós, amb una dava­llada en les per­noc­ta­ci­ons del 20% molt vin­cu­lada a l'absència de rus­sos que el 2014 van ser el 23,4% del total de turis­tes i aquest any han bai­xat al 10,31%”. Mallol con­firma que la resta de mer­cats habi­tu­als han pujat, poc, però han pujat i que el mes pas­sat es va tan­car a Cale­lla amb un 82,26% de mit­jana d'ocu­pació –395.000 per­noc­ta­ci­ons–. “Estem tre­ba­llant molt el mer­cat ale­many, amb una presència sig­ni­fi­ca­tiva de gent jove, i inten­si­fi­cant la pro­moció amb els turis­tes britànics amb ini­ci­a­ti­ves com les noves rutes aèries a l'aero­port de Girona que la com­pa­nyia Jet2­Ho­li­days pre­para pel 2016”, explica l'empresària hote­lera. Isa­bel Mallol afirma que el mer­cat pro­per que més res­pon no és tan el naci­o­nal com el francès, que també s'inten­si­fica durant l'agost.

“Aquesta tem­po­rada va cos­tar molt d'arren­car, però els números actu­als han aju­dat al sec­tor a veure les coses amb més opti­misme”, asse­nyala tot inci­dint que hi ha con­fiança en un setem­bre amb una alta ocu­pació “i fins
i tot un octu­bre amb bones pers­pec­ti­ves”.

Apre­ci­a­ci­ons

Des de Mal­grat de Mar, el sec­tor es mos­tra menys opti­mista. El pre­si­dent dels hote­lers, Jordi Gar­riga és taxa­tiu. “L'agost és tra­di­ci­o­nal­ment el mes fort per a nosal­tres i de moment la tem­po­rada està anant més bé que l'any pas­sat, però no és per llençar coets”, comenta. Paral·lela­ment, des de l'Ofi­cina de Turisme de la població també es cor­ro­bora amb dades estadísti­ques la pèrdua impa­ra­ble del turista rus – el 2014 va repre­sen­tar un 29,43 % dl total i aquest any i fins a dia d'avui baixa a l'11,23%– i la recu­pe­ració dels mer­cats tra­di­ci­o­nals. Els fran­ce­sos pas­sen del 15,5% al 22,2%; els naci­o­nals pugen vuit punts –del 12,2% al 20,2%–i els britànics arri­ben al 14,6% quan el 2014 arri­ba­ven al 12,3%. Curi­o­sa­ment, els turis­tes ale­manys que visi­ten Mal­grat han bai­xat res­pecte a la tem­po­rada pas­sada – del 13,93% al 9,17%–. Amb un total de 46.002 visi­tes el 2014, l'Ofi­cina de Turisme de Mal­grat se situa en el cinquè lloc de les més uti­lit­za­des a Cata­lu­nya, per dar­rera de les de Girona Ram­bla, aero­port del Prat, aero­port de Girona i Girona Ben­vin­guda.

De la seva banda, la gerent de la Fun­dació Turística de Santa Susanna, Mercè López con­firma “l'ocu­pació plena” dels hotels del muni­cipi aquest agost “molt millor que l'any pas­sat”. “La fide­lit­zació de la gent que ens visita és un tret carac­terístic i mal­grat que els mer­cats tra­di­ci­o­nals con­ti­nuen sent els prin­ci­pals ens podem tro­bar amb més de vint naci­o­na­li­tats en un únic esta­bli­ment hote­ler”, con­si­dera i afe­geix que a nivell de res­tau­ració els empre­sa­ris “han notat una certa ale­gria econòmica amb un turisme fami­liar que gasta una mica més”.

Final­ment, des de l'asso­ci­ació Pineda Turística, el seu pre­si­dent Albert Buch se suma a des­ta­car la bona ocu­pació de l'agost “entre un 85% i un 95%” i en l'aug­ment dels turis­tes ale­manys, fran­ce­sos, holan­de­sos, bel­gues i britànics. “Que bene­fi­cien més el muni­cipi perquè es que­den a com­prar aquí no pas com els rus­sos que acos­tu­ma­ven a mar­xar a Bar­ce­lona”, diu. El segell de Turisme Fami­liar marca la des­ti­nació en un mes “on pre­ci­sa­ment es con­cen­tren les famílies”. Unes famílies que hi fan esta­des llar­gues d'entre una set­mana i deu dies i que pre­pa­ren un setem­bre “amb bones pers­pec­ti­ves”.

LES FRASES

Qui confiava en el visitant rus ha patit força, en canvi el mercat anglès ha pujat un 10%
Santiago Garcia-Nieto
President del Gremi d'Hostaleria
Els bars i restaurants han notat una certa alegria amb un turisme familiar que gasta una mica més
Mercè López
Gerent Fundació Santa Susanna


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia