Economia

La Covid afecta la facturació del 57% de les grans empreses

L’increment del cost de l’energia i de les matèries primeres és actualment la principal preocupació d’aquestes companyies

Afronten l’any que ve amb optimisme i la majoria no preveuen fer més ajustaments dels que han fet

Les empreses del sector de comerç i serveis, les més afectades

El 57% de les empre­ses que fac­tu­ren més a les comar­ques giro­ni­nes han vist reduïda la seva fac­tu­ració i un terç de la plan­ti­lla i l’acti­vi­tat a l’estran­ger durant el 2020 a causa de la Covid-19. Aquesta és una de les con­clu­si­ons que s’extre­uen de l’estudi Girona 100, que es va pre­sen­tar ahir i que fan con­jun­ta­ment la con­sul­to­ria KPMG i la Uni­ver­si­tat de Girona (UdG). Aquesta reducció la van notar més les empre­ses del sec­tor de comerç i ser­veis, i menys les del sec­tor agro­a­li­men­tari.

Fins que no va arri­bar la Covid-19, les grans empre­ses giro­ni­nes tenien un ritme crei­xent en la xifra de negoci –més d’11.000 mili­ons d’euros, cosa que supo­sava un incre­ment del 5% res­pecte al 2018–, amb la indústria càrnia com a sec­tor líder –només aquest clúster va fac­tu­rar 3.249 mili­ons–, men­tre que el sec­tor d’acti­vi­tat que con­cen­trava més empre­ses era el de manu­fac­tu­res. Aquest crei­xe­ment es va veure alte­rat per la pandèmia durant el 2020 i es va obser­var per pri­mer cop una tendència a la reducció de la fac­tu­ració. Aquí des­ta­quen, sobre­tot, les del sec­tor de comerç i ser­veis –en el qual la cai­guda de fac­tu­ració ha afec­tat el 75% de les empre­ses–. Per con­tra, la indústria ali­mentària ha aguan­tat millor l’esto­cada. I en les manu­fac­tu­res, un 40% de les empre­ses del sec­tor han aug­men­tat la fac­tu­ració.

Segons expli­ca­ven ahir el soci res­pon­sa­ble de KPMG a Girona, Manel Blanco, i la res­pon­sa­ble de la Càtedra Cam­bra d’Empresa Fami­liar de la UdG, Pilar Marquès, la majo­ria de les empre­ses con­si­de­ren que la pandèmia va ser una crisi sanitària i que les seves con­seqüències han estat con­jun­tu­rals. “És una crisi sanitària, dife­rent de la que hi va haver el 2008, i també s’ha de tenir en compte que les empre­ses n’han après, d’aque­lla”, deia Blanco.

Pre­o­cu­pa­ci­ons

Així, a hores d’ara, i segons una enquesta feta a aques­tes empre­ses, la prin­ci­pal pre­o­cu­pació del 52% dels empre­sa­ris i direc­tius és l’incre­ment del cost de l’ener­gia i les matèries pri­me­res. La segueix la pre­o­cu­pació per la incer­tesa sanitària –en un 31% dels casos– i, un cop més, la falta de per­so­nal qua­li­fi­cat i la retenció de talent –pre­o­cupa el 22% dels direc­tius–. Aquest dar­rer és un pro­blema estruc­tu­ral que s’arros­sega des de fa temps. Els pre­o­cupa menys, segons l’enquesta, la dis­mi­nució de la ren­di­bi­li­tat i el des­cens de la fac­tu­ració, la incer­tesa legal o política en gene­ral, la trans­for­mació digi­tal i orga­nit­za­tiva i la crei­xent com­petència.

Tot i aquests pro­ble­mes, la majo­ria de les empre­ses, un 60%, asse­gu­ren que no faran cap tipus d’ajus­ta­ment en els pro­pers dos anys. “Cal dir que mol­tes els ajus­ta­ments ja els han fet amb la Covid”, diu Marquès. I, pel que fa a les pri­o­ri­tats, en un 48% de les empre­ses és la ren­di­bi­li­tat en pri­mer lloc, seguida per la inno­vació de pro­duc­tes o ser­veis i, en ter­cer lloc, avançar en la trans­for­mació digi­tal.

Pel que fa a la impressió de cara a l’any que ve, el 67% de les empre­ses que més fac­tu­ren a la demar­cació veuen la situ­ació amb opti­misme. Sobre­tot les del sec­tor de la indústria manu­fac­tu­rera i l’ali­mentària. No són tan opti­mis­tes les del sec­tor de comerç i ser­veis, que són les que més han patit la crisi de la Covid-19. De fet, el 2020 va ser un any en què els sec­tors van pre­sen­tar evo­lu­ci­ons diver­gents. El sec­tor de comerç i ser­veis està molt pola­rit­zat amb relació a la fac­tu­ració: en un 75% de les empre­ses, ha dis­minuït; en un 20%, ha aug­men­tat, i ben poques l’han man­tin­gut. En el cas de la indústria manu­fac­tu­rera, el 40% de les empre­ses han aug­men­tat la fac­tu­ració i la tendència de la indústria ali­mentària ha estat més aviat man­te­nir-se en els matei­xos nivells de fac­tu­ració, tot i que també bona part de les empre­ses han regis­trat dava­lla­des.

Pel que fa als punts forts, els pro­ces­sos de decisió ràpids i fle­xi­bles i la resiliència en temps difícils han estat con­si­de­rats per aques­tes empre­ses els seus punts forts en un 38% dels casos. En menor grau, tro­bem la diver­si­fi­cació de cli­ents i mer­cats (31%), la qua­li­tat del pro­ducte i la imatge de marca, així com les reser­ves empre­sa­ri­als a llarg ter­mini (29% en els dos casos), i l’agi­li­tat per imple­men­tar can­vis tec­nològics i orga­nit­za­tius (14%).

Peti­ci­ons

Per al 40% dels enques­tats, reduir la burocràcia i por­tar a terme una sim­pli­fi­cació fis­cal, així com incen­tius a la inversió (per al 34%), impos­tos més bai­xos (22%), desen­vo­lu­pa­ment d’infra­es­truc­tu­res (19%) i acords labo­rals més sen­zills i fle­xi­bles (16%), són fac­tors que impul­sa­rien l’acti­vi­tat empre­sa­rial a les comar­ques giro­ni­nes, al seu parer. En aquest punt, des­taca la des­a­pa­rició d’una de les prin­ci­pals deman­des d’altres anys –sobre­tot durant la crisi finan­cera–, que era la neces­si­tat de finançament. “Molts des­ta­quen que n’han pas­sat de pit­jors”, asse­nya­lava Pilar Marquès, amb referència a la crisi que es va viure fa deu anys.

Creixement

GM Food es continua expandint aquest 2021 per l’Estat

Una de les empreses analitzades en l’estudi és GM Food, l’antiga Miquel Alimentació, que ahir mateix va enviar un comunicat en què anunciava que continua l’estratègia d’expansió de l’àrea de supermercats franquiciats. A Catalunya ha inaugurat nou supermercats Suma, Pròxim i Spar durant el tercer trimestre, amb un total de 33 noves obertures des de principis d’any. A tot l’Estat, la companyia ha obert 22 supermercats franquiciats durant el tercer trimestre, amb 73 obertures des del gener. Els nous centres han suposat la creació de 95 llocs de treball i sumen una superfície de vendes de 4.650 m². Dels 22 establiments inaugurats al juliol, agost i setembre, sis són a les comarques de Barcelona (quatre supermercats Suma i dos Pròxim) i tres a les gironines (dos Pròxim i un Spar). Els tretze centres restants es reparteixen així: cinc Suma al País Valencià, tres a les Balears, dos a Andalusia, dos a Madrid i un de senyalitzat amb la marca Pròxim a Aragó. GM Food supera els 800 establiments franquiciats amb les ensenyes Suma, Pròxim i Spar, als quals cal afegir 2.000 detallistes independents. A més, té sis plataformes de distribució repartides per tot l’Estat i el GM Cash Gros Mercat, amb 70 centres i 22 gasolineres GMOil, i la divisió de Food Service.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia