Economia

Gestionar l’emergència

Els experts demanen relativitzar el creixement per actuar contra l’emergència climàtica

Tots coincideixen que cal una nova manera de produir per tendir a la neutralitat en emissions

El PNIEC vol mobilitzar 308.000 milions per transformar el model econòmic
El mercat d’emissions de carboni de la UE podria animar altres estats a unir-s’hi
Els costos continuaran creixent mentre hi hagi emissions positives de gasos d’efecte hivernacle
L’aliment ha de passar, com en el cas de l’educació i la salut, de bé de consum a bé comú
Cal explorar nous contractes socials per distribuir els riscos del canvi climàtic
Els agents socials veuen la transició ecològica com una oportunitat de més benestar

Fenòmens com la devas­tació que es va viure al País Valencià, a causa d’un feno­men mete­o­rològic que res­pon a un desa­jus­ta­ment del clima, com la sequera per­sis­tent que ja ha trans­for­mat la nos­tra relació amb l’aigua, ens duen un cop més a rumiar sobre quins han de ser els can­vis que cal ope­rar en les polítiques econòmiques per tran­si­tar cap a la reducció de les emis­si­ons de gasos d’efecte hiver­na­cle i cap a l’adap­tació a un nou entorn, alte­rat inte­gral­ment per l’aug­ment de la tem­pe­ra­tura. Afron­tar els pro­ble­mes que ens plan­teja aquest “hiperob­jecte” ano­me­nat canvi climàtic, tot dei­xant de banda el deler per engrei­xar el PIB, ens ha de dur a tre­ba­llar sobre l’eix de la des­car­bo­nit­zació i inci­dir en el ter­ri­tori amb nous models de gover­nança, així com repen­sar el nos­tre model agrícola, entre altres assig­na­tu­res d’enver­ga­dura sem­blant.

Cal fer avi­nent que, quan par­lem de miti­gar el canvi climàtic, estem par­lant d’un esforç bàsica­ment econòmic. Una dada prou eloqüent: el Plan Naci­o­nal Inte­grado de Ener­gia y Clima (PNIEC) de l’Estat espa­nyol, dis­se­nyat per com­plir amb l’Acord de París sobre canvi climàtic, pre­veu, per trans­for­mar el model econòmic, mobi­lit­zar 308.000 mili­ons d’euros en diver­sos seg­ments, com ener­gies reno­va­bles (37%), eficiència energètica (28%), xar­xes (17%) i elec­tri­fi­cació (17%). El més sig­ni­fi­ca­tiu és que el 82% d’aquest capi­tal l’haurà d’apor­tar el sec­tor pri­vat i la resta, l’Estat, auxi­liat pels fons Next Gene­ra­tion. Hom cal­cula que aquesta inter­venció podria supo­sar una apor­tació al PIB el 2030 de 44.000 mili­ons d’euros més, amb l’estalvi de 86.000 mili­ons d’euros en com­pra d’ener­gia primària exte­rior, a més de crear, d’aquí a l’any 2030, 560.000 llocs de tre­ball. Un pla ambiciós, sem­blant al d’altres estats, però que per reei­xir neces­sita que canviï la manera de pro­duir.

I per pro­duir d’una altra manera, pot­ser caldrà superar l’obsessió pel crei­xe­ment, el para­digma PIB, com sug­ge­reix l’eco­no­mista Jeroen van den Bergh, de l’Ins­ti­tut de Ciència i Tec­no­lo­gia Ambi­en­tals (ICTA) de la UAB. En unes jor­na­des sobre model econòmic i emergència climàtica, orga­nit­za­des per Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya, Fun­dació Fòrum Ambi­en­tal i Camins.cat, situ­ava el debat actual sobre cap a on ha de menar la política econòmica, ara que encara no es des­a­co­bla el PIB amb el crei­xe­ment d’emis­si­ons de CO2 a escala mun­dial, al vol­tant de tres punts de vista: “Tenim els par­ti­da­ris del crei­xe­ment verd, més opti­mis­tes, opo­sats als que dema­nen un decrei­xe­ment, més pes­si­mis­tes. Però hi ha una ter­cera via, l’acrei­xe­ment, que no és dogmàtica ni ideològica com les altres dues, i que demana un rela­xa­ment sobre la idea de crei­xe­ment, ser-hi indi­fe­rents, per esvair així resistències a polítiques ambi­en­tals que puguin afec­tar el crei­xe­ment. L’acrei­xe­ment seria una lògica en què el PIB ja no apa­reix com un indi­ca­dor de benes­tar social.” Ban­de­jar el PIB com a indi­ca­dor abso­lut per­me­tria, dins d’aquesta tendència del nou pen­sa­ment econòmic, “cen­trar-se en pro­ble­mes con­crets i ampliar l’espai de cerca del progrés, ja que eli­mi­naríem la res­tricció de créixer sem­pre i incon­di­ci­o­nal­ment”.

Tot par­tint que el clima és un bé públic, i, per tant, també ho són les solu­ci­ons al canvi climàtic, “és clar que les acci­ons voluntàries, indi­vi­du­als, són insu­fi­ci­ents; calen acci­ons col·lec­ti­ves que exi­gei­xin polítiques públi­ques. Així doncs, el com­por­ta­ment de vot és més impor­tant que el com­por­ta­ment de con­sum”. Aquest prin­cipi també ser­vi­ria per a l’escala glo­bal: “L’acció uni­la­te­ral és massa feble per resol­dre el canvi climàtic, per la qual cosa cal arri­bar a una har­mo­nit­zació inter­na­ci­o­nal, tot començant amb un club climàtic dels països més ambi­ci­o­sos, com la UE amb el seu mer­cat d’emis­si­ons, que podria esti­mu­lar altres països a unir-se a aquest mer­cat.” Van den Bergh és un ferm defen­sor del mer­cat de car­boni, en con­tra de la via de l’impost. Al seu parer, hi ha prou avan­tat­ges: “El sos­tre d’emis­si­ons que es fixa per a un horitzó deter­mi­nat garan­teix l’eficàcia, fins i tot en situ­a­ci­ons d’efecte rebot, quan l’aba­ra­ti­ment del cost de l’ener­gia es tra­du­eix en una demanda més gran, i no es pro­du­eix estalvi.” L’eco­no­mista de l’ICTA també creu que en el mer­cat d’emis­si­ons es poden acon­se­guir fàcil­ment preus alts per al car­boni i obre la porta a crear mer­cats de car­boni per a edi­fi­cis i el trans­port.

És difícil per a un eco­no­mista quan­ti­fi­car l’impacte econòmic del canvi climàtic, com explica Mar Reguant, inves­ti­ga­dora Icrea de l’Ins­ti­tut d’Anàlisi Econòmica (IAE-CSIC), perquè són diver­ses les seves expres­si­ons: “Mor­ta­li­tat per calor extrema, incre­ment del nivell del mar, sequera i inun­da­ci­ons, grans migra­ci­ons. Pèrdua de pro­duc­ti­vi­tat agro­ra­ma­dera, de pro­duc­ti­vi­tat labo­ral, d’eco­sis­te­mes, etc.” Amb tot, per tal que els actors econòmics es pren­guin seri­o­sa­ment la con­veniència de posar en fun­ci­o­na­ment polítiques de miti­gació del canvi climàtic, “i com­plir amb el seu deute fidu­ci­ari”, cal xifrar-ho d’alguna manera, i als Estats Units l’admi­nis­tració fede­ral ja ha posat un valor de referència a les emis­si­ons, de 185 dòlars (175,5 euros) per tona, esti­mació que con­trasta amb els 81,49 euros per tona en el mer­cat d’emis­si­ons de la UE. “Aquesta xifra con­vin­dria aga­far-la seri­o­sa­ment, perquè així ja no faríem ser­vir els cot­xes de ben­zina, con­su­miríem molt poc gas natu­ral, volar seria caríssim... De fet, si poséssim aquest valor de 175,5 dòlars la tona com a preu de la crema de com­bus­ti­bles fòssils, ens ado­naríem que estem sub­si­di­ant unes fonts energètiques que supo­sen un cost equi­va­lent al 3% del PIB en ter­mes de canvi climàtic.” I és que és peremp­tori asso­lir la neu­tra­li­tat en emis­si­ons: “El que fa dife­rent el canvi climàtic res­pecte a les con­ges­ti­ons a la car­re­tera o la con­ta­mi­nació d’un riu, en què reduir el trànsit i els abo­ca­ments fa més petit el pro­blema, és que fer una mica menys no empe­ti­teix el pro­blema, només fa que empit­jori més a poc a poc. Hem d’anar a zero, i molt de pressa, can­viar radi­cal­ment, perquè els cos­tos con­ti­nu­a­ran crei­xent men­tre hi hagi emis­si­ons posi­ti­ves de gasos d’efecte hiver­na­cle [vegeu gràfic].”

