Economia

Teletreball i feina post-Covid

El treball en remot i la digitalització de processos, tendències que romanen

Els sindicats volen que estiguin regulades

Creixen les demandes laborals en salut, compres i tecnologia

El tele­tre­ball, la digi­ta­lit­zació i les noves tec­no­lo­gies són, des de la pandèmia, més pre­sents en el mer­cat labo­ral que abans de la irrupció de la Covid-19. Després d’un any de fre­nada i d’una atu­rada impor­tant de l’eco­no­mia mun­dial, l’ocu­pació mos­tra sig­nes de millora en els pri­mers mesos de l’any 2021, tot i que els experts pre­ve­uen que els nivells pre­vis a la crisi no s’asso­li­ran fins al 2022. Ho diuen orga­nis­mes com l’OCDE però també ho pre­ve­uen altres enti­tats com el Col·legi d’Eco­no­mis­tes de Cata­lu­nya, la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona i Foment del Tre­ball. No cal obli­dar, però, que l’any pas­sat es van arri­bar a des­truir fins a 62.000 llocs de tre­ball al con­junt de l’Estat espa­nyol i que la des­trucció no va ser més gran per l’apli­cació dels expe­di­ents tem­po­rals d’ocu­pació (ERTO), avui encara vigents.

Anna Ginès, pro­fes­sora d’Esade i direc­tora de l’Ins­ti­tut d’Estu­dis Labo­rals d’Esade, con­si­dera que “la recu­pe­ració del mer­cat labo­ral està estre­ta­ment lli­gada al ritme de vacu­nació, a l’evo­lució de sec­tors for­ta­ment afec­tats per la pandèmia, com el turisme, a la gestió dels fons euro­peus i les polítiques acti­ves d’ocu­pació i refor­mes estruc­tu­rals necessàries que es puguin desen­vo­lu­par.” En aquest sen­tit, però, sem­bla que el sec­tor turístic no està tan actiu com cal­dria espe­rar, segons dades de la pla­ta­forma Info­jobs, que des­taca, però, que hi ha altres sec­tors que mos­tren més dina­misme.

És el cas del sec­tor sani­tari i de la salut, l’únic on van créixer les deman­des de feina durant l’exer­cici (amb un incre­ment del 26%), però també del sec­tor comer­cial i de ven­des (amb els per­fils de tele­o­pe­ra­dor i repre­sen­tant comer­cial al cap­da­vant), del tec­nològic i la digi­ta­lit­zació (desen­vo­lu­pa­dors i ana­lis­tes de pro­gra­mari, entre d’altres), i de les com­pres, logística i magat­zem, que, mal­grat no incre­men­tar les deman­des en relació amb un any abans, mos­tren símpto­mes de cert dina­misme.

“L’única cate­go­ria en què van aug­men­tar les deman­des de feina va ser la de salut i sani­tat, per la forta demanda d’infer­mers i met­ges espe­ci­a­lis­tes, però la cate­go­ria més nom­brosa, amb major volum de deman­des, va ser la de comer­cial i ven­des”, explica Mónica Pérez, direc­tora de Comu­ni­cació d’Info­jobs, citant dades del 2020. “Enguany, la demanda de per­so­nal de salut ha decai­gut, mal­grat que durant els pri­mers mesos encara era alta, i ha cres­cut la petició de tele­o­pe­ra­dors i repre­sen­tants comer­ci­als, tenint en compte la neces­si­tat de les empre­ses de reac­ti­var la seva acti­vi­tat i pel fet de ser l’acti­vi­tat comer­cial la porta d’entrada per als nego­cis”, explica.

Ambdós per­fils comer­ci­als són ocu­pa­ci­ons, a més, que per­me­ten el tre­ball en remot, una tendència a l’alça. “A les empre­ses els ha agra­dat el tele­tre­ball però ara bus­quen un model híbrid, amb feina indi­vi­dual que el tre­ba­lla­dor pugui fer en remot i amb coo­pe­ració i tre­ball en equip a les ofi­ci­nes”, diu Pérez.

“El tele­tre­ball està ara bas­tant estès. L’any 2019, només el 5% dels tre­ba­lla­dors feien ser­vir aquesta moda­li­tat i, en aca­bar el 2020, el per­cen­tatge pujava ja al 18,5%”, explica Cris­tina Torre, secretària d’acció sin­di­cal de CCOO. També Núria Gil­gado, res­pon­sa­ble de política sin­di­cal de la UGT, reco­neix que les empre­ses bus­quen una fórmula mixta que com­bini tele­tre­ball i pre­sen­ci­a­li­tat i recorda que. ara més que mai, cal una regu­lació acu­rada. “No volem que les cases par­ti­cu­lars esde­vin­guin ofi­ci­nes i que el cost de la fac­tura de la llum, de l’equi­pa­ment o altres hagi de recaure en el tre­ba­lla­dor”, avisa Gil­gado. A més, recorda el dret bàsic a la des­con­nexió i reco­neix que, amb la feina des de casa, les jor­na­des s’allar­guen amb hores extres que no estan remu­ne­ra­des. Un estudi recent con­clou que el 82% dels tre­ba­lla­dors que fan tele­tre­ball res­po­nen a tru­ca­des o con­tes­ten cor­reus electrònics fora de les hores de feina.

Cris­tina Torre (CCOO) explica que els sin­di­cats tre­ba­llen per incloure, en la nego­ci­ació col·lec­tiva, que s’estudiï “quins llocs de tre­ball són sus­cep­ti­bles d’incor­po­rar hores de tele­tre­ball”, de manera con­sen­su­ada entre tre­ba­lla­dors i empre­ses. “Cal­dria fer una orde­nació neu­tra i incloure-la en els con­ve­nis sec­to­ri­als, de manera que totes les empre­ses s’hi pogues­sin aco­llir.”

LES FRASES

Les empreses busquen un model híbrid de teletreball individual i treball presencial en equip
Mónica Pérez
directora de Comunicació d’Infojobs
Caldria fer una ordenació neutra i incloure el teletreball en els convenis sectorials
Cristina Torre
secretària d’Acció Sindical de CCOO


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia