Economia

Nissan al·lega un elevat absentisme i un alt cost salarial per justificar l'ERO

Els alts índexs d'absen­tisme de la planta de Nis­san a Bar­ce­lona i els ele­vats cos­tos sala­ri­als, situ­ats "per damunt del mer­cat", són dos dels fac­tors interns amb què la com­pa­nyia jus­ti­fica la pre­sen­tació de l'expe­di­ent de regu­lació d'ocu­pació (ERO) per aco­mi­a­dar 1.680 tre­ba­lla­dors.

La mul­ti­na­ci­o­nal nipona va pre­sen­tar ahir davant el depar­ta­ment de Tre­ball de la Gene­ra­li­tat la memòria expli­ca­tiva de l'ERO, en què deta­lla les cau­ses "orga­nit­za­ti­ves i pro­duc­ti­ves" d'aquest pla, "l'única mesura vàlida", adver­teix, per garan­tir la con­tinuïtat de l'acti­vi­tat a la planta de Bar­ce­lona.

Si no s'aplica aquesta dràstica reta­llada de plan­ti­lla, asse­nyala l'empresa, "la situ­ació s'anirà agreu­jant", amb el "risc de "no con­tinuïtat de l'acti­vi­tat el 2012, com a con­seqüència de la fina­lit­zació del cicle de vida dels models" que es fabri­quen en aques­tes ins­tal·laci­ons, i que són la fur­go­neta Pri­mas­tar i els tot ter­renys Navara i Path­fin­der.

En la memòria expli­ca­tiva, Nis­san exposa els nom­bro­sos fac­tors interns que por­ten a pre­sen­tar l'ERO, entre els quals des­ta­quen la "nul·la fle­xi­bi­li­tat" de la planta, ja que "no hi ha tre­ba­lla­dors tem­po­rals", els ele­vats índexs d'absen­tisme i uns cos­tos sala­ri­als supe­ri­ors a la resta del sec­tor.

Segons explica el docu­ment, l'absen­tisme de Nis­san Motor Ibèrica va arri­bar a asso­lir en el pri­mer tri­mes­tre de 2008 el 7,85%, un dels més ele­vats en com­pa­ració dels seus com­pe­ti­dors, tant interns com externs.

"Nis­san pre­senta nivells d'absen­tisme per damunt dels habi­tu­als en una planta de pro­ducció", indica la com­pa­nyia, que pre­cisa que aquesta taxa és espe­ci­al­ment ele­vada en el cas de la mà d'obra directa, que el mes d'agost pas­sat es va situar en el 9,54%.

La mul­ti­na­ci­o­nal nipona al·ludeix també als cos­tos labo­rals per per­sona com una de les bar­re­res que troba per ser com­pe­ti­tiva.

En aquest sen­tit, afirma que és la com­pa­nyia amb majors cos­tos labo­rals per per­sona d'entre tots els fabri­cants ins­tal·lats a l'Estat espa­nyol, ja que va arri­bar als 29.417 euros per tre­ba­lla­dor al juny de 2008.

En el rànquing, el segui­rien Ford Espa­nya, amb 26.350 euros per tre­ba­lla­dor, Seat (25.141 euros), Renault (24.612) i Gene­ral Motors (24.066).

"S'evi­den­cia així l'ele­vat cost exis­tent per a la com­pa­nyia a l'hora de man­te­nir la seva actual plan­ti­lla. Aquesta cir­cumstància, posada en relació amb la cai­guda de ven­des i el canvi de pre­ferències dels con­su­mi­dors, deter­mina la pèrdua de com­pe­ti­ti­vi­tat de Nis­san a mitjà ter­mini", subrat­lla la firma.

L'acu­mu­lació d'un estoc d'automòbils "molt supe­rior a les neces­si­tats de la demanda" i la superació del punt àlgid de la vida dels models fabri­cats a Bar­ce­lona són altres dels fac­tors interns que han agreu­jat la situ­ació de Nis­san.

A aques­tes cau­ses, a més, cal afe­gir-hi les tipus macro­e­conòmic, com ara l'enca­ri­ment de les matèries pri­me­res, la recessió o el canvi de pre­ferències dels con­su­mi­dors, que han por­tat Nis­san a pre­sen­tar un ERO per aco­mi­a­dar 1.680 per­so­nes: 1.288 el desem­bre vinent i la resta (392), al setem­bre de 2009.

La "super­vivència" de les plan­tes de Bar­ce­lona, asse­gura Nis­san, depèn de l'apli­cació d'aquesta mesura.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.