La recerca de Reguant inci­deix espe­ci­al­ment en les ener­gies alter­na­ti­ves, i creu que una bona notícia que cal cele­brar és que “final­ment les ener­gies reno­va­bles són econòmiques, i això vol dir que fins i tot en països amb un accés fàcil al carbó i al petroli, poden allot­jar en el seu mix energètic un bon per­cen­tatge d’eòlica o solar”. En el cas de Cata­lu­nya i Espa­nya, “tot i estar molt afec­tats pel canvi climàtic, tenim molt bon sol, així que les reno­va­bles poden ser una opor­tu­ni­tat, perquè no es poden des­lo­ca­lit­zar; val a dir que, fins ara, a Cata­lu­nya no l’hem apro­fi­tada gaire, aquesta via”.

Les ten­si­ons que pro­vo­quen els gasos d’efecte climàtic pot­ser es fan més evi­dents a les zones rurals, sovint situ­a­des en una situ­ació de des­a­van­tatge res­pecte a la gran metròpoli, vícti­mes del bui­datge demogràfic i d’un dèficit d’infra­es­truc­tu­res crònic. Andreu Ulied, soci direc­tor de Mcrit, con­sul­tora de pla­ni­fi­cació urbanística i d’infra­es­truc­tu­res, ens per­met entre­llu­car algu­nes coses, des de la seva experiència en un pro­jecte a l’Amazònia, encàrrec del Banc Mun­dial. “Estem fent un pla d’infra­es­truc­tu­res físiques i digi­tals, que es basa en hubs. Es tracta de col·locar en llocs on hi ha acti­vi­tats de bio­e­co­no­mia interes­sants un hub, és a dir, un sis­tema de pla­ques solars, que no neces­siti xarxa, que direc­ta­ment cap­turi del sol; ante­nes per cap­tar senyals de satèl·lit i un sis­tema de drons per fer logística de distàncies cur­tes, i fer-los ope­ra­tius en ports flu­vi­als, en rius que tin­guin prou nave­ga­bi­li­tat. I si el hub el fem encara més intel·ligent, també podem tenir sen­sors per moni­to­rar els nivells de l’aigua del riu, la tem­pe­ra­tura i la mete­o­ro­lo­gia en gene­ral. A més a més, es poden vin­cu­lar les acti­vi­tats d’aquest hub amb d’altres.” I hi afe­geix que és un procés de trans­for­mació de l’Amazònia sos­te­ni­ble, que no duu a la des­fo­res­tació i està molt vin­cu­lat a les comu­ni­tats locals que pro­du­ei­xen deter­mi­nats pro­duc­tes: “És l’exem­ple de com es pot fer una infra­es­truc­tura avançada en un lloc, des d’un punt de vista econòmic, emer­gent, és a dir, que té pro­ble­mes de créixer.” Diríem que és un model per­fec­ta­ment tras­lla­da­ble a altres lati­tuds.

Cata­lu­nya és un ter­ri­tori prou hete­ro­geni, amb una diver­si­tat ter­ri­to­rial que com­porta que, men­tre que un 80% de la població viu en muni­ci­pis de més de 10.000 habi­tants, el 80% dels muni­ci­pis no arri­ben als 5.000 habi­tants. Aquesta cir­cumstància com­porta que, a l’hora de dis­tri­buir els ris­cos que pre­senta el canvi climàtic, no sigui sen­zill arri­bar a solu­ci­ons equi­ta­ti­ves. Pere Tor­res, con­se­ller de l’Ins­ti­tut Cerdà, que ocupa diver­sos càrrecs a la Gene­ra­li­tat, com el de direc­tor gene­ral de Pla­ni­fi­cació del Depar­ta­ment de Medi Ambi­ent i el de secre­tari de Pla­ni­fi­cació Ter­ri­to­rial al Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, creu que és fona­men­tal “explo­rar nous con­trac­tes soci­als, cons­truir con­sen­sos”. En aquests con­sen­sos, diu, hi han de par­ti­ci­par les admi­nis­tra­ci­ons, les empre­ses i la soci­e­tat civil per ana­lit­zar “quins són els ris­cos, qui­nes són les exter­na­li­tats, quins són els bene­fi­cis d’una deter­mi­nada actu­ació i, a més, par­ti­ci­par en el con­trol d’aque­lla solució”. La seva experiència ha cons­ta­tat que amb la pla­ni­fi­cació i la regu­lació no n’hi ha prou, com ha que­dat demos­trat amb l’acci­den­tada pla­ni­fi­cació de les ener­gies reno­va­bles a Cata­lu­nya. L’experiència acu­mu­lada per Tor­res li per­met alliçonar sobre un cas de pacte social a l’entorn d’un pro­blema ambi­en­tal, l’acu­rada gestió de l’aigua, que ha reei­xit. “El Pacte del Ter ha posat d’acord admi­nis­tra­ci­ons, regants, grups eco­lo­gis­tes i empre­ses sobre el fet que no pot ser que hi hagi una trans­ferència de tanta aigua a la metròpoli de Bar­ce­lona. S’ha de resol­dre, sense dei­xar sense aigua Bar­ce­lona, però esta­blint uns acords en què, sense posar en risc el proveïment de la regió metro­po­li­tana de Bar­ce­lona, es per­meti recu­pe­rar aigua per als usos locals, però també per a la pro­tecció de la bio­di­ver­si­tat. Això és un con­tracte social.”

Com no es cansa de repe­tir el científic climàtic Johan Rockström, entre les polítiques econòmiques cab­dals en aquests temps d’emergència climàtica, hi ha la trans­for­mació del sis­tema ali­men­tari, con­si­de­rat la pri­mera causa de superació dels límits pla­ne­ta­ris, res­pon­sa­ble d’entre el 25% i el 30% dels GEH, a més de ser el gran con­su­mi­dor d’aigua dolça, ja que l’agri­cul­tura absor­beix fins al 70% de les extrac­ci­ons d’aigua en rius, llacs i aigües sub­terrànies.

Anna Pallí, cap de l’ofi­cina de Vigilància Tec­nològica de l’Ins­ti­tut de Recerca i Tec­no­lo­gia Agro­a­li­men­ta­ris (IRTA), també creu que “és urgent una trans­for­mació radi­cal del sis­tema ali­men­tari glo­bal, i hi ha tres vies d’inno­vació per retor­nar els sis­te­mes ali­men­ta­ris als límits del pla­neta: reduir el mal­ba­ra­ta­ment ali­men­tari, en què tenim un poten­cial de millora d’entre un 6% i un 16%; ecoin­no­var en agro­sis­te­mes, amb un 3%-30% de millora, i un canvi de die­tes, per pas­sar a ali­ments menys inten­sius ambi­en­tal­ment, amb un 5%-22% de millora”. Pallí, d’acord amb els nous cor­rents ambi­en­ta­lis­tes, creu que “l’ali­ment, en comp­tes d’un bé de con­sum, l’hem de con­si­de­rar, com ja va pas­sar amb l’edu­cació i la salut a prin­ci­pis del segle XX, un bé comú”. En aquest sen­tit, creu que “la sos­te­ni­bi­li­tat ja no és sufi­ci­ent, i neces­si­tem cul­tu­res rege­ne­ra­ti­ves”. En el camp de l’agri­cul­tura, cita solu­ci­ons d’agro­e­co­lo­gia com cober­tes vege­tals, ban­des flo­rals, adobs verds, rota­ci­ons de cul­tius i la mini­mit­zació del tre­ball en el sòl, entre altres mesu­res.

En l’adap­tació del model econòmic a la nova rea­li­tat que imposa l’emergència climàtica, en la pri­mera línia hi ha tre­ba­lla­dors i empre­sa­ris.

El sin­di­ca­lisme, des de la COP de Copen­ha­guen del 2009, ha assu­mit la neces­si­tat de menar cap a una tran­sició justa a un altre model pro­duc­tiu, més sos­te­ni­ble. Cris­tina Torre, secretària d’Acció Sin­di­cal i Tran­si­ci­ons Jus­tes de CCOO, indica que “els tre­ba­lla­dors i tre­ba­lla­do­res no poden ser agents pas­sius; a més de tenir el conei­xe­ment sobre l’emergència climàtica, han de lide­rar el canvi de model pro­duc­tiu”. Torre creu que polítiques d’adap­tació són evi­dent­ment necessàries, com ara els can­vis en regu­lació labo­ral per con­ce­dir per­mi­sos espe­ci­als en casos d’emergència climàtica, però cal impul­sar així mateix polítiques de gran trans­for­mació. Per Torre, més impor­tant que defen­sar argu­ments ètics com la res­pon­sa­bi­li­tat davant gene­ra­ci­ons futu­res, o argu­ments eco­no­mi­cis­tes al vol­tant de l’enorme cost que suposa la inacció, és “gene­rar l’espe­rança que aquesta tran­sició ecològica és una opor­tu­ni­tat de més benes­tar per a la soci­e­tat”. Al seu parer, les polítiques que s’imple­men­tin han de ser esta­bles, amb objec­tius mesu­ra­bles. Creu que la majo­ria social ha de veure els bene­fi­cis d’aquesta trans­for­mació i, tot apel·lant a l’informe Draghi, parla de mesu­res com ara tras­lla­dar els bene­fi­cis de la des­car­bo­nit­zació a les fac­tu­res dels usu­a­ris finals d’ener­gia. “Això és un mis­satge perquè la majo­ria social vegi que hi ha bene­fici. Si no és així, tin­drem un pro­blema de resistències. En aquest sen­tit, els agents soci­als tenim una res­pon­sa­bi­li­tat d’inter­me­di­ació.”

I com entoma l’empresa la sos­te­ni­bi­li­tat? Mireia Cam­many, vice­pre­si­denta de Pimec i pre­si­denta d’Epi­dor, empresa de sub­mi­nis­tra­ments indus­tri­als, vol acla­rir que cada sec­tor d’acti­vi­tat l’afronta de manera dife­rent, amb el benentès que “la pime té un marge de capa­ci­tat d’acció amb relació a l’emergència climàtica rela­ti­va­ment just. “Nosal­tres, com a agent econòmic, els volem donar eines que els faci­li­tin incor­po­rar-se a la des­car­bo­nit­zació”, hi afe­geix.

Però cal remar­car que la casuística és prou àmplia. “Jo estic en el sec­tor genuïnament indus­trial i puc dir que el 70% de la meva pet­jada ecològica ve dels meus proveïdors, així que la des­car­bo­nit­zació o la faig amb ells o no la puc fer.” Per tal de dotar d’eines les empre­ses, Pimec ha llançat recent­ment una cal­cu­la­dora de pet­jada de car­boni pen­sada per a micro­em­pre­ses i per­so­nes autònomes que, a més de fer el càlcul d’emis­si­ons de l’acti­vi­tat, ofe­reix un pla de reducció. La patro­nal també ofe­reix a les empre­ses altres ser­veis, com dis­se­nyar plans de com­pen­sació. En el camp de l’ener­gia, Pimec també ha obert diver­ses ofi­ci­nes de tran­sició energètica per aju­dar tant micro­em­pre­ses i mit­ja­nes empre­ses indus­tri­als en qüesti­ons com ara l’eficiència, l’auto­con­sum, la mobi­li­tat elèctrica i les comu­ni­tats energètiques.

Des de les pimes, però, es cons­tata que hi ha bar­re­res que fan més fei­xuga aquesta tran­sició. En el camp dels ajuts públics, i, més con­cre­ta­ment, dels Next Gene­ra­tion, Cam­many exposa que “no és tan sen­zill acon­se­guir-ne com diuen, perquè, entre altres coses, la manera d’acon­se­guir una sub­venció és massa con­fusa, hi ha massa burocràcia, i la micro­em­presa no té per­so­nal per dedi­car-se a aquests entorns”. En aquest sen­tit, hi afe­geix que les sub­ven­ci­ons han de ser ex post, no ex ante: “No haver de demos­trar 50.000 coses abans que et con­ce­dei­xin l’ajut.”

També apa­reix l’espi­nosa qüestió de la regu­lació: “Els Estats Units inno­ven, la Xina fabrica i la UE regula. Tenim una quan­ti­tat de regu­la­ci­ons enorme, que ens fa menys com­pe­ti­tius, i es redu­ei­xen els mar­ges. Fer més i més con­sul­to­ries és un cost.”

Per a la repre­sen­tant de Pimec, polítiques interes­sants que podria imple­men­tar el sec­tor públic serien la incor­po­ració de la sos­te­ni­bi­li­tat en tot l’arc de la for­mació, for­mació pro­fes­si­o­nal i graus uni­ver­si­ta­ris, i els bene­fi­cis fis­cals, perquè l’empresa vegi que la inversió per enfron­tar-se a l’emergència climàtica pot tenir un retorn fis­cal.

3,5ºC
Augment de la temperatura
màxim que podria assolir Catalunya a mitjan segle.
90%
Emissions
de carboni generades pels combustibles fòssils.
15%
Reducció de les precipitacions
a mitjan segle.
Creences del creixement
L’opinió pública i científica encara creu que és possible un creixement verd. Segons una enquesta de Drews i Van den Bergh, fins a un 60% dels enquestats entre els ciutadans creuen en la via del creixement verd, un 42% entre els científics. Molt per sobre del decreixement, amb un 22% i un 31%, respectivament. L’acreixement té el suport del 30% entre els científics i del 20% entre els ciutadans.
Situació molt més greu
“Els models actuals ens diuen que, si no canviem, anirem cap a un augment de la temperatura global que superarà els 2ºC i, probablement, els 4ºC el 2100”, afirma rotunda Carme Llasat, catedràtica de física de l’atmosfera a la UB. Catalunya es troba en una de les àrees més sensibles, la mediterrània, i les projeccions ens duen al neguit: “La temperatura mínima ha augmentat a l’entorn d’1,5 ºC en 70 anys (3 graus a l’estiu), i la màxima, 2,2 graus (3,8 a l’estiu).” És previsible que “la temperatura mitjana augmenti entre 1,5 i 3,5 graus a mitjan segle, amb una disminució de la precipitació d’entre un 5% i un 15%”. Menys pluja, però més riscos hidrometeorològics: “Més d’un 15% de la pluja que va caure per la dana a València s’atribueix al canvi climàtic. Ja no podem desvincular episodis de pluja intensa a l’àmbit mediterrani dels gasos d’efecte hivernacle.”


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia