Economia

El coll d’Ares, bloquejat pels ramaders ripollesos

Compten amb l’ajuda de pagesos de la Catalunya del Nord

Més d’una cin­quan­tena de rama­ders han tallat la C-38, al coll d’Ares, que és la via que comu­nica el Ripollès amb el Valles­pir i la Cata­lu­nya del Nord. Segons informa l’Agència Cata­lana de Notícies, el tall ha començat a les deu del matí i els rama­ders pre­ve­uen allar­gar-lo fins les dotze de la nit d’aquest dime­cres. La pro­testa compta amb el suport d’un grup de rama­ders del Valles­pir. És el cas del Sebastià, de Prats de Molló, qui ha expli­cat que la seva intenció és donar suport a una pro­testa que, diu, és “con­junta”.

De fet, page­sos de les dues ban­des han sig­nat con­jun­ta­ment un mani­fest amb una desena de rei­vin­di­ca­ci­ons. “Tenim pro­blemàtiques molt simi­lars”, explica Moret, qui lamenta “la cri­mi­na­lit­zació” que pateix el sec­tor. “N’estem farts”, ha subrat­llat.

La pro­testa compta amb pan­car­tes del movi­ment Revolta Pagesa i del Sin­di­cat Agrícola del Valles­pir que encapçalen el tall amb dos trac­tors a cada cos­tat. I al dar­rere, una pila de pins cre­mant pro­ce­dents de la mateixa zona, al marge de la vin­tena de trac­tors que s’hi han con­cen­trat en hora punta.

La greu crisi que pateix el sec­tor “és la mateixa” a banda i banda, expli­quen els assis­tents, que subrat­llen que segui­ran mobi­lit­zats “com a mínim” fins demà a les dotze de la nit per exi­gir can­vis a l’admi­nis­tració. “Hem unit for­ces”, afirma un dels rama­ders Joan Moret, que explica que aquest és un punt estratègic perquè, quan es talla l’AP-7 amb França molts trans­por­tis­tes aga­fen aquesta via alter­na­tiva per inten­tar con­ti­nuar la ruta en direcció a Cata­lu­nya.

Mal­grat tot, aquest matí han que­dat atra­pats cinc cami­ons i fur­go­ne­tes i alguns d’ells han optat per girar cua. Un trans­por­tista ha expli­cat a l’ACN que no ha pogut arri­bar fins a Cam­pro­don pas­sant pel coll d’Ares, però s’ha soli­da­rit­zat amb la causa. “Hau­rem d’espe­rar”, ha dit. El tall només afecta els vehi­cles de gran tonatge i trans­por­tis­tes, però als veïns, ciclis­tes i moto­ris­tes, que els dei­xen seguir el camí.

Els mani­fes­tants venen pre­pa­rats. Han mun­tat un ’food truck’ per poder pro­veir-se i venen equi­pats per pas­sar la nit. “Si hem de dor­mir al trac­tor, ho farem”, ha dit Moret. D’altres, en canvi, dei­xa­ran tem­po­ral­ment el tall per donar de men­jar al bes­tiar i després tor­na­ran. Així ho explica Sebastià del Valles­pir. “Hem de bai­xar a la nit perquè hi ha feina al mas, però tor­na­rem a pujar demà”. Explica que s’han sumat a la mobi­lit­zació “per soli­da­ri­tat” i perquè volen sumar esforços en aquesta lluita.

Aquest mig­dia han lle­git el mani­fest con­junt amb rama­ders del Ripollès i del Valles­pir i després han fet sonar esque­lles. “Són deu punts, comuns a tot Europa, i sobre­tot pen­sant en els page­sos d’alta mun­ta­nya”, deta­lla Moret. La burocràcia, la sequera i l’entrada de pro­duc­tes de fora són algu­nes de les prin­ci­pals quei­xes, tal com venen rei­vin­di­cant aquests últims dies. “Avui és un dia històric”, ha afir­mat un dels page­sos que ha lle­git el mani­fest.

“Espe­rem que Brus­sel·les obri els ulls, deixi de cri­mi­na­lit­zar el sec­tor i deixi de posar pals a les rodes”, ha reblat Moret.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia