Economia

Enoturisme

Aromes de la terra

Les Bodegues Torres promouen un Ecotour al centre de visites de l'Alt Penedès on expliquen les accions i investigacions sobre estalvi energètic i producció ecològica

Bodegues Torres vol reduir les emissions de CO2 d'un 30% els pròxims deu anys

Fa uns anys, Bode­gues Tor­res es va ado­nar que hi havia un des­fa­sa­ment entre el grau de madu­ració de la pell del raïm i de la polpa i que això afec­tava el con­tin­gut de sucres i, per tant, els aro­mes de la vinya i del vi. Aquesta situ­ació, que alguns espe­ci­a­lis­tes atri­bu­ei­xen al canvi climàtic, va ser el toc d'alerta que va empènyer la pres­ti­gi­osa bodega a ence­tar una nova línia d'inves­ti­gació sobre els can­vis de com­por­ta­ment de la vinya i les solu­ci­ons que els ela­bo­ra­dors poden apli­car per garan­tir la qua­li­tat del pro­ducte. La inves­ti­gació forma part del pres­tigiós pro­grama Deme­ter Cenit i ana­litza, en paral·lel, futu­res for­mes de con­reu i la recu­pe­ració de vari­e­tats ances­trals que resis­tei­xin millor el canvi.

Aquesta moti­vació jun­ta­ment amb l'objec­tiu de res­pec­tar la terra ha supo­sat per a l'empresa una inversió cons­tant en estalvi energètic i opti­mit­zació de recur­sos. Tor­res s'ha mar­cat l'objec­tiu d'acon­se­guir reduir d'un 30% les emis­si­ons de CO2 en els pròxims deu anys i garan­tir els aro­mes pro­pis de la terra.

Ara aquesta filo­so­fia es pot viure en directe mit­jançant unes visi­tes guia­des que Tor­res pro­mou al cen­tre de visi­tes que té a Pacs del Penedès i que s'orga­nit­zen sota el nom d'Eco­tour.

La visita comença amb una intro­ducció sobre l'ori­gen i el desen­vo­lu­pa­ment d'una de les empre­ses vitícoles més impor­tants de Cata­lu­nya, seguida d'un resum sen­so­rial de les eta­pes de la vinya. El pas­seig a peu con­du­eix el visi­tant per un jardí de vinyes on es pot apro­xi­mar a les vari­e­tats pròpies del Penedès i als tipus de con­reu de la vinya, segons les neces­si­tats i els objec­tius. En aquesta part del pas­seig, els aro­mes pro­pis de la terra acom­pa­nyen l'evo­lució de la vinya en funció de l'època de l'any.

A l'Eco­tour, Bode­gues Tor­res dóna a conèixer la política de res­pecte al medi ambi­ent que se segueix des de l'empresa.

En aquest moment, la com­pa­nyia dis­posa de 12.000 m² de pla­ques foto­vol­tai­ques fixes i uti­litza pla­ques solars per escal­far l'aigua amb la qual neteja les ampo­lles a la planta d'embo­te­lla­ment; par­ti­cipa en la pro­moció d'un parc eòlic per gene­rar 2,8 MW d'ener­gia (que equi­va­len al 60% del con­sum del celler) i té un llac arti­fi­cial on recull l'aigua de pluja que després trac­tarà a la planta de depu­ració de què dis­posa. Tor­res ha ins­tal·lat sis­te­mes d'irri­gació intel·ligents ade­quats a les neces­si­tats de la vinya i ha optat per enjar­di­nar els seus cen­tres amb plan­tes de bai­xes neces­si­tats hídri­ques. Una de les curi­o­si­tats amb la qual es tro­barà el visi­tant és un jardí que recorda les dunes de sorra blanca d'algu­nes plat­ges medi­terrànies. Aquest jardí pecu­liar ser­veix per sal­var el celler que hi ha soter­rat de l'escal­fa­ment pro­vo­cat per les radi­a­ci­ons solars. El color blanc de la sorra fa rebo­tar la llum del sol i per­met reduir l'ús d'ener­gia per garan­tir la refri­ge­ració del celler.

Totes aques­tes mesu­res suma­des a la incor­po­ració de vehi­cles híbrids per als repre­sen­tants de l'empresa i la reducció d'un 17% del gra­matge de les ampo­lles de vidre es con­ver­tei­xen en grans ges­tos quan es té en compte el volum de l'empresa, que té una plan­ti­lla de més de 1.200 tre­ba­lla­dors i durant el 2009 va fac­tu­rar més de 184 mili­ons d'euros.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.