Economia

Donpiso seguirà l’expansió sense obrir oficines pròpies

L’estratègia de la companyia de gestió immobiliària inclou fer créixer la xarxa amb franquícies i agents que no tenen local

La xarxa consta ara de 88 establiments, però la previsió és arribar a les 115 botigues el 2025 i a les 140 un any després

L’activitat principal és la comercialització de pisos de segona mà, però també promou i ven obra nova

La com­pa­nyia d’inter­me­di­ació immo­biliària de pisos de segona mà Don­piso fre­narà l’ober­tura de boti­gues pròpies i con­fiarà l’expansió pel ter­ri­tori a les franquícies i als agents immo­bi­li­a­ris que ope­ren sense ofi­cina. En aquests moments la xarxa de Don­piso consta de 88 esta­bli­ments, dels quals 22 són pro­pis i 68 són franquícies, i la intenció és arri­bar a les 115 ofi­ci­nes el 2025 i a les 140 un any després. Les boti­gues en pro­pi­e­tat es con­cen­tren a Bar­ce­lona i l’àrea metro­po­li­tana, Madrid, València i Palma, men­tre que les franquícies fun­ci­o­nen a la resta de l’Estat. El focus en el crei­xe­ment està posat en el País Basc, Cantàbria, Astúries, Galícia, les Bale­ars, les Canàries i Anda­lu­sia, sobre­tot a la Costa del Sol i Sevi­lla.

La decisió arriba quan la marca ha fet 40 anys de vida, qua­tre dècades en les quals la pro­pi­e­tat ha can­viat de mans en qua­tre oca­si­ons. Va néixer el 1984 de bra­cet amb l’empre­sari Àngel Fernández, expre­si­dent del FC Bar­ce­lona. Fernández va tenir l’encert de fer bai­xar els des­pat­xos d’inter­me­di­ació immo­biliària als locals comer­ci­als i, a par­tir del 1995, con­ver­tir-los en un comerç més dels bar­ris de Bar­ce­lona. Allò que ara forma part del pai­satge dels car­rers de mol­tes loca­li­tats fa 30 anys no ho era gens.

De Fer­ro­vial a Habi­tat

El 2001, es ven la com­pa­nyia per 3.000 mili­ons de pes­se­tes (18 mili­ons d’euros) a l’ope­ra­dora d’infra­es­truc­tu­res Fer­ro­vial, que, al seu torn, el 2006, acaba tan­cant una ope­ració de venda amb la pro­mo­tora cata­lana Habi­tat per tot el negoci immo­bi­li­ari, inclòs Don­piso i la seva xarxa d’ofi­ci­nes. “Era un moment en què es produïa molt; els pisos nous es venien sobre pla i s’entre­ga­ven tres anys després –recorda Luis Pérez, direc­tor gene­ral de Don­piso–. El mer­cat enca­de­nava anys de crei­xe­ment, però la Set­mana Santa d’aquell 2006 va ser el pri­mer cop que la com­pa­nyia regis­trava menys ven­des que un any abans: es van encen­dre totes les alar­mes i, al desem­bre (quan es va tan­car la com­pra per part d’Habi­tat), el des­cens ja era del 70%.” Era el començament del que aca­ba­ria sig­ni­fi­cant la fallida de Don­piso, amb el tan­ca­ment de les ofi­ci­nes i l’aco­mi­a­da­ment de tota la plan­ti­lla.

L’etapa actual de Don­piso comença amb la com­pra de la marca per part de l’equip direc­tiu que havia estat des de l’inici i en totes les eta­pes poste­ri­ors, al cap­da­vant del qual hi ha Luis Pérez. Els altres socis són Miguel Ángel Vázquez, José Anto­nio Pérez i Emi­li­ano Bermúdez. Són la marca i la direcció allò que dona con­tinuïtat al negoci en aquests 40 anys de vida.

Don­piso pre­veu tan­car el 2024 amb una fac­tu­ració de 15,9 mili­ons d’euros, un 17% més que l’any ante­rior. També estima que crei­xerà el nom­bre d’ope­ra­ci­ons amb inter­me­di­ació en un 32%, de les 1.980 a les 2.600 en el con­junt de la xarxa, tant pròpia com fran­qui­ci­ada. El volum d’aques­tes ope­ra­ci­ons ha asso­lit els 377 mili­ons d’euros, un 28% intera­nual més.

Les franquícies són la segona acti­vi­tat de l’empresa després de la inter­me­di­ació. La com­pa­nyia inver­teix en acti­vi­tat pro­mo­ci­o­nal i publi­ci­tat a tot l’Estat, i per ren­di­bi­lit­zar al màxim aquesta des­pesa mira d’esten­dre la xarxa amb franquícies que paguen royal­ties.

L’altra manera de créixer és amb agents immo­bi­li­a­ris que no tenen ofi­cina. “La tec­no­lo­gia dis­po­ni­ble en un mòbil per­met a un pro­fes­si­o­nal fer totes les tas­ques de gestió amb menys cos­tos, fet que ens fa més com­pe­ti­tius”, subrat­lla Pérez. Don­piso dis­posa d’uns 450 pro­fes­si­o­nals dedi­cats a la inter­me­di­ació, un 40% més que el 2023, i la pre­visió és arri­bar als 560 el 2025 i als 690 el 2026.

L’apre­nen­tatge del mer­cat

Quan li pre­gun­tem si superar el nom­bre d’ofi­ci­nes i de tre­ba­lla­dors de quan la cadena va haver de tan­car el 2008 (120 i 350, res­pec­ti­va­ment) és un somni fet rea­li­tat, Luis Pérez resta importància a les fites numèriques i afirma que el veri­ta­ble repte rau en el ser­vei: “Si no som un valor afe­git, no tenim futur, i no ens interessa gens fer diners ràpids sinó com­plir amb el cli­ent”, diu. En aquest sen­tit, el direc­tor gene­ral de Don­piso defensa el fet de man­te­nir les ofi­ci­nes que ges­ti­ona direc­ta­ment com la manera de tenir els cinc sen­tits en el mer­cat: “És un apre­nen­tatge diari del qual no podem pres­cin­dir.”

Amb aquest mateix espe­rit d’adqui­rir conei­xe­ment arro­man­gant-se, la com­pa­nyia també intervé en el mer­cat d’obra nova, en alguns casos com a pro­mo­tor amb altres socis, o bé comer­ci­a­lit­zant pro­mo­ci­ons d’altres. Però ho fa de manera limi­tada. De la mateixa manera, també té una empresa dedi­cada a les refor­mes de pisos de segona mà, que ajuda que alguns pisos es puguin ven­dre millor. També fan llo­guer de pisos, però de manera resi­dual per donar suport a cli­ents.

Donpiso
Miguel Ángel Vázquez, Luis Pérez, José Antonio Pérez i Emiliano Bermúdez, socis propietaris de Donpiso.
15,9
milions
d’euros de facturació preveuen per al tancament del 2024.
450
professionals
es dediquen a la intermediació sota la marca Donpiso.
1984
any
de fundació.

Messi, la publicitat al Camp Nou i l’entrada en el mercat de l’Amèrica Llatina

Una de les potes del creixement de la marca podria ser l’entrada a l’Amèrica Llatina. Luis Pérez ho supedita al fet que s’acabin tancant acords amb socis locals en països com l’Argentina, Xile, l’Equador, Mèxic o el Perú: “Però no ens ocupa gaire”, diu, per restar importància al’operació dins l’estratègia de la companyia. De fet, Pérez explica que l’oportunitat sorgeix de manera inesperada: “Un grup argentí ens va expressar interès per explotar Donpiso al seu país, on és una marca coneguda, sorprenentment per a nosaltres”, explica. La raó d’aquesta notorietat a l’Argentina rau en els anuncis a les tanques del Camp Nou que històricament Donpiso ha contractat. Quan Messi era jugador del primer equip masculí, els partits del Barça eren molt seguits al seu país d’origen i, per extensió, a molts països de l’Amèrica Llatina. Per tant, la publicitat de Donpiso entrava en moltes cases a través del televisor. Tot es troba en fase de negociacions.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia