Economia

La taula de reindustrialització decideix avui els finalistes per substituir Nissan

El hub d’electromobilitat, dues empreses xineses, Silence i Punch són els projectes sobre la taula

La mesa de rein­dus­tri­a­lit­zació de Nis­san deci­dirà aquest diven­dres quins pro­jec­tes dels que hi ha sobre la taula són els fina­lis­tes per subs­ti­tuir la mul­ti­na­ci­o­nal nipona a les ins­tal·laci­ons de l’empresa a Cata­lu­nya, segons han con­fir­mat fonts conei­xe­do­res de les nego­ci­a­ci­ons a l’ACN. Els cinc pro­jec­tes que han arri­bat fins a aquesta fase de les con­ver­ses són els de dues empre­ses xine­ses que, per motius de con­fi­den­ci­a­li­tat, no han fet públic el seu interès però que tot apunta que són Great Wall Motor i Xpeng; la belga Punch; el ’hub’ d’elec­tro­mo­bi­li­tat lide­rat per la cata­lana QEV Tech­no­lo­gies; i el pro­jecte de la cata­lana Silence.

La reunió començarà a pri­mera hora del matí, a les 8.30 h, i es pre­veu que se’n comu­ni­quin els resul­tats durant la tarda. Segons fonts con­sul­ta­des per l’ACN, els mem­bres de la taula de rein­dus­tri­a­lit­zació espe­ren que es pre­sen­tin tots els pro­jec­tes defi­ni­tius durant la reunió. La intenció és lla­vors donar un ordre de pre­ferència a cadas­cun dels pro­jec­tes selec­ci­o­nats per començar a nego­ciar les con­di­ci­ons que posa­rien i que se’ls exi­gi­rien per ocu­par les ins­tal·laci­ons de Nis­san. Sobre la taula hi haurà qüesti­ons com el pro­jecte con­cret de rein­dus­tri­a­lit­zació, l’esta­bi­li­tat de l’ocu­pació, la nego­ci­ació amb Nis­san dels actius i amb els governs dels poten­ci­als ajuts públics, així com les con­trac­ta­ci­ons i con­di­ci­ons sala­ri­als que s’han de garan­tir per al per­so­nal. El mes d’octu­bre, s’haurà de pren­dre la decisió defi­ni­tiva sobre el pro­jecte o pro­jec­tes esco­llits. En prin­cipi, si el pro­jecte con­si­de­rat ’pre­fe­rent’ durant la reunió d’aquest diven­dres accepta i com­pleix totes les con­di­ci­ons que es negociïn en les pro­pe­res set­ma­nes, seria l’esco­llit. Si no, el procés segui­ria amb el pro­per de la llista, segons fonts con­sul­ta­des per l’ACN.

Els pro­jec­tes

El grup belga Punch plan­teja fabri­car 46.100 vehi­cles d’hidro­gen, elèctrics i de dièsel el 2025 a les plan­tes que Nis­san dei­xarà bui­des aquest any, i arri­bar als 75.600 el 2030. Els màxims diri­gents del grup espe­ci­a­lit­zat en dife­rents com­po­nents de l’auto­moció asse­gu­ren que la seva can­di­da­tura podria donar feina a 2.000 per­so­nes amb una inversió de 650 mili­ons d’euros en els pròxims sis anys. La xifra podria pujar als 1.000 mili­ons el 2030. El pro­jecte assu­mi­ria les tres fàbri­ques que aban­dona Nis­san i inclou­ria una nova planta de pin­tura amb una inversió de 80 mili­ons.

El hub lide­rat per la cata­lana QEV Tech­no­lo­gies, jun­ta­ment amb una desena d’empre­ses més, plan­teja inver­tir 1.000 mili­ons d’euros en cinc anys i crear 4.000 fei­nes direc­tes i 10.000 indi­rec­tes a les plan­tes que Nis­san tan­carà a finals d’any. QEV va anun­ciar una ’joint ven­ture’ amb la també cata­lana BTECH i la nord-ame­ri­cana Ronn Motor per rein­dus­tri­a­lit­zar les fàbri­ques de Zona Franca, Sant Andreu i Mont­cada. El hub apos­ta­ria pel desen­vo­lu­pa­ment de pro­duc­tes elèctrics per vehi­cles indus­tri­als i d’última milla, així com de pla­ta­for­mes elèctri­ques per busos i cami­ons petits. Cadas­cuna de les empre­ses fabri­ca­ria sota la seva pròpia marca.

L’aliança pro­mo­guda per QEV també està pen­sada per imple­men­tar una línia de fabri­cació sota llicència, amb l’objec­tiu de mul­ti­pli­car de manera expo­nen­cial el volum de pro­ducció, i per la qual ja s’han interes­sat més de deu empre­ses com Inzile, Volta, Quan­tron, His­pa­no­Suiza, Lupa, Vol­tia o EBRO.

En el cas de Silence, l’empresa cata­lana apos­ta­ria per que­dar-se només amb els ter­renys de Mont­cada i Rei­xac per cons­truir moto­ci­cle­tes i ciclo­mo­tors i “pos­si­ble­ment” també qua­dri­ci­cles elèctrics. Aquest pro­jecte, que apos­ta­ria per implan­tar un sis­tema de pro­ducció inte­gral, podria cobrir 200 llocs de tre­ball d’inici i 350, a llarg ter­mini. El CEO i fun­da­dor de Silence, Car­los Sotelo, s’ha mos­trat con­fiat que el de la seva empresa sigui un dels pro­jec­tes esco­llits en el pro­jecte de rein­dus­tri­a­lit­zació de Nis­san. “És una aposta segura, d’aquí, de casa. Crec que Silence ha de tenir un forat en la rein­dus­tri­a­lit­zació de Bar­ce­lona, de Nis­san i en defi­ni­tiva d’Espa­nya”, va asse­gu­rar a l’ACN.

Pel que fa als pro­jec­tes xine­sos, se’n conei­xen pocs detalls ofi­ci­al­ment, ja que no han fet una pre­sen­tació als mit­jans, a diferència de la resta. De fet, fonts sin­di­cals con­fir­men que fins i tot ells des­co­nei­xen els detalls del pro­jecte xinès, que encara no ha fet una pre­sen­tació for­mal a la mesa de rein­dus­tri­a­lit­zació -cosa que podria can­viar aquest diven­dres. Tot i que es parla de dos poten­ci­als inver­sors asiàtics, un d’ells sem­bla tenir més opci­ons que l’altre.

El tan­ca­ment d’una planta històrica

La mul­ti­na­ci­o­nal japo­nesa Nis­san va anun­ciar fa més d’un any que posa­ria punt final als 40 anys d’història a Cata­lu­nya perquè les ins­tal·laci­ons no eren prou com­pe­ti­ti­ves. Els sin­di­cats van denun­ciar des del pri­mer moment que l’auto­mo­bilística havia “dei­xat morir les fàbri­ques” amb la seva política d’adju­di­cació de models.

Després de mesos de vagues, els emple­ats i l’empresa van pac­tar la data del tan­ca­ment per a finals d’any, i ini­ciar un procés de rein­dus­tri­a­lit­zació que ara enceta el seu tram final. Després d’una desena de reu­ni­ons, Nis­san, el Minis­teri d’Indústria, Comerç i Turisme i el Depar­ta­ment d’Empresa i Tre­ball tenen sobre la taula cinc pro­jec­tes.

Un cop aca­bat el procés de pre­ju­bi­la­ci­ons i bai­xes incen­ti­va­des, que­da­ran al vol­tant de 1.500 tre­ba­lla­dors per rein­dus­tri­a­lit­zar a par­tir del desem­bre, quan marxa l’auto­mo­bilística japo­nesa. La mesa tri­par­tita entre les admi­nis­tra­ci­ons, Nis­san i els sin­di­cats, s’ha mar­cat octu­bre com la data d’inici de les nego­ci­a­ci­ons finals del con­tracte. Tot apunta, però, que hi haurà uns mesos d’impàs entre la marxa de Nis­san i la posada en marxa defi­ni­tiva del nou pro­jecte.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia