Opinió

Llum verd a la primera reforma estructural

L'escurçament dels terminis de cobrament aportarà més liquiditat als petits i mitjans empresaris, habitualment els més afectats per la restricció creditícia

El 17 de juny pas­sat el ple del Congrés dels Dipu­tats va apro­var la reforma de la llei 3/2004 de mesu­res de lluita con­tra la moro­si­tat, després d'un intens tre­ball de la Pla­ta­forma Mul­ti­sec­to­rial con­tra la Moro­si­tat (PMCM), enti­tat que aplega més de cent asso­ci­a­ci­ons empre­sa­ri­als de tot l'Estat encapçala­des per la Pimec. La reforma de la llei es pot con­si­de­rar un autèntic canvi estruc­tu­ral al país, un pas ferm i valent cap al nou model econòmic que pro­pug­nava el govern espa­nyol i que difícil­ment podia arri­bar amb la llei d'eco­no­mia sos­te­ni­ble.

La nova llei con­firma el ter­mini màxim legal de paga­ment de 60 dies entre ope­ra­dors pri­vats i de 30 dies en les transac­ci­ons amb el sec­tor públic, tot i que aquests ter­mi­nis s'asso­li­ran de manera gra­dual els dos anys vinents. En aquest con­text, la llei no admet pacte con­trari entre parts, una via habi­tual d'impo­sició dels ter­mi­nis més llargs de la gran empresa o de l'admi­nis­tració. A més, una altra nove­tat impor­tant de la llei és el còmput del ter­mini efec­tiu de paga­ment des de la data de lliu­ra­ment de la mer­ca­de­ria o d'exe­cució del ser­vei, i no des de la data d'emissió o recepció de la fac­tura.

paga­ments amb retard.

Mal­grat l'apli­cació gra­dual de la llei, tots els con­trac­tes s'hau­ran d'adap­tar en un període de tres mesos, i la situ­ació tran­sitòria dels empre­sa­ris serà sem­pre millor que l'actual. Un estudi recent de la pla­ta­forma posava en relleu uns ter­mi­nis efec­tius de paga­ment de 107 dies en el sec­tor pri­vat i de 154 dies amb l'admi­nis­tració pública. Des de la pro­mul­gació de la llei, aquests ter­mi­nis hau­ran de bai­xar de manera imme­di­ata a 85 i 55 dies, res­pec­ti­va­ment, per tal d'arri­bar a l'objec­tiu final de 60 i 30 dies el 2013. Fins i tot la cons­trucció d'obra pública, que ha rebut un tracte espe­cial a la llei, veurà reta­llats els ter­mi­nis de cobra­ment de manera sig­ni­fi­ca­tiva. Ara per ara, la mit­jana de paga­ment se situa en els 193 dies, ter­mini que arriba a 293 dies en el cas de les grans cons­truc­to­res, les quals tin­dran en la nova llei un règim tran­si­tori de 120 dies com a màxim per poder arri­bar als 60 dies gene­rals el 2013.

La llei garan­teix, per tant, la millora imme­di­ata i subs­tan­cial de les con­di­ci­ons de cobra­ment de tots els sec­tors i acti­vi­tats, cosa que injecta liqui­di­tat a les empre­ses i ree­qui­li­bra les «regles del joc» entre pro­duc­tors i dis­tribuïdors, entre grans empre­ses i pimes. Alhora, el nou text legal pre­veu un seguit de meca­nis­mes per tal de garan­tir el segui­ment i l'apli­cació efec­tius de la norma.

En pri­mer lloc, les empre­ses audi­ta­des hau­ran d'incloure els ter­mi­nis mit­jans de paga­ment a les seves memòries anu­als.

En segon terme, s'apli­carà el règim san­ci­o­na­dor pre­vist a la llei d'orde­nació del comerç mino­rista, que pot impli­car san­ci­ons de fins a 500.000 € en cas d'incom­pli­ment dels ter­mi­nis legals de paga­ment. Cal tenir en compte que en dar­rera instància les orga­nit­za­ci­ons empre­sa­ri­als esta­ran legi­ti­ma­des per denun­ciar els casos d'incom­pli­ment de la llei en nom dels seus asso­ci­ats.

moment deli­cat.

La llei 3/2004 arriba en un moment espe­ci­al­ment deli­cat per a les pimes i autònoms, amb una crisi de demanda encara ben viva, una peri­llosa acce­le­ració de la inflació, l'aug­ment ino­portú de la pressió fis­cal i la contínua sequera cre­ditícia del sis­tema finan­cer.

En relació amb aquesta con­jun­tura, l'escurçament dels ter­mi­nis de cobra­ment apor­tarà més liqui­di­tat als petits i mit­jans empre­sa­ris, que habi­tu­al­ment són els que tenen menys mar­ges i els més afec­tats per la res­tricció cre­ditícia. Es pre­veu un estalvi anual de 6.000 mili­ons d'euros en des­pe­ses finan­ce­res, quan­ti­tat supe­rior al nou pla E pre­vist per al 2010.

Els bene­fi­cis de la llei són, per tant, ben tan­gi­bles, i hau­rien de con­tri­buir a la reac­ti­vació de l'eco­no­mia. L'impacte futur sobre les empre­ses podria superar amb escreix els bene­fi­cis d'una reforma labo­ral «a mit­ges» i d'efec­tes dub­to­sos en un moment en què ja s'ha mate­ri­a­lit­zat el gros de l'ajust labo­ral. Així doncs, la modi­fi­cació de la llei 3/2004 es pot con­si­de­rar la pri­mera gran reforma estruc­tu­ral impor­tant al país des de l'inici de la crisi.

Aquesta fita ha estat pos­si­ble gràcies a l'excel·lent col·labo­ració de tots els grups par­la­men­ta­ris i a la ini­ci­a­tiva i la per­se­ve­rança de la soci­e­tat civil, ver­te­brada al vol­tant de la pla­ta­forma, que ara seguirà de ben a prop l'apli­cació pràctica de la llei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia