Economia

L’empresa que ven la fruita que acabava a la brossa per “lletja”

Dos amics van crear Talkual per ajudar els pagesos a comercialitzar producte fresc que les grans superfícies no compraven

Des de Bellpuig distribueixen cistelles de fruita i verdura de temporada a més de 8.500 clients, entre ells empreses

Anualment, l’empresa factura uns 1,5 milions anuals i vol créixer internacionalitzant-se

Talkual és una empresa emer­gent dedi­cada a la venda de fruita i ver­dura que no com­pleix els estàndards estètics de comer­ci­a­lit­zació habi­tu­als.

Marc Ibós i Oriol Aldomà la van enge­gar des d’un raco­net de la nau on la família de Marc té una empresa de peres i pomes. Amb un ordi­na­dor, unes quan­tes capses i un web rudi­men­tari, els dos joves van arren­car una com­pa­nyia que aspira a posar el seu gra de sorra con­tra el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari que es genera quan pro­duc­tes fres­cos són des­car­tats per la seva apa­rença tot i man­te­nir la qua­li­tat idònia.

Marc Ibós, fill de pagès a Bell­puig (Urgell), va créixer veient com una part de la pro­ducció agrícola era des­car­tada per motius estètics. Els requi­sits visu­als que impo­sen grans superfícies i dis­tribuïdors sovint dei­xen fora del mer­cat pro­duc­tes que, tot i ser aptes per al con­sum, no com­plei­xen l’aspecte “per­fecte” que es reque­reix.

En una de les visi­tes que li va fer el seu amic Oriol Aldomà, men­tre Marc Ibós apar­tava frui­tes, el va fer refle­xi­o­nar sobre el valor d’aquells fruits que que­da­ven fora. Així que, després d’unes quan­tes visi­tes i unes quan­tes con­ver­ses entre els dos amics, a poc a poc van anar donant forma a una idea: donar el valor que es mereix a ali­ments fres­cos que fins ales­ho­res es mal­ve­nien o aca­ba­ven a la brossa. El pro­jecte evi­tava mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari i aju­dava els page­sos a comer­ci­a­lit­zar part de la pro­ducció que aca­bava en pèrdues. A poc a poc, van anar estu­di­ant la seva idea i van des­co­brir que no hi havia cap empresa a l’Estat que fes el que ells aspi­ra­ven a crear, però sí que en van tro­bar als Estats Untis. Després d’unes set­ma­nes van deci­dir crear Talkual, amb una inversió ini­cial de tot just 3.000 euros, la nau fami­liar de Marc Ibós com a pri­mer cen­tre logístic i ells i altres amics com a enva­sa­dors.

Talkual es basa en un sis­tema de subs­cripció, en què els cli­ents reben cai­xes de fruita i ver­dura de 7, 10 o 15 kg, que es poden pro­gra­mar per a entrega set­ma­nal o quin­ze­nal. Aques­tes cai­xes inclo­uen pro­duc­tes amb petits defec­tes estètics però de qua­li­tat intacta.

La pro­posta ha cap­tat una base de cli­ents com­posta per uns 8.500 subs­crip­tors, que reben el pro­ducte direc­ta­ment a domi­cili.

Talkual va començar pro­veint-se de page­sos que conei­xia la família de Marc Ibós, i a poc a poc ha anat ampli­ant ter­ri­to­ris. Ara per ara tre­ba­lla amb mig cen­te­nar de pro­duc­tors anu­al­ment, la majo­ria de Lleida i altres zones agrícoles de Cata­lu­nya, Anda­lu­sia, el País Valencià i Múrcia. “La relació amb els pro­duc­tors es basa en la fle­xi­bi­li­tat: Talkual adqui­reix els pro­duc­tes que esti­guin dis­po­ni­bles segons la tem­po­rada i les neces­si­tats dels agri­cul­tors, a par­tir d’un model de col·labo­ració”, explica Marc Ibós, qui hi afe­geix que el fet de conèixer bé el món de la page­sia els ha faci­li­tat tot el procés de cap­tació de proveïdors. “Tot i això, encara hem de fer molta peda­go­gia perquè no rebut­gin pro­ducte que no té bon aspecte, hi ha molta inèrcia en aquesta clas­si­fi­cació per qüesti­ons pura­ment estètiques.”

El pro­jecte va acon­se­guir con­so­li­dar-se en un moment espe­ci­al­ment pro­pici: la pandèmia. Els mesos de con­fi­na­ment van impul­sar la demanda de ser­veis de dis­tri­bució a domi­cili, així com la sen­si­bi­li­tat vers la sos­te­ni­bi­li­tat i la reducció de resi­dus. “No tot van ser faci­li­tats, van ser uns temps en què hi havia col·lapse logístic i a nosal­tres ens pena­lit­zava el fet de ser un pro­ducte fresc que té una dura­bi­li­tat curta”, explica Oriol Aldomà.

Sense bus­car-ho, Talkual va acon­se­guir posi­ci­o­nar-se a través de cam­pa­nyes a les xar­xes soci­als i cre­a­dors de con­tin­gut que van donar visi­bi­li­tat a la seva pro­posta.

Actu­al­ment, l’empresa fac­tura uns 1,5 mili­ons d’euros anu­als, fruit d’una aposta per l’expansió pro­gres­siva del pro­jecte en els seus pri­mers anys de vida.

“La sos­te­ni­bi­li­tat, que és un eix cen­tral de la nos­tra pro­posta, ens ha obert les por­tes a ampliar la base de subs­crip­tors i ofe­rir els ser­veis també a empre­ses, que volen cui­dar els seus emple­ats i alhora empren­dre mesu­res que millo­ren el nos­tre entorn”, diu Oriol Aldomà.

Talkual pre­veu fer una incursió en el mer­cat inter­na­ci­o­nal, espe­ci­al­ment a Europa, i a més a més volen ampliar el tipus de pro­duc­tes que incor­po­ren a les seves cis­te­lles. “Ampli­a­rem la car­tera de pro­duc­tes amb d’altres com ara fruita seca, que és més dura­dora.”

L’empresa ja no és l’única que tre­ba­lla en aquest sec­tor, però la fle­xi­bi­li­tat en la col·labo­ració amb pro­duc­tors l’han con­ver­tit en un actor des­ta­cat dins del mer­cat de la dis­tri­bució de pro­duc­tes fres­cos.

La idea
Oriol Aldomà, mentre assaboria una de les pomes dels camps del seu amic Marc Ibós que no podien ser comercialitzades, es va adonar de tot el món que se’ls obria al davant. Aquells productes frescos rebutjats per una qüestió d’aspecte havien de tenir una sortida comercial.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